اموزش

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو دست دوم

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو

در ابتدای آموزش کامل نحوه محاسبه افت قیمت خودرو باید بدانیم که خودرو در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر یک کالای سرمایه‌ای به‌حساب می‌آید و ارزش بسیار زیادی دارد.

برخی از خودروها در کشور ما ارزشی معادل یک آپارتمان و یا زمین را خواهند داشت. در این شرایط ارزش‌گذاری خودرو بسیار اهمیت می‌یابد و خریدوفروش خودرو در بازار دست‌دوم نیز بسیار پررونق و پرطرفدار خواهد بود. به‌طورمعمول شما هر خودرویی را که بخرید پس از استفاده چندساله می‌توانید آن را به فرد دیگری به قیمت پایین‌تر بفروشید حال بدست آوردن این قیمت تابع فرمول افت قیمت خودرو است که آن را به شما خواهیم گفت.

به جرأت می‌توان گفت در کشورهایی که خودرو از ارزش پولی بالایی برخوردار است، همیشه برای خودروهای دست‌دوم نیز مشتری به میزان کافی در بازار وجود دارد؛ بنابراین نگران فروش خودروی دست‌دوم خود نباشید؛ اما مسئله اینجاست که هر خودرو پس از چند سال استفاده، به چه قیمتی و چند درصد از قیمت نو و صفر فروخته خواهد شد.افت  قیمت در این خودرو ها با چه فرمولی محاسبه می شود این همان چیزی است که بعنوان فرمول محاسبه افت قیمت خودرو از ان یاد می‌کنند.

 

محاسبه افت قیمت خودرو کارکرده ، چالشی بزرگ برای فروش خودرو

محاسبه افت قیمت خودرو و پیدا کردن جدول افت قیمت خودرو بعد از تصادف پس از چندین سال مسئله بسیار سخت و دارای شرایط کارشناسی است. همچنین درصورتی‌که خودرو دارای آسیب‌های جدی مانند مشکلات فنی و یا تصادفات باشد مسئله کاملاً متفاوت خواهد بود؛ بنابراین بایستی برای فروش یک خودرو کارشناسی در مورد افت قیمت خودرو انجام پذیرد تا فروشنده و خریدار دچار زیان نشوند.

با کلیک روی این دکمه و نصب اپلیکیشن همراه مکانیک دیگه همیشه از قیمت خودروت آگاهی و کسی نمیتونه ازت کلاهبرداری کنه.

فرمول محاسبه افت قیمت خودرو

در ادامه این مقاله به فرمول محاسبه افت قیمت گذاری خودرو قیمت‌گذاری در خودروها در بازار دست‌دوم بر اساس پارامترهای مختلفی مانند مدل خودرو، سال و تنوع مدل موجود در بازار، رنگ خودرو، میزان کیلومتر کارکرد خودرو، میزان باقیمانده بیمه و درصد تخفیف موجود بر روی آن، قسمت‌های رنگ‌شده و یا تعویض شده خودرو، قسمت‌های که دارای تصادف هستند و به‌صورت بدون رنگ صاف‌شده‌اند و میزان استقبال مشتریان از این خودرو که اصطلاحاً به آن بورس بودن خودرو گفته می‌شود ازجمله مواردی هستند که می‌توانند بر قیمت خودروی دست‌دوم بسیار تأثیرگذار باشند که شما میتوانید قیمت خودرو خود را با تمام فیلتر های نامبرده شده بوسیله اپ همراه مکانیک بدست آورید در واقع فرمول محاسبه افت قیمت خودرو به بهترین شکل در این اپلیکیشن گنجانده شده است.

افت قیمت خودرو تا چند سال اتفاق می‌افتد؟

اولین مبحث در جدول افت قیمت خودرو در تصادف سال خودرو است.به منظور فراگیری آموزش کامل محاسبه افت قیمت خودرو باید بدانیم که معمولاً خودروها در سال اول و پس‌ازآن سال‌های اولیه استفاده از افت بسیار زیادتری نسبت به سال‌های بعدی برخوردار هستند. این میزان افت در خودروهای متفاوت بنا به مدل و همچنین شرکت سازنده خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

هر چه خودروی موجود در بازار از استقبال مردمی بیشتری برخوردار باشد میزان افت کمتری را برای سال‌های اولیه خواهد داشت. خودروهایی که دارای بورس چندانی در بازار دست‌دوم نیستند از افت بیشتری به‌خصوص در سال اول برخوردار خواهند شد. برای مثال می‌توان به خودروهای چینی که در چند سال گذشته وارد بازارهای ایران شد اشاره کرد. این خودروها در سال‌های اولیه درصد افت قیمت بسیار زیادی را تجربه می‌کردند که نسبت به خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی ساخت کشورهای دیگر بسیار عجیب‌وغریب به نظر می‌رسید.

به‌طورمعمول پس از ۶ یا ۷ سال از تولید خودرو میزان افت قیمت آن به درصد ناچیزی خواهد رسید که دیگر آن‌چنان قابل‌محاسبه و دارای اهمیت نیست.

در کل پارامترهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیز درافت قیمت خودرو مؤثر خواهد بود که در ادامه به آن‌ها به‌صورت تفصیلی اشاره خواهیم کرد:


مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

– مدل خودرو در فرمول محاسبه افت قیمت خودرو

همزمان با افزایش عمر خودرو میزان افت قیمت هم افزایش می یابد اما این میزان افت برای همه سالها یکسان نیست :

· سال اول: ۱۲ درصد

· سال دوم: ۱۸ درصد

· سال سوم: ۲۱ درصد

همان‌طور که می‌بینید میزان افزایش افت خودرو در سال‌های مختلف رو به کاهش خواهد بود.

 

– سال تولید خودرو و عمر مفید پارامتری مهم در محاسبه افت قیمت خودرو

برای محاسبه افت قیمت خودرو با دقت بالا باید بدانیم که در برخی از خودروها سال تولید نیز اهمیت می‌یابد و در بازار برخی از مدل‌های خودرو دارای جذابیت بیشتری برای مصرف‌کنندگان خواهد بود. معمولاً این عدد سال‌ها شایعاتی هستند که از طرف مصرف‌کنندگان مختلف و یا واسطه‌ها به بازار واردشده است. برای مثال در مورد خودروی تندر ۹۰ تا سال‌های زیادی شایع بود که خودروهای پایین‌تر از مدل سال ۹۰ از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بنابراین این خودروها افت قیمت کمتری را تجربه می‌کردند.

اگر قصد خرید خودرو داری ولی وقت کافی برای پیدا کردن خودرو مناسب اونم با گارانتی رو نداری کافیه اینجا کلیک کنید و فرم ثبت خرید سفارشی رو پر کنید

میزان طول عمر مفید خودرو نیز یکی از مسائلی است که در قیمت‌گذاری و افت قیمت خودرو بسیار اهمیت خواهد داشت. خودروهای مختلف ممکن است تعداد سال مشخصی را به‌صورت مفید کارکرده و پس‌ازآن لطف هزینه‌های استهلاک باشند؛ بنابراین در سال‌های اولیه و سال‌هایی که دچار هزینه استهلاک خواهند بود افت قیمت آن‌ها متفاوت است.

– میزان کارکرد خودرو

در محاسبه افت قیمت خودرو یکی از مسائلی که در تعیین قیمت خودرو بسیار دارای اهمیت است را می‌توان میزان کارکرد و کیلومتر خودرو دانست. کارکرد استاندارد هر خودروبرای هرسال را می‌توان در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر دانست. درصورتی‌که یک خودرو کارکرده میانگین کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر داشته باشد این خودرو را می‌توان خودروی کم‌کار دانست و درصورتی‌که خودرویی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر در سال کارکرد داشته باشد یک خودروی پرکار محسوب شده و افت قیمت خودرو بسیار شدیدتر خواهد بود.

یک مسئله بسیار مهم در مورد میزان کارکرد خودرو این است که بایستی دقت داشته باشید که تنها به عدد کیلومتر طی شده که بر روی صفحه‌نمایش موجود است بسنده نکنید. متأسفانه در برخی موارد این عدد با ترفندهای مختلف و به‌صورت دستی برای کم‌کار نشان دادن خودرو کم می‌شوند. در این مورد میزان کهنه شدن فرمان، دسته‌دنده و صندلی راننده می‌تواند معیارهای خوبی باشد که می‌توانید آن‌ها را بررسی نمایید.

– میزان اعتبار بیمه و تخفیف آن

مهلت اعتبار بیمه خودرو برای خریداران یکی از مسائلی است که دارای اهمیت بسیار زیادی است. در صورتی‌ که خودرو فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد معمولاً به مبلغ بیمه جدید از قیمت آن کسر خواهد شد. البته که مسئله میزان تخفیف بیمه نیز در افت قیمت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

– رنگ‌شدگی قطعات خودرو

قطعات مختلف خودرو در صورتی‌ که دارای رنگ‌شدگی باشند از قیمت خودرو کسر خواهد شد. بعضی از قطعات در خودرو دارای اهمیت بیشتری هستند و افت قیمت ناشی از آنها بیشتر از سایر قطعات است.

برای اطلاع دقیق‌تر به لیست زیر توجه کنید :

– رنگ‌شدگی گلگیر: ۲ الی ۳ درصد

– رنگ‌شدگی درب: ۳ الی ۴ درصد

– رنگ‌شدگی صندوق: ۳.۵ الی ۴.۵ درصد

– رنگ‌شدگی کاپوت: ۴ الی ۵ درصد

لازم به‌ذکر است هر تعویضی، به‌طور میانگین یک درصد بیشتر از افت قیمت رنگ‌شدگی، از قیمت خودرو می‌اندازد.

 

– تصادف سنگین

در محاسبه افت قیمت خودرو به‌طورمعمول تصادف سنگین باعث خواهد شد خودرو دارای افت شدیدتری گردد. برای مثال تصادف‌هایی که باعث می‌شود بخش اعظمی از خودرو دچار رنگ‌شدگی شود و یا شاسی خودرو دچار ضرب‌دیدگی بشود می‌تواند افت قیمت بسیار زیادی را برای خودرو ایجاد نماید. چپ کردگی خودرو و یا تصادفاتی که باعث تعویض قسمت‌هایی مانند گلگیرها و یا سقف و … می‌شوند را می‌توان جزو تصادفات سنگین محسوب کرد.

– شرایط داخلی خودرو

شرایط داخلی خودرو اعم از تمیز بودن و همچنین سالم بودن قطعات داخلی خودرو و میزان سروصدایی که در کابین خودرو شنیده می‌شود از عواملی هستند که می‌تواند برافت قیمت خودرو بسیار تأثیرگذار باشد.

وضعیت داخلی خودرو مانند دارا بودن کف‌پوش‌های سالم، روکش‌های صندلی، سیستم صوتی و تصویری می‌تواند بر قیمت خودرو بسیار تأثیرگذار باشد و یکی از عواملی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان بازار خودروهای دست‌دوم بر روی آن حساب می‌کنند. بوی داخلی کابین خودرو نیز از عواملی است که می‌تواند بر خریدار خودروی دست‌دوم دارای اهمیت بسیار زیادی باشد.

– وضعیت فنی خودرو

مشکلی که اکثر افراد پس از خرید خودرو کارکرده با آن روبرو می‌شوند هزینه‌‌های بعدی و دردسرهای مراجعه به تعمیرگاه است. بنابراین در زمان ارزش‌گذاری خودروی کارکرده باید وضعیت فنی خودرو را دقیقا در نظر گرفت یعنی مشکلاتی مانند روغن‌سوزی، سوختن واشر سر سیلندر، تنظیم نبودن جعبه فرمان یا خرابی سیستم تعلیق خودرو.

بسته به شدت مشکلات فنی افت قیمت خودرو شدیدتر است.

 

– آپشن‌های خودرو

آپشن‌هایی که بر روی سیستم خودرو به‌صورت پیش‌فرض و در کارخانه نصب‌شده‌اند هم در قیمت خودرو موثر هستند اما باید سالم باشند و در صورت ایراد در کارکرد هریک از آپشن ها قیمت خودرو افت خواهد داشت. همچنین آپشن های اضافه‌ای که توسط دارنده خودروبر روی خودرو نصب می شود باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

مواردی که به آن اشاره شد مهمترین عوامل در تعیین قیمت خودرو بودند اما همه موارد نیستند. به عنوان مثال رنگ بدنه خودرو هم بر قیمت خودرو تاثیرگذار است  و در اغلب موارد رنگ سفید بالاترین قیمت را در بین رنگهای مختلف خودرو داراست؛ اگرچه استثنا هم وجود دارد. بنابراین محاسبه دقیق افت قیمت خودرو دست دوم، امری آسان نیست و باید این کار را به کاردان سپرد تا با ضرر میلیونی روبه‌رو نشوید.

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا