برق اتومبيل

عیب یابی کویل پژو 206و 207i

عیب یابی کویل پژو 206و 207i

کویل چیست؟

جالب است بدانید این قطعه از خانواده سیستم تزریق و احتراق خودرو می باشد و وظیفه اصلی آن تامین ولتاژ بالا برای شمع موتور و ایجاد جرقه احتراق در سیلندر است،کویل برق ورودی خودرو ۱۲ ولت را با استفاده از مدار و سیم پیچی مخصوص به ولتاژهای بالا حدود ۱۰۰۰۰ ولت میرساند،کویل ها دارای انواع مدل و شکل هستند،کویل تکی ،کویل دوتایی،کویل چهار تایی ،خودروساز با توجه به سیستم برق خودرو و مکانیزم احتراق یکی از مدل های کویل را انتخاب و نصب خواهد کرد.

 

خودرو هايي كه داراي ايراد كويل مي باشند مي توانند به يك يا چند دليل زير به تعمیرگاه مراجعه نماييد :
1 -لرزش موتور
2 -تك كار كردن موتور
3 -عدم كشش و افت توان موتور

روشن شدن چراغ چک موتور
روشن شدن چراغ چک موتور

-4 روشن شدن چراغ چک
5-خارج شدن شعله یا دود سیاه از اگزوز خودرو
6-مصرف زیاد بنزین بالا

براي عيب يابي ابتدا كيفيت سوخت و وضعيت فيلتر سوخت را بررسي نموده ، سپس توسط دستگاه PPS
ايرادات حافظه ECU موتور را قرائت نمائيد .
ايراداتي كه به طور مستقيم به كويل مربوط مي شود بسته به نوع ECU شامل كد هاي خطا P0350 تا
P0362 و همچنين P2300 تا P2327 مي باشد .
چند نمونه از كد هاي خطاي مربوط به كويل كه باعث روشن شدن چراغ انژكتور مي شوند، در جدول زير ارائه
شده است :

جدول خطاي مربوط به كويل
جدول خطاي مربوط به كويل

مطالب پیشنهادی:

تذكر: براي مشاهده كد خطا در دستگاه PPS كافي است بروي پيغام خطا ECU كليد F6 را فشار دهيم در
اين صورت تاريخچه وقوع ايراد به همراه كد خطا مشاهده خواهد شد .
در صورت مواجه شدن با ايراد كويل (مطابق توضيحات فوق) ابتدا شمع و واير شمع (لاستيكي رابط بين كويل و
شمع) مورد بررسي قرار گيرد – شمع استاندارد وتميز بوده و فاصله بين دو الكترود آن 0/9 ميليمتر ولاستيكي
فاقد هر گونه ترك و نشتي جرقه باشد – سپس مقاومت سيم پيچ اوليه و ثانويه كويل را بررسي نماييد در صورت
وجود اختلاف بين اعداد موجود در جداول و مقادير اندازه گيري شده ،كويل را تعويض نماييد.
مقاومت سيم پيچ اوليه موتور TU5 و TU3
مقاومت سيم پيچ اوليه موتور TU5 و TU3

مقاومت سیم پیچ ثانویه کویل

نکته:لازم به ذكر است كه مقادير جداول مربوط به مقاومت سيم پيچ ثانويه فقط براي پايـه هـاي نشـان داده
شده در تصاوير مي باشد و پايه هاي ديگر مي بايست نسبت به هم داراي مقاومت بينهايت باشند .

بازدید کویل و وایر شمع 206

عوامل خرابی کویل

از جمله عوامل خرابی کویل ، سوختن این قطعه است. با وجود عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در این قطعه که از جنس آلومینیوم است، در هر حال ممکن است گرما و فشار جریان برق در اثر گذشت زمان منجر به خرابی یا سوختن آن شود.

کارکرد طولانی هم منجر به خرابی کویل خودرو می شود.

استفاده از کویل هایی که نامرغوب هستند و از همان ابتدا عملکرد خوبی ندارند.

عملکرد نادرست باتری یا اتصالات که منجر به ناکام ماندن عملیات تقویت برق توسط کویل می شود.

کویل دچار برق دزدی و یا قطعه در برخی از اتصالات خود شده است.

بیشتر بدانید:

آموزش تشخیص برق دزدی خودرو

تست کوئل موتور tu5 خودرو! پژو 206

 

 

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا