اموزشبرق اتومبيل

کامل ترین راهنما جعبه فیوز پراید و وظیفه هر فیوز

کامل ترین راهنما جعبه فیوز پراید و وظیفه هر فیوز
فیوز چگونه کار می کند؟

فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند، همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودرو، دارای المان ذوب‌شونده هستند.

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان، بسته خواهد شد.

انواع فیوز خودرو :

فیوز ها عنوان مختلفی دارن و در خودرو ها بکار گیری می شوند در این مطلب به معرفی فیوز ها می پردازیم

1- فیوز های مستطیلی و سرامیکی :

این مدل فیوز بیشترین کاربرد را در صنعت خودرو سازی دارد که در این مدل دوپایه فیوز به وسیله یک نوار فلزی به هم وصل شده و با افزایش جریان از مقدار اسمی با ذوب شدن نوار برق ندار قطع شده .

2- فیوز های شیشه‌ ای :

فیوز های شیشه ‌ای در این مدل اتصال دو سر فیوز با استفاده از سیم نازکی به هم وصل شده اند و با افزایش جریان از مقدار اسمی ذوب می گردد.

3- فیوز فلزی :

در این مدل افزایش جریان از مقدار اسمی ذوب شده و جریان قطع می گردد.

جعبه فیوز چیست؟

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.

جعبه فیوز پراید کجاست؟

جعبه فیوز اکثر ماشین‌های سواری، در قسمت کابین خودرو و زیر یا اطراف فرمان خودرو جاسازی شده است. به این ترتیب اگر مشکلی در سیستم برق‌رسانی خودرو مشاهده شود، راننده به سادگی می‌توانند با بررسی جعبه فیوز پراید عیب فیوز پراید را پیدا کرده و آن را به سادگی تعویض نماید. در پراید نیز جعبه فیوز در سمت چپ فرمان و قرار دارد.

مهم ترین دلاین سوختن فیوز خودرو

1-نا مرغوب بودن جنس فیوز

2- شارژ زیاد دینام

3-باتری به باتری کردن نا درست هم می تواند سبب سوختن فیوز شود

در صورت اتصالی در سیستم هم می تواند سبب سوختن فیوز شود

5- اتصال غیر اصولی تجهیزات برقی خودرو به صورت مستقیم

6-اضافه کردن تجهیزات سیستم صوتی با امپر یا چراغ های زنور غیر استاندار هم می تواند باعث سوختن فیوز شود

اما بهتر است بدانید اکثر فیوز های داخل بزار کیفت مناسبی ندارند که آهن ابکاری یا یک سیم هست و به علت آلیاژ فلزی غیر استاندار و نامرغوب در فیوز ها که ساخت کشور چین ها سبب عدم اتصال پیوسته و بالا رفت حرارت و عدم قطع برق می گردد که سبب اسیب جدی به سیستم می شود و حتی می تواند باعث اتش سوزی خودرو شود.بهتر هست هر چند مدتی فیوز خودرو را چک کنید.

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

 

 رنگ مدارهایی که تحت مراقبت قرار داند ظرفیت موقعیت
قرمز برف پاک کن و شیشه شوی جلو ۱۵ آمپر برف پاکن جلو A
آبی برف پاک کن و شیشه شوی عقب ۱۵ آمپر برف پاک عقب B
زرد چراغ های مه شکن ۲۰ آمپر چراغ مه شکن C
نارنجی فن خنک کننده موتور ۴۰ آمپر فن خنک کننده D
زرد پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر دمنده هوا «………» تمامی مدلها E
آبی تهویه هوا – بخاری ۱۵ آمپر بخاری «………..» انژکتری جدید
سبز کلید شیشه برقی ۳۰ آمپر شیشه برقی F
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۱۰ آمپر موتور G
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۵ آمپر انژکتوری
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین ۱۰ آمپر انژکتوری بهبود یافته
قرمز گیج ها و درجه ها ، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما ۱۰ آمپر وسایل سنجش H
آبی گرمکن شیشه برقی ۱۵ آمپر گرم کن عقب I
آبی بوق و چراغ های استپ عقب ۱۵ آمپر توقف J
آبی چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ ۱۵ آمپر خطر K
قرمز سیستم صوتی،لامپ ها-چراغ های داخل-چراغ های صندوق عقب ۱۰ آمپر اتاق L
آبی چراغ های راهنمای جلو-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغهای کوچک جلو ۱۵ آمپر چراغ خطر M
قرمز خودروهای انژکتوری ECU مدارهای مرتبط و ورودی به ۱۰ آمپر *EGI فیوز N
آبی فندک ، ساعت ، آنتن ۱۵ آمپر فدک O
سبز قفل مرکزی ۳۰ آمپر قفل مرکزی P
کانکتور عیب یاب
چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.

 

تفاوت جعبه فیوز چند مدل پراید

جعبه فیوز پراید و سایپا ۱۳۲ ، ۱۳۱ و ۱۴۱ تقریبا به یک شکل بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال ممکن است در برخی موارد جای فیوز های A و B در مدل های مختلف متفاوت باشد. اما کلیت نقشه فیوز ها به یک صورت بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در مطالب قبلی نیز در رابطه با جعبه فیوز پژو در انواع مختلف، صحبت کرده و راهنمای آن را نیز قرار داده ایم.

نکات مهم در تعویض فیوز
به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:
  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا