😍اموزش😍😍سيستم ترمز😍

سیستم ترمز بادی

سیستم ترمز بادی

ترمزهای بادی بیشتر در ماشین های سنگین مانند کامیون ها، کشنده های تریلی و بعضی کامیون های سبک به کار میرود. در این سیستم ترمز، یک تانک باد (مخزن ذخیره هوای فشرده) وجود دارد که این هوا توسط یک کمپرسور تأمین میگردد.جای این کمپرسور در کنار بلوکه موتور است و نیروی مورد نیاز خود را از میل لنگ میگیرد. کمپرسور هوای ذخیره شده را تولید کرده و این هوا از درون فیلترهای رطوبت گیر و روغن زن عبور میکند و سپس وارد تانک باد شده و در آنجا ذخیره میگردد. به زبان ساده میتوان گفت که عملکرد سیستم ترمز بادیاز طریق تبدیل نیروی فشار هوا به نیروی مکانیکی است.

  http://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

نکته بسیار مهم در مورد ترمزهای بادی این است که عمل ترمزگیری در این گونه ترمز تا زمانی امکان پذیر است که فشار هوا به اندازه کافی درون تانک باد موجود باشد و در صورتی که فشار هوای درون تانک باد افت نماید، عمل ترمزگیری انجام نخواهد شد.

سیستم ترمز بادی عمل سه سیستم ترمز مجزا را با هم پوشش میدهد: ترمز پدالی، ترمز دستی و ترمز اضطراری.

مطلب پیشنهادی:

آموزش تعویض روکش صندلی خودرو

 

عملکرد سیستم ترمز بادی

جهت ترمز گیری در این سیستم نیاز به فشار هوا می باشد که این هوای فشرده را کمپرسور فراهم می کند. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد هوای فشرده وارد بوستر ترمز می شود. فشار هوا باعث حرکت دیافراگم داخل بوستر شده و باعث حرکت پیستون ها و متعاقبا جغجغه ترمز می شود. جغجغه ترمز میل بادامک را می چرخاند. چرخش بادامک، کفشکی ها را باز کرده و به سمت کاسه ترمز حرکت می دهد. اصطکاک حاصل از تماس کفشکی و کاسه ترمز موجب عمل ترمز گیری می شود. (تصویر شماره 1)

سیستم ترمز بادی
سیستم ترمز بادی
برخی از قطعات سیستم ترمز بادی عبارتند از:
  • کمپرسور
    کمپرسور هوای موردنیاز سیستم را فراهم کرده و این هوا را به تانک باد هدایت می کند تا فشار هوای سیستم در تعادل بوده و ترمز به درستی کار کند.
  • تانک باد
    تانک باد برای ذخیره هوای فشرده استفاده می شود. این هوا در مواقعی که کمپرسور بدرستی کار نکند، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر خشک کن
    فیلتر خشک کن بین کمپرسور و تانک باد قرار می گیرد و هوای ورودی به سیستم ترمز را از رطوبت، روغن و آلودگی ها تصفیه می کند. بوستر ترمز هوای فشرده کمپرسور را به نیروی مکانیکی تبدیل میکند.
  • بوستر ترمز
    بوستر ترمز شامل دیافرگم، فنر و میل پیستون می باشد. وقتی راننده پای خود را روی پدال می گذارد، فشار هوا باعث بالا رفتن دیافراگم و درنتیجه بیرون راندن میل پیستون می شود.
  • جغجغه ترمز
    جغجغه ترمز توسط قرقره(دوشاخه) به بوستر ترمز متصل شده و فاصله کفشکی ها با کاسه ترمز را تنظیم می کند. وقتی فشار هوا باعث بیرون راندن میل پیستون بوستر می شود، نیروی حاصل از این حرکت جغجغه ترمز را حرکت می دهد و درنتیجه چرخش جغجغه، میل بادامک چرخیده و کفشکی ها از هم باز می شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن