عیب یابینگهداری خودرو

مهم ترین دلایل درست کار نکردن کولر

مهم ترین دلایل درست کار نکردن کولر

طرز کار کولر خودرو:

۱. گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده می شود.

۲. کمپرسور برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام از موتور دریافت می کند.

۳. گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد می شود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر) ، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش می یابد.

درنتیجه ← ثابت است P × V / T= Constant

قانون ترمودینامیک می گوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد می شود، V، حجم گاز زیاد می شود و P، فشار گاز بسیار کمتر می شود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.

۴. فن کولر هوا را در این کانال به جریان می اندازد و هوای سرد وارد اتاق خودرو می شود.

دلیل سرد نشدن کولر ماشین، دلیل گرم شدن کولر، دلیل گرم شدن کولر در ترافیک، راه های بهتر خنک شدن کولر، روش تمیز کردن رادیاتور کولر، روش تمیز کردن کندانسور، سرد نشدن کولر اتومبیل، سرد نکردن کولر ماشین، شرح مکانیزم و اجزاء سیستم کولر خودرو، ضعیف شدن باطری، علایم کم بودن گاز کولر ماشین، عیب یابی سیستم کولر خودرو، فن کندانسور چیست، کار نکردن دور تند فن، کار نکردن فن کندانسور، مهم ترین دلایل درست کار نکردن کولر


شرح مکانیزم و اجزاء سیستم کولر خودرو
عیب یابی سیستم کولر خودرو

بررسی فشار در شیرهای شارژ کولر

سیستم کولر دارای دو شیر فشار بالا و فشار پایین است که بررسی وضعیت فشار آنها اطلاعات خوبی به ما از سلامت کاری کولر خواهد داد. گاهی مواقع فشار در شیر شارژ فشار پایین، خیلی بالاست. این حالت ناشی از خرابی کمپرسور می‌تواند باشد که باید به سرویس و تعمیر آن بپردازیم. همچنین شیر انبساط قطعه دیگری است که در بروز این حالت موثر است. کنده شدن خمیر حباب این قطعه، اتصال نادرست سنسور آن که به لوله خروجی اواپراتور وصل می‌شود، تنظیم نادرست شیر انبساط که بیش از حد باز باشد و… از دلایل پدید آمدن این اتفاق است.
اما گاهی مواقع فشار در این شیر خیلی پایین است. یکی از دلایل آن، کاهش گاز درون سیستم است که باید دوباره به شارژ گاز بپردازیم. همچنین مسدود بودن خشک‌کن و شیر انبساط نیز می‌تواند منجر به این حالت شود. خرابی ترموستات و گرفتگی لوله‌ها نیز باعث کاهش فشار می‌شوند که باید به بررسی وضعیت آنها پرداخت.
اما یک شیر فشار بالا نیز در سیستم وجود دارد. اگر فشار در این شیر خیلی بالا باشد، علت می‌تواند از خنک‌کاری ضعیف کندانسور ناشی از گرفتگی پره‌های آن باشد. همچنین خرابی فن کمکی کندانسور، وجود حجم بیش از حد گاز درون سیستم و وجود هوا در لوله‌ها به جای گاز نیز از دیگر دلایل بروز این حالت است که باید برای رفع این عیب، سیستم دوباره شارژ شود.
اما کمبود فشار در این شیر نیز می‌تواند به خاطر کاهش شارژ و کمبود حجم گاز در سیستم باشد. همچنین خرابی کمپرسور و خصوصا کلاچ آن نیز می‌تواند باعث بروز این حالت شود.

سرمای کم کولر

یکی از دلایل پایین‌بودن میزان خنکی کولر، کثیفی رادیاتور بیرونی کولر یا همان کندانسور است. پره‌های این قطعه را باید با فشار آب و یا باد تمیز کرد تا شدت مایع‌شدن گاز کولر در این بخش، بالاتر برود. همچنین خرابی کمپرسور و یا کلاچ آن و سفت نبودن تسمه نیز از دیگر علل کاهش سرمای تولیدی می‌تواند باشد. کاهش حجم گاز درون سیستم کولر، اتصال نادرست خشک‌کن، مسدود بودن آن از داخل و حتی کثیفی پره‌های اواپراتور نیز از دیگر عواملی است که در کاهش سرمای تولیدی کولر اثر خواهد داشت.

یخ زدن اواپراتور و لوله‌ها

سیستم کولر نیز دارای ترموستاتی است که میزان کارکرد و سرمای تولیدی را کنترل می‌کند. خرابی این قطعه باعث می‌شود تا در کارکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو مشکلاتی پدید آید که یکی از شایع‌ترین آنها، کارکرد نادرست کولر و در نتیجه یخ زدن لوله‌ها و سطح خارجی اواپراتور است. در این حالت باید ترموستات را تعویض کنیم.

دلایل خنک نشدن کولر اتومبیل، دلایل خنک نکردن کولر ماشین، دلایل داغ کردن ماشین با کولر، دلایل سرد نکردن کولر ماشین، دلایل عمل نکردن کمپرسور، دلایل یخ زدن اواپراتور، دلیل داغ کردن موتور هنگام استفاده از کولر،

✅مطالب زیر رو از دست ندید
بوی نامطبوع کولر

یکی از ناخوشایند‌ترین اتفاقات در زمان استفاده از کولر، بوی نامطبوع کولر در زمان کارکرد آن است که با پیچیدن در داخل اتاق، استفاده از کولر را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
این اتفاق می‌تواند ناشی از کثیفی پره‌های اواپراتور باشد که باید با کمک فشار باد، آن را تمیز کنیم. همچنین حضور لجن‌ها در پره‌ها و رشد آنها نیز می‌تواند باعث تولید این بوی ناخوشایند شود. گرفتگی لوله تخلیه آب زیر اواپراتور نیز از دلایل شایع این اتفاق است.

سر و صدای کولر

گاهی مواقع کارکرد کولر با ایجاد سر و صدای زیاد و ارتعاش همراه است. شُل بودن تسمه کولر و خود کمپرسور در محل بسته شدنش و همچنین حضور هوا در لوله‌ها و سیکل کولر باعث بروز لرزش در کنار کاهش راندمان کاری کولر خودرو می‌شود.

عمل نکردن کمپرسور

خرابی رله کنترل آمپر کمپرسور باعث می‌شود تا جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نشود. همچنین ایراد در ترموستات سیستم نیز از دیگر علل کارکرد نادرست و قطع و وصل شدن‌های ناصحیح کمپرسور است. همچنین خرابی سوئیچ فشار و یا فیوز سیستم نیز می‌تواند باعث روشن‌نشدن کمپرسور و یا قطع و وصل شدن‌های بی‌دلیل آن در حین کار باشد.
از دیگر عواملی که باعث قطع و وصل‌شدن و یا درگیر نشدن کلاچ کمپرسور می‌تواند باشد باید به شل بودن تسمه، توان پایین باتری، کثیفی و چرب‌شدن کلاچ، فاصله افتادن بین پولی و کلاچ و در نتیجه عدم اثر درگیری کلاچ ‌روی پولی کمپرسور و همچنین خرابی رله سیستم اشاره کنیم.

اشکالات کولر اتومبیل، تمیز کردن اواپراتور، چرا کولر اتومبیل خنک نمی شود؟، چرا کولر خوب خنک نمیکند؟، چرا کولر در ترافیک گرم میشود، چرا کولر ماشین خوب خنک نمیکنه، چرا کولر ماشین خوب سرد نمیکند، خرابی مقاومت فن، خوب سرد نشدن کولر ماشین،

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا