اموزش

نکاتی در مورد نگهداری از تسمه پروانه یا تسمه دینام خودرو

نکاتی در مورد نگهداری از تسمه پروانه یا تسمه دینام خودرو

در ماشین های جدید دیگر تسمه پروانه وظیفه چرخاندن پروانه برای خنک کردن ماشین را به عهده ندارد و بیشتربه عنوان تسمه دینام معروف است ولی چون این اسم مصطلح می باشد ما نیز به همین نام انرا به کار می بریم

 

نکاتی در مورد نگهداری از تسمه پروانه یا تسمه دینام خودرو
نکاتی در مورد نگهداری از تسمه پروانه یا تسمه دینام خودرو

این تسمه ها که مقطع انها به صورت ذوذنقه می باشد معمولا بین ۳ فلکه ( پولی) ارتباط برقرار می نمایند نکاتی در مورد نگهداری و میزان سفتی و شلی ان بیان خواهد شد.
تسمه پروانه ها نباید با کف پولی ها تماس داشته باشد و این امر از سفید شدن کف پولی قابل تشخیص است در این موارد باید تسمه پروانه تعویض شود.

تسمه پروانه باید به قدر کافی سفت باشد چون در صورت شل بودن تسمه پروانه بکسوات می نماید و این موضوع موجب گرم شدن بیش از حد تسمه و از بین رفتن ان می شود از طرف دیگر دینام را خوب نمی چرخاند و در مواردی باطری اصلا شارژ نخواهد شد وبه علت شل بودن پمپ اب نیز خوب کار نمی کند و اب رادیاتور به سرعت داغ می شود.

بعضی از افراد به خاطر اینکه به قول خودشان صدای تسمه کمتر شود تسمه ها را چرب می نمایند که این کار باعث سر خوردن تسمه روی پولی شده و همچنین موجب جمع شدن گرد و خاک روی ان شده و تسمه ها عمر کمتری خواهند داشت اگر تسمه پروانه بیش از اندازه سفت شود باعث خرابی بلبرینگهای (یاتاقان ها) دینام و پمپ اب می شود بنابر این بهتر است تسمه با میزان مناسبی از سفتی بسته( رگلاژ) شود.

برای این منظور دو روش وجود دارد

۱-یکی به وسیله دستگاهایی است که به این منظور ساخته شده اند
۲-دیگری روشی است که برای همه افراد قابل دست رسی می باشد به این منظور هنگامی تسمه بسته شد شما اگر با انگشت دست به مرکز فاصله بین دو پولی روی تسمه فشار بیاورید حداکثر خمش تسمه نباید از یک تا دو سانتیمتر بیشتر شود

 

منبع:کارستان.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا