نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

خواندن این مطلب

3 دقیقه

زمان میبرد!

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

تنظیم کلاچ از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به نقش کلیدی کلاچ در عملکرد خودرو، باید به موقع نسبت به رگلاژ کلاچ خودرو اقدام کرد. کلاچ قطعه‌ایست برای انتقال قدرت موتور به گیربکس خودرو و در خودروهای دنده‌ای نقش مهمی دارد. یک کلاچ نرم و دارای تنظیم مطلوب، می‌تواند خاطره‌ای عالی برای شما در رانندگی ایجاد کند و البته برعکس آن نیز صادق است.

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید
نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

رگلاژ کلاچ خودرو

جهت رگلاژ کلاچ خودرو مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای رگلاژ کلاچ خودرو باید اول نقطه‌ای که سیم کلاچ بر روی آن بسته شده است را بیابید. دقت کنید سیم کلاچ به وسیله یک پیچ با پدالی که در بالای گیبرکس نصب گشته، مهار شده است.
  • در این مرحله لازم است که مهره آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. بعد از امتحان پدال کلاچ، متوجه می‌شوید که پدال بالاتر از حد وسط آزاد می‌کند. این کار باعث بیشتر درگیر شدن صفحه کلاچ می‌گردد و برای سلامت دیسک و صفحه مضر است.
  • زمانی که مهره را به جهت پاد ساعتگرد بچرخاید، مهره به سمت عقب حرکت می‌کند و با تست و بررسی کلاچ متوجه می‌شوید که پدال پایین از حد وسط آزاد می‌گردد.
  • دقت داشته باشید در این حالت به سیم کلاچ و خودرو فشار بیشتری وارد می‌شود و سیم کلاچ به مرور سفت خواهد شد.
  • لازم است آن قدر این عمل را تکرار کنید تا محل دقیق و مناسب آزاد کردن کلاچ را بیابید. در نظر داشته باشید هر چه پدال پایین‌تر باشد دنده زودتر درگیر خواهد شد و زمانی که پدال بالاتر آزاد کند دنده دیرتر درگیر می‌شود.
نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید
نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

نحوه رگلاژ کلاچ پراید

نحوه رگلاژ کلاچ خودرو پراید به این صورت است:

  • باید دقت کنید که پدال کلاچ نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت. ابتدا باید سلامت سیم کلاچ بررسی گردد؛ در صورتی که سیم کلاچ دارای کیفیت مطلوبی بود باید به سراغ رگلاژ کلاچ پراید بروید. (عمر یک سیم کلاچ معمولا کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر است.) سیستم‌های کلاچ امروزی هیدرولیکی بوده و این باعث عمر بیشتر سیم کلاچ می‌گردد.
  • برای رگلاژ کلاچ پراید باید درب کاپوت را باز کرده و در سمت راست موتور در پایین، به گیربکس برسید.
  • روی گریبکس، یک میله قرار دارد که کار جابجایی کلاچ را انجام می‌دهد. نشانه آن یک پیچ طلایی رنگ با یک مهره در نوک آن است.
  • زمانی که مهره را جابه‌جا می‌کنید، تنظیم کلاچ تغییر خواهد کرد: درصورتی که این پیچ را به سمت باز شدن بچرخانید، پدال کلاچ در نقطه پایین‌تری عمل می‌کند و وقتی پیچ را به سمت داخل و در جهت بسته شدن بچرخانید، پدال کلاچ بالاتر عمل خواهد کرد. لازم است آن قدر این پیچ را باز و بسته کنید تا محل دقیق کلاچ را بیابید.
مطلب پیشنهادی:

آزمون ایین نامه اصلی

تنظیم کلاچ پراید کار راحتی است و خود شما می‌توانید به آسانی آن را انجام دهید. البته پیشنهاد ما این این است که برای انجام آن به سراغ متخصص رفته و از انجام پذیرفتن صحیح تنظیم کلاچ پراید اطمینان یابید.

در کل تنظیم کلاچ خودرو کار سبکی است که خود شما به راحتی قادر به انجام هستید. زمانی که متوجه شدید دنده‌ها به درستی جابه‌جا نمی‌شوند، باید ابتدا از سلامت و کافی بودن واسکازین گیربکس اطمینان یافته و سپس به سراغ رگلاژ کلاچ خودرو بروید. اگر مشکل از داخل گیربکس نبود، می‌توانید به مورد بعدی یعنی تنظیم کلاچ فکر کنید. برای تنظیم کلاچ کافی است محل اتصال سیم کلاچ با گیربکس را بیابید. به راحتی و به وسیله یک آچار با باز و بسته کردن سیم کلاچ محل دقیق تنظیم آن مشخص می‌شود.

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha