سیستم تعلیق و فرمانشاسي و جلوبندي

علت لاستیک سایی خودرو چیست؟

علت لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک خودرو را باید یکی از مهمترین و البته گرانترین قطعات مصرفی خودرو دانست که مانند دیگر قطعات دارای عمر مفیدی است . اما آنچه لاستیک را بعنوان قطعه ای حساس معرفی خواهد کرد در دست داشتن جان سرنشنیان است چرا که بروز مشکل در لاستیک و آنهم در حین رانندگی می تواند  منجر به حوداث جبران ناپذیری گردد از همین رو بازدید و نگه داری از لاستیک  ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

اما باید توجه داشت که علل گوناگونی نظیر لاستیک سایی باعث خواهد شد عمر لاستیک به سرعت کم شود و در حالی که راننده منتظر هیچ حادثه ای از سوی لاستیک ها نیست ،به ناگهان با ترکیدگی لاستیک ها روبرو می گردد .از همین رو در این مقاله قصد داریم به علت لاستیک سایی و نحوه تشخیص آن بپردازیم . در ادامه نیز به نحوه برطرف کردن آن اشاره ای خواهیم کرد هر چند که اینکار به تخصص و ابزارآلات خاصی نیاز دارد که بهتر است به مکانیک های مجرب مراجعه گردد.

لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک سایی خودرو به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک خودرو از بین رفته و تایر صاف شده است. در این حالت رانندگی با خطر زیادی همراه خواهد بود و احتمال سر خوردن در مسیرهای لغزنده و حتی آسفالت‌های معمولی خیابان وجود خواهد داشت. برای تشخیص لاستیک سایی خودرو، تنها کافی است که لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همین طور در برخی موارد شدید، فرمان پذیری خودروی شما دچار مشکل شده و با کشیده شدن فرمان حین رانندگی به جهتی خاص، می‌توانید متوجه وجود مشکل در لاستیک‌ها، به ویژه لاستیک‌های جلو شوید.بیشتر بدانید بهترین لاستیک ایرانی برای ماشین های ایرانی کدام است؟

تشخیص علل لاستیک سایی

زوایای کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها ( toe in و toe out)

مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخها را کمبر و کستر می گویند . هدف از این تنظیم زاویه کمبر و کستر ، سهولت در فرمان دهی خودرو ، جلوگیری از سایش لاستیک ها و توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است.

میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخها ، زاویه کستر است. اگر زوایه کستر تنظیم باشد ، راحت تر می توانیم فرمان خودرو را بچرخانیم و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهترو حرکت ماشین بر روی جاده از تبات بهتری برخودار خواهد بود. زوایای:” تو این ” و ” تو اوت ” هم بسیارمهم هستند و اگر این زوایا از تنظیم خارج باشند، موجب مالش و سایش لاستیکها می شود.

اگر زاویه لاستیک ها را با پاهای خودتان مقایسه کنید ، اگر قسمت جلوی چرخها بطرف داخل متمایل باشد مثل حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس ” تو اوت ” یعنی نوک انگشتان بطرف خارج متمایل است.

تشخیص علل لاستیک سایی
تشخیص علل لاستیک سایی

لاستیک سایی و عوامل آن

علت لاستیک سایی خودرو

علت لاستیک سایی خودرو تا حدود زیادی به رفتارهای راننده و البته جنس خود لاستیک بستگی دارد. به جز این‌ها شرایط جغرافیایی و سطح آسفالت خیابان‌ها و غیره نیز می‌توانند در نتیجه و طول زمان فرسوده شدن لاستیک‌ها، موثر باشند. اما اگر بخواهیم به طور تخصصی‌تر علت لاستیک سایی خودرو در چرخ‌های جلو و نیز مدل‌های مختلف خودروها را دنبال کنیم، موارد زیر قابل توجه خواهند بود:

علت لاستیک سایی چرخ جلو

با توجه به هدایت خودرو از سمت جلو و متحرک بودن چرخ‌های جلو، لاستیک‌های این قسمت از ماشین دارای استهلاک بیشتری هستند. به دلیل نوع زیربندی و سیستم تعلیق خودرو در جلو که به اصطلاح جلوبندی خودرو گفته می‌شود، لاستیک سایی در چرخ‌های جلو در خودروهای مختلف متغیر است. اصلی‌ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو در خودرو، به تغییر وضعیت شاسی خودرو مربوط است. به طور مثال در تصادفات از جلو، امکان تغییر وضعیت شاسی وجود دارد. این تغییر به وجود آمده، موجب لاستیک سایی چرخ جلو خواهد شد و پس از مدتی حرکت به این شکل، تفاوت فاحشی میان وضعیت لاستیک‌های جلوی خودرو و لاستیک های عقبی مشاهده خواهید کرد. همین طور وضعیت فنرها، زاویه لاستیک‌ها، همراستایی آن‌ها و غیره نیز از عوامل موثر هستند.

علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵

عمده علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تنظیم نبودن فرمان
  • خرابی در جلوبندی
  • معیوب بودن فنربندی در چرخ جلو
  • تغییر وضعیت شاسی
  • بالانس نبودن لاستیک
  • عدم تنظیم باد تایر

علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶

علت لاستیک سایی در پژو ۲۰۶ می‌تواند تا حدودی با دیگر خودروها، متفاوت باشد. در نظر داشته باشید استهلاک لاستیک در این خودرو به طور کلی بیشتر است. علت آن نیز شکل طراحی این خودرو از نظر ایرودینامیک است؛ اگر از دور به اتاق ۲۰۶ نگاه کنید، آن را مانند تخم مرغی خواهید دید. علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ کمتر از سایر خودروها معمولا به سیستم جلوبندی آن مربوط خواهد شد. این خودرو دارای طبق است. طبق باعث ثبات بیشتر خودرو و افزایش طول عمر الباقی قطعات جلوبندی می‌گردد. اما در صورتی که عمر لاستیک‌های طبق تمام شده باشد، با توجه به وزن زیاد خودرو در جلو، می‌تواند باعث لاستیک سایی گردد.

لازم به ذکر است در بسیاری موارد، علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ را می‌توان به عدم تنظیم باد لاستیک‌ها نسبت داد که به ویژه در این خودرو، خیلی زود خود را نشان می‌دهند. با تنظیم نبودن باد تایر، سطح چسبندگی لاستیک با زمین تغییر می‌کند که این خود باعث لاستیک سایی می‌گردد. به جز این، تنظیم نبودن میزان فرمان و تصادفات از جلو که منجر به تغییر وضعیت شاسی شده باشند، نیز در لاستیک سایی چرخ‌های جلو پژو ۲۰۶ موثر خواهند بود.

مطلب پیشنهادی:

علائم خرابی کمک فنر

زوایای چرخ خودرو

علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند

علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند نیز به تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها یا تراز نبودن آن‌ها، مشکل در سیستم جلوبندی، ایراد در فنرها و غیره مربوط می‌شود. در ضمن باید به این نکته توجه داشت که اتاق سنگین سمند که بر روی پلتفرم ۴۰۵ نصب شده، می‌تواند عاملی برای سایش زیاد لاستیک این خودرو باشد . البته شرکت سازنده خودرو با استفاده از سایز لاستیک بزرگتر، تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کرده است، اما همچنان نمی‌توان این فاکتور را نادیده گرفت.

لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون

لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را می‌توان شایع‌ترین نوع لاستیک سایی دانست. نخستین علت آن را باید در عدم تنظیم چرخ‌های خودرو، جستجو کرد. به این شکل که بخش پیشین چرخ‌های جلو با انتهای آن‌ها یکی و در یک راستا نباشد. برای رفع این موضوع، باید به سراغ جلوبندی کار بروید. تعمیرکار ابتدا به وسیله یک میله اندازه جلو و عقب لاستیک را بررسی می‌کند. اگر این فاصله‌ها با هم سازگار نبوده و دارای اختلاف باشد، باید مشکل با تنظیم چرخ‌های جلو رفع گردد. به این صورت اصلی‌ترین عامل اصلی لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون آن، مرتفع خواهد گشت.

علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل

چیزی که باید در اینجا به آن توجه نمایید، زاویه کستر یا همان زاویه چرخ ها است. زاویه بیرون بودن (کمبر) و زاویه داخل بودن (کستر) چرخ های جلو، علاوه بر این که رانندگی و فرمان پذیری خودرو را تنظیم می کنند، در فرسودگی و لاستیک سایی نیز موثر خواهند بود. در صورتی که این زاویه‌ها به درستی تنظیم نشده باشند، باید این مورد را اصلی ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل بدانیم.

علت لاستیک سایی یک طرفه

در صورتی که با بازدید چرخ خودرو متوجه لاستیک سایی یک طرفه یکی از لاستیک‌ها شدید، باید علت را در عدم سلامت سیبک و عدم تنظیم باد لاستیک و وضعیت سلامتی شاسی جستجو کنید. ممکن است تغییر وضعیت لاستیک به سمتی صورت گرفته باشد و درست لاستیک سایی یک طرفه را نیز در همان جهت ببینیم. در صورتی که سیبک خراب شده باشد باید اقدام به تعویض آن نمود. اگر در این کار تعلل گردد، می‌توان شاهد سایش بیشتر لاستیک بود. همین طور تعمیر شاسی و بازگرداندن آن به حالت اول، می‌تواند مشکل را برطرف سازد. مورد بعدی تنظیم باد تایر است که باید حتما به صورت دوره‌ای بررسی گردد.

لاستیک سایی عقب تیبا

در مورد لاستیک سایی در چرخ‌های عقب تیبا باید ابتدا به مدل تیبا دقت نمود. تیبا در حال حاضر در کشور با ۲ تیپ متفاوت ساخته و تولید می‌گردد.

لاستیک سایی عقب تیبا صندوق‌دار

در مورد تیبا صندوق‌دار باید به این نکته توجه داشت که طراحی خودرو در عقب ارگونومی منظمی ندارد و اگر دقیق‌تر به این خودرو نگاه کنید، به طور ناهمگنی در عقب خودرو سایز اتاق تغییر می‌کند. با توجه به نصب اتاق تیبا بر روی پلت فرم ریو، نمی‌توان انتظاری بیشتر از این نیز داشت. لازم به ذکر است این طراحی نامتعارف را در عدم فرمان پذیری این خودرو کاملا مشاهده می‌کنیم. مهمترین عامل لاستیک سایی چرخ عقب در ابتدا کج بودن اکسل عقب خودرو است. اگر اکسل تاب داشته باشد و یا بر اثر ضربات به این وضعیت درآمده باشد، می‌تواند عامل لاستیک سایی عقب خودرو گردد. البته از دیگر عوامل که در اکثر خودروها مشترک هستند نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نامناسب بودن باد تایر
  • عدم بالانس بوددن تایر
  • خرابی در سیستم تعلیق

لاستیک سایی عقب تیبا ۲ (هاچ بک)

تولد تیبا ۲ بعد از تیبا صندوق‌دار را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ خودرو سازی داخلی دانست . تغییر اتاق و طراحی جدید خودرو در عقب مشکلات مدل قبلی را مرتفع کرد. ولی از مشکلات این اتاق می‌توان به وزن زیاد خودرو در عقب اشاره کرد. با توجه به مدل درب صندوق در این مدل، وزن بالای درصندوق باعث ایجاد فشار به فنر لول خودرو شده و فشار اتاق بروی لاستیک منتقل می‌شود. از این روی در تیبا ۲ شاهد لاستیک سایی بیشتری در چرخ‌های عقب هستیم . البته باید در نظر داشت نوع قرارگیری لاستیک به داخل بوده و این باعث خوردگی لاستیک از داخل می‌گردد.

مطلب پیشنهادی:

آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو

اموزش تنظیم فرمان خودرو

دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو

مهمترین دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو را باید به خرابی اکسل خودرو مرتبط بدانیم. اغلب خودروهای ساخت داخل دارای قوای محرکه در چرخ جلو هستند. پس باید در نظر گرفت در صورتی که اکسل عقب تاب داشته باشد، می‌تواند باعث لاستیک سایی چرخ های عقب گردد.

علت تاب داشتن اکسل در خودرو به ۲ عامل بستگی دارد:

  • خرابی از ابتدا (نصب جنس معیوب)
  • خرابی بر اثر ضربات (منظور از ضربات افتادن در چاله و تصادفات است.)

مراقبت های لازم برای پیشگیری از لاستیک سایی

3- در صورت وجود دفترچه راهنما آنرا مطالعه کنید

اغلب کارخانه هایی که در زمینه تولید لاستیک فعالیت دارند، پس از بسته بندی لاستیک، دفترچه راهنمایی را ارائه می دهند تا کاربران بتوانند هرچه آسان تر از میزان باد کردن لاستیک در مدت زمان های مختلف آگاه شوند.

برای مثال اگر لاستیک شما بیش از حد باد شود، نسبت به مقاومت آن ممکن است بیشتر و بیشتر در خطر ترکیدن قرار گیرد که این می تواند منجر به هزینه اضافه شود.

4- با سرعت زیاد رانندگی نکنید

بطور کلی زمانیکه شما با سرعت غیر مجاز رانندگی می کنید، کنترل اتومبیل سخت تر می شود و شاید این گونه فکر کنید که این چگونه می تواند به لاستیک اتومبیل آسیب برساند؟

نکته قابل توجه اینجا است که وقتی شما با سرعت زیاد حرکت می کنید، زمان ترمز گرفتن، اصطکاک زیادی میان لاستیک و زمین ایجاد خواهد شد که در نتیجه لاستیک ها برای ایستادن، به میزان زیادی بر روی زمین ساییده خواهند شد و این گونه عمر لاستیک کمتر و کمتر خواهد شد.

بنابراین توصیه می شود حتما با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا هم بتوانید اتومبیل را هرچه بهتر کنترل کنید و هم اطظکاکی میان لاستیک و زمین صورت نگیرید.

راه جلوگیری از لاستیک سایی

لاستیک سایی و نحوه پیشگیری از آن

5- جابجا کردن چرخ های جلو و عقب

لاستیک های جلو برای ترمز با استفاده از دیسک و لنت استفاده می شوند و لاستیک های عقب نیز برای ترمز دستی استفاده می شوند. بنابراین لاستیک های جلو ممکن است در مدت زمان کمتری میزان آج بیشتری را نسبت به لاستیک های عقب از دست دهند.

از این رو توصیه می شود با مشورت تکنسین های این زمینه لاستیک ها عقب و جلو را سالانه دوبار جابجا نمایید تا این گونه عمر لاستیک ها افزایش یابد.

6- از تایر یدک مطمئن باشید!

ممکن است برای هر یک از ما پیش بیاید که به دلیل مشغله فراوان بطور ناگهانی مشاهده کنیم که تایر اتومبیل ما از بین رفته است و رانندگی با آن می تواند برایمان دردسرساز شود.

از این رو در این مواقع فورا لاستیکی که کمترین میزان آج را دارد، با استفاده از تایر یدک موجود تعویض کنید و از آن برای رسیدن به نزدیک ترین مکانیکی بروید و لاستیک های از بین رفته را تعویض نمایید.

نکاتی در خصوص افزایش عمر لاستیک های خودرو

افزایش عمر لاستیک های خودرو
افزایش عمر لاستیک های خودرو

همانطور که اشاره شد لاستیک های قطعاتی نستبا گران قیمت هستند که در صورت مراقبت از آنها عمر مفیدشان افزایش خواهد یافت از همین رو بهتر است برای این منظور موارد ذیل را رعایت نمایید.

1- تنظیم باد لاستیک ها

همانطور که اشاره شد تنظیم باد تایر ها می تواند نقش مهمی در عدم لاستیک سابی داشته باشد. بهتر است تنظیم باد لاستیک ها در زمانی صورت گیرد که لاستیک ها سرد هستند.

2-بازدید دوره ای لاستیک ها بصورت عینی

بطور مدام و در بازهای منظم لاستیک های خودرو بصورت عینی بازرسی کنید و هر گونه خوردگی غیر معمول را جدی بگیرید.

3-خارج کردن اشیایی نظیر سنگ و شیشه از بین عاج لاستیک ها

سنگریزه ها و خورده شیشه هایی که بعضا در بین عاج خودروها گیر کرده اند می توانند به مرور زمان باعث سوراخ شدن لاستیک ها گردند.

4-بالانس لاستیک و چرخها

بازدید دروه ای چرخها خودرو از نظر بالانس بودن بسیار حایز اهمیت است

5-جابجا کردن ضربدی لاستیک های عقب و جلو

چرخها جلو خودرو بدلیل فرمان پذیر بودن زودتر ساییده خواهند شد .از این رو بهتر است مطابق دفترچه راهنمای خودرو جای چرخها جلو و عقب خودرو را پس از هر 20 هزار کیلومتر و بصورت ضربدی با یکدیگر تعویض نمایید.

6-دپوی مناسب لاستیک ها در محلی بدور از نور مستقیم خورشید و بدون رطوبت

لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها (برش های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا