بلوک سیلندر چیست
بلوک سیلندر چیست؟
در مبحث موتور خودرو ، با مفهوم کلی سیلندر ، پیستون ، شاتون و… آشنا شدید و وظیفه هر کدام را می دانید.با توجه به اینکه یک سیلندر و پیستون ، به تنهایی نمی تواند نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم آورد ، معمولا در خودروها ، از چند سیلندر استفاده می کنند.
سیلندر چیست:
استوانه ای توخالی می باشد که پیستون در ان حرکت رفت و برگشت می کند ، جهت ایجاد چند سیلندرروی بلوک سیلندر ایجاد شده ، .
در شکل زیر یک نمونه از بلوک سیلندر را مشاهده می کنید.
بلوک سیلندر ، در واقع بیس و پایه سایر اجزا و قطعات موتور می باشد چرا که می توان گفت سایر اجزا موتور به نوعی به آن متصل می شوند و بلوک سیلندر معمولا حجیم ترین و سنگین ترین قسمت یک موتور می باشد.
در بلوک سیلندر معمولا سیلندر را در امتداد یک خط ایجاد می کنند. مانند شکل زیر
در بعضی از موتورهایی که تعداد سیلندرهای آن زیاد می باشد ، جهت کاهش عرض بلوک سیلندر و در نتیجه کاهش عرض کلی موتور خودرو و همچنین کارکرد بهتر موتور خودرو ، موتور را به صورت V شکل می سازند یعنی نصف بوش های سیلندر را با زاویه ( نسبت به میل لنگ ) و به صورت جفت در روبروی یکدیگر قرار می دهند.در شکل زیر یک نمونه از این بلوک سیلندر را می بینید.
روی سطح بلوک سیلندر علاوه بر بوش های سیلندر ، شیار ، سوراخ و برجستگی های کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد که هیچ کدام بی علت نیست و محل اتصال سایر اجزا و قطعات موتور می باشد.
انتهای بلوک سیلندر توسط کارتل مسدود می شود یعنی همانطور که بالای بلوک سیلندر ، سرسیلندر نصب می شود ، پایین بلوک سیلندر نیز کاتل نصب می شود. در شکل زیر یک کارتل خودرو را مشاهده می کنید.
کارتل روغن موتور را ( که وظیفه روانکاری سطوح سایشی سیلندر و پیستون را بر عهده دارد) در خود نگه می دارد و به عنوان مخزن اصلی روغن خودرو عمل می کند. در شکل زیر همانگونه که می بینید ، کارتل از کف خودرو قابل مشاهده می باشد و زیر بلوک سیلندر نصب می شود
فیلم اموزشی: