اموزش

قیمت کوبیدن صفحه کلاچ

قیمت کوبیدن صفحه کلاچ

چگونه تشخیص دهیم که زمان تعویض دیسک و صفحه خودرو فرا رسیده است؟

همانطور که گفته شد، امکان دیدن دیسک و صفحه بدون باز کردن دیفرانسیل وجود ندارد و به منظور تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه باید به نشانه‌ها توجه کرد. حال سوالی که برای اغلب رانندگان پیش می‌آید این است که چگونه تشخیص دهیم دیسک و صفحه خودرو نیاز به تعویض دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت علائم و تست‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند زمان تعویض کیت کلاچ و صفحه فرا‌ رسیده است.

برخی از روش‌های تشخیص و زمان تعویض دیسک و صفحه را بیان می‌کنیم:

✅ضعف شدید خودرو در حرکت سربالایی به معنای اتمام صفحه کلاچ است.

✅ حرکت خودرو در حالت سکون با دنده ۲ اگر با خاموش نشدن خودرو همراه شود و خودرو حرکت کند یعنی زمان تعویض دیسک و صفحه خودرو فرا‌ رسیده است که این روش یک تست تجربی محسوب می‌شود و دقیق نیست.

✅اگر دنده ۱ و دنده عقب خودرو به سختی جا رود یعنی دیسک و صفحه خودرو شما نیاز به تعویض دارد ولی اگر برای تمامی دنده‌ها این حالت وجود داشت احتمالا روغن گیربکس تمام شده است.

✅ یکی از بهترین و اصولی‌ترین روش تشخیص زمان تعویض دیسک و صفحه این است که در حال حرکت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو را در دنده ۴ قرار داده و پدال گاز را تا انتها فشار دهید. در این حالت اگر موتور خودرو شتاب گرفت و پرش داشت یعنی دیسک و صفحه با یکدیگر درگیر نیستند و زمان تعویض دیسک و صفحه فرا‌ رسیده است.

✅یکی دیگر از علائم تمام شدن دیسک و صفحه خودرو این است که خودرو در حالت سکون در دنده ۱ قرار داده شود و در این حالت وقتی پدال کلاچ را رها کنید، بدنه خودرو دچار لرزش شود.

✅ از دیگر نشانه‌های تشخیص و زمان تعویض دیسک و صفحه خودرو، می‌توان به شتاب اولیه و شتاب‌های ناگهانی اشاره کرد و به دلیل انتقال ندادن نیرو موتور به گیربکس بخشی از قدرت موتور بین فلایویل و دیسک و صفحه هدر می‌رود.

قیمت کوبیدن صفحه کلاچ
قیمت کوبیدن صفحه کلاچ

چه وقت باید صفحه کلاچ را عوض کرد؟

 

در همه خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند، بین موتور و گیربکس قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ وجود دارد. صفحه کلاچ به راننده اجازه می‌دهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دنده‌ها را عوض کند. صفحه کلاچ روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یک‌بار ساییده و فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد.

 

نکته اول

 

علائم یک صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهید. فرسودگی صفحه کلاچ بیشتر خودش را زمانی نشان می‌دهد که وقتی گاز می‌دهید و سرعت می‍‌گیرید، حتی هنگامی که کلاچ را رها کرده‌اید، دور موتور به شدت بالا می‌رود. هنگامی که عادی رانندگی می‌کنید، اگر صفحه کلاچ سالم باشد، موتور و گیربکس را به هم قفل خواهد کرد، به این ترتیب دور موتور بستگی مستقیم به سرعت خودرو خواهد داشت و از حد معمول بالاتر نخواهد رفت.

 

نکته دوم

 

اطمینان حاصل کنید ایراد از خود کلاچ است. اگر خودروتان از کلاچ هیدرولیک بهره می‌برد، مدار هیدرولیک را هواگیری کنید. اگر کلاچ خودرو شما سیمی است، این امکان وجود دارد که سیم آن شل یا سفت شده باشد و کل گشتاور موتور را دریافت نکند.

مرحله سوم

 

صفحه کلاچ را در اولین فرصت ممکن تعویض کنید. بهتر است بدانید تعویض صفحه کلاچ کار پیچیده‌ای است و گاهی اوقات باید گیربکس را پایین آورد تا به صفحه کلاچ دسترسی پیدا کرد. حتی اگر خودتان دست به آچار باشید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا کار به درستی انجام بگیرد.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا