هزینه تعمیر گیربکس چقدر است؟

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

هزینه تعمیر گیربکس چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس بستگی به نوع آن دارد و به شکلی قابل انتظار هزینه تعمیر گیربکس دستی با هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک متفاوت خواهد بود. گیربکس، یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را دارد. جنس گیربکس از فولاد بوده و در طول زمان و با توجه به شکل کارکرد، می‌تواند دچار ایراداتی شود.

از این جهت همیشه احتمال نیاز به تعمیر گیربکس وجود دارد  و شما باید هزینه‌های آن را در شمار هزینه های سرویس یا تعمیرات خودرو، قرار بدهید. در ادامه با بخش تعمیرات خودرو  مکانیکو همراه شوید و به هزینه‌های تعمیر این قطعه توجه نمایید.

هزینه تعمیر گیربکس های دستی
هزینه تعمیر گیربکس های دستی
هزینه تعمیر گیربکس های دستی

 

گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتومات ساختار ساده تری دارند. سیستم گیربکس های دستی را می توان به سه بخش کلی تقسیم بندی کرد. بخش سر دنده، بخش جعبه دنده و بخش کلاچ خودرو. وقتی صحبت از خرابی گیربکس های دستی می شود، ممکن است این خرابی به هر کدام از این سه بخش برگردد. هزینه تعمیر گیربکس نیز با توجه به اینکه کدام بخش دچار خرابی شده باشد مقادیر متغیری می تواند داشته باشد.

.

نوع خرابی این بخش ها نیز اهمیت دارد. برای مثال اگر بخواهیم به جعبه دنده بپردازیم باید بگوییم که اجزای اصلی جعبه دنده را چرخ دنده ها و محور جعبه دنده تشکیل می دهد. این اجزاء از جنس چدن و فولاد هستند و به همین خاطر ممکن است به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند یا بر اثر فشارهای غیرطبیعی بشکنند. خرابی این اجزاء می تواند هزینه بالایی را به راننده خودرو تحمیل کند. به همین خاطر هرگاه احساس کردید که سیستم تعویض دنده خودروی شما به درستی عمل نمی کند بهتر است سریعا به تعمیرکار مراجعه کنید و اصلا نگران هزینه تعمیر گیربکس نباشید. زیرا این هزینه نسبت به خسارتی که امکان دارد در آینده ببینید بسیار ناچیز است.

هزینه تعمیر گیربکس
هزینه تعمیر گیربکس
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک

 

گیربکس اتوماتیک به طور کلی ماهیتی شبیه به همان گیربکس دستی دارد، با این تفاوت بزرگ که در این نوع گیربکس، یک کامپیوتر داخلی داریم که به کمک سنسور، فرمان تعویض دنده را ارسال می‌کند. در صورتی که خرابی گیربکس اتوماتیک، مربوط به کامپیوتر یا سنسور آن شود، هزینه کمتری به مالک خودرو تحمیل می‌شود، اما خرابی مربوط به چرخ دنده‌های گیربکس اتوماتیک، پرهزینه‌تر خواهد بود. به هر ترتیب برای تخمین میزان هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک نیز باید ابتدا عیب‌یابی آن صورت گرفته و با توجه به دامنه قیمت قطعات در روز و سطح دستمزد کارشناس فنی خودرو، مبلغ هزینه تعیین شود.

در خصوص نرخ فعلی هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌توان برای خودروهای خارجی به چیزی بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان اشاره کرد.


مطلب پیشنهادی:

 

 

عیب یابی گیربکس


هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

 

گیربکس 206 مدل al4 است. این گیربکس را می توان در اغلب خودروهای داخلی مورد استفاده قرار داد و به همین خاطر با بررسی میزان هزینه تعمیر آن به برآوردی کلی نسبت به تعمیر گیربکس های اتومات داخلی دست پیدا می کنیم. گیربکس al4 یک گیربکس تک محوره است که چهار دنده جلو و یک دنده عقب دارد. خرابی گیربکس 206 می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

 

از خرابی سنسور آن گرفته تا خرابی چرخ دنده های آن. همچنین ممکن است خرابی گیربکس تنها شامل لوده شدن روغن گیربکس و از بین رفتن فیلتر آن باشد. آلوده شدن روغن گیربکس یا حتی فیلتر می تواند صدمات جبران ناپذیری را به گیربکس شما وارد کند. روغن گیربکس وظیفه روان سازی اجزای داخلی گیربکس را بر عهده دارد و اگر درست عمل نکند باعث ساییدگی این اجزاء و در نتیجه از بین رفتن آنها می شود. هزینه تعمیر گیربکس اگر شامل تعویض روغن و فیلتر باشد قطعا کمتر از هزینه تعمیر اجزای داخلی آن است.

 

یک توصیه

با این حساب توصیه می‌کنیم که همیشه در سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود، وضعیت گیربکس، اعم از این که دستی یا اتومات باشد را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تعویض روغن آن نیز اقدام کنید. این گونه کارهای پیشگیرانه باعث می‌شود که از پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر معاف بمانید.

کلام آخر


شما چطور و هر چند وقت یک بار برای بازرسی گیربکس خودروی خود اقدام می‌کنید؟ آیا تا به حال مجبور به پرداخت هزینه تعمیر گیربکس دستی شده‌اید؟ چیزی درباره رقم سنگین هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌دانید؟ تجربیات خود در این زمینه را در بخش نظریات  مکانیکو با ما و دیگر خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

 

گیربکس چیست؟ و انواع گیربکس


 

هزینه تعمیر گیربکس چقدر است؟

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha