سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟عیب یابی سنسور
سنسور موقعیت دریچه گاز چیست
سنسور موقعیت دریچه گاز ( سنسور وضعیت دریچه گاز ) وظیفه دارد که درصد باز بودن دریچه گاز را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال کند و ایسیو نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور ، مقدار پاشش سوخت را نسبت به مقدار باز بودن دریچه گاز ( مقدار هوای ورودی به موتور ) تغییر می دهد .
اثرات خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز :
در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز ، در حالت درجا ( دور آرام ) دور موتور بالا رفته ( گاز می خورد ) و با فشردن پدال گاز موتور به راحتی دور نمی گیرد یا به عبارتی خفه کار می کند ( به علت افزایش ناگهانی نسبت هوا به سوخت در این حالت است ) و عیب دیگر خرابی این سنسور عدم شتابگیری سریع است و باعث افزایش آلودگی هوا در این حالت می شود .
عیب یابی سنسور موقعیت دریچه گاز :
عیب یابی سنسور موقعیت دریچه گاز :
الف – با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :
در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز ، خطای این سنسور در قسمت خواندن عیوب در دستگاه عیب یاب نشان می دهد . ابتدا خطا را در قسمت پاک کردن خطاها پاک کرده و سپس در قسمت پارامترهای دستگاه عیب یاب به تجزیه و تحلیل ولتاژ خروجی ، درصد و حالت باز بودن دریچه گاز را مورد بررسی قرار دهید .
نظرت چیه این مطلب رو ببینی
سنسور ضربه چیست؟ و نحوه عملکرد
در صورت خرابی این سنسور کد خطا در دستگاه دیاگ قابل رؤیت است.
با توجه به اینکه ECU دقیقاً نمیتواند اطلاعات میزان هوای ورودی را بهدرستی دریافت نماید. خودرو در هنگام شتاب گیری تأخیر دارد و اصطلاحاً کوپ میکند.
در مواقعی که سنسور دریچه گاز خراب است ECU اطلاعات خود را از سنسور دور موتور بهطور موقت دریافت میکند.
درصورتیکه سنسور دریچه گاز خراب باشد و یا بد عمل کند خودرو علائم زیر را از خود نشان میدهد:
۱-بالا ماندن دور موتور در دور آرام (در ECU ساژم در حالت خلاص دور موتور با شتاب ماشین پایین
میآید )
۲-دیر و یا با تأخیر گاز خوردن (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)
۳-دیر پایین آمدن دور موتور ولی از دور آرام پایینتر نمیآید.
۴-در حالت سرد بودن خودرو، ایرانیان دیاگ، دور موتور نرمال ولی در حالت گرم شدن موتور، دور موتور تا کات آف بالا میرود.
۵-نوسان در دورهای بالا به خاطر کثیفی و آب خوردگی (۳۰۰۰RPM)
۶-دود کردن موتور، گاهی اوقات با گاز دادن میزان دود کم یا زیاد میشود.
۷-بالا نرفتن دور موتور از حد کاتاف (۶ تا ۵/۶ بستگی به نوع خودرو دارد).
کاتاف به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میرسد.
۸- با گاز دادن موتور خاموش میشود. (خودرو عطسه میزند.)
۹- خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰rpm تا ۳۰۰۰rpm حالت گرفتگی پیدا میکند.
ب – با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر ) :
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در مکان مربوطه قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را طبق جدول زیر دو ه دو در حالت بسته و کاملا باز آزمایش کنید . چنانچه مقدار مقاومت به دست آمده در موقع آزمایش طبق جدول استاندارد مربوطه نباشد و یا مقدار مقاومت در حالتهای باز و بسته بین پای های مختلف ثابت بماند ( به جز دو پایه ) و تغییر نکند ( البته مقدار مقاومت در بین دو پایه در حالت بسته و باز در حالت ایده آل ثابت می باشد ) سنسور موقعیت دریچه گاز خراب بوده و باید تعویض گردد .
فیلم اموزشی
مطالب پیشنهادی ما