مجموعه موتور

علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از رانندگان خودرو، خصوصا خودروهای تولید داخل پیش بیاید، روغن سوزی خودرو می باشد. روغن سوزی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در همه موارد، علائم یکسانی دارد. ما در ادامه ابتدا به بررسی نشانه ها و علائم روغن سوزی خودرو پرداخته و پس از آن دلایل ایجاد چنین مشکلی را مطرح خواهیم نمود. در پایان نیز روش های رفع این مشکل و راهکارهای جلوگیری از از این مشکل را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

تشخیص وجود روغن سوزی در خودروهای امروزی

برای تشخیص روغن سوزی در زمانی که خودرو دود نمی کند، باید نشانگر روغن (gage) موتور را چک نمایید. اگر نشانگر، سطح پایین را نشان می داد احتمال وجود سوختن روغن در موتور وجود دارد. برای اطمینان بیشتر خودروی خود را در محل تمیزی پارک نمایید. پس از گذشت 8 ساعت خودرو را جابجا نمایید. اگر در زیر خودرو لکه روغن وجود نداشت احتمال روغن سوزی بسیار زیاد می باشد، ولی اگر لکه های روغن وجود داشت، موتور خودروی شما دارای نشتی یا سوراخ بوده که باید در اسرع وقت تعمیر شود.

البته راه های دیگری نیز برای تشخیص روغن سوزی وجود دارد مثل:

چرب بودن سر شمع ها

بوی سوختن روغن در محفظه موتور و کاپوت خودرو

چرب بودن و روغنی بودن بخش داخلی لوله اگزوز

استفاده از ابزار دقیق برای تشخیص روغن سوزی مثل کمپرس سنج

علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

روغن سوزی یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر برای خودروهایی است که مدت زمان زیادی از تولید آن ها گذشته است یا مسافت زیادی را پیموده اند. روغن سوزی اصولا به حالتی گفته می شود که موتور خودرو همراه با سوخت، مقداری از روغن موجود در موتور را نیز بسوزاند که معمولا موجب می شود تا دود تقریبا آبی رنگی از دهانه اگزوز خارج شود و به طور مستمر از میزان روغن موجود در موتور کسر شود.

شایع ترین دلایلی که از طریق آن ها می توان فهمید خودروی ما دچار روغن سوزی شده است در زیر ذکر شده اند:

  • مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز
  • مشاهده دود سفید رنگ زیاد خروجی از دهانه اگزوز (دود سفید رنگی که در زمستان و سردی هوا از دهانه اگزوز خارج می شود نشانه وجود مشکلی نیست و یک مسئله کاملا عادی است)
  • حس کردن بوی روغن سوزی از خودرو
  • کم شدن مستمر روغن
  • نشتی روغن در سر شمع ها یا خیس شدن شمع
  • وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد

انواع دودهای رنگی خارچ شده از دهانه اگزوز، به چه معنی می باشد؟

عوامل ایجاد روغن سوزی در خودرو

پس از آنکه پی بردیم موتور خودرو دچار روغن سوزی شده است، حال باید بدانیم که این مشکل به چه دلیلی رخ داده است. همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیم، این مشکل خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله دلایلی که می توان آن ها را عامل روغن سوزی خودرو دانست در زیر عنوان شده اند:

خرابی رینگ و پیستون از جمله شایع ترین دلایل روغن سوزی خودرو است

رفع مشکل روغن سوزی خودرو

از آنجا که روغن سوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب می شود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه می باشد، به همین علت پیشنهاد می شود پس از دریافتن این موضوع که خودروی شما دچار چنین مشکلی شده است، تعمیر آن را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید و اگر دانشی در این زمینه ندارید، خودتان به هیچ وجه دست بکار نشوید.

تعمیرکاران برای رفع این گونه مشکل ها معمولا دارای ابزار خاصی همچون کمپرس سنج هستند که دقیقا می توان با استفاده از آن محل ایجاد مشکل را پیدا کرد. پس از اینکه دقیقا سیلندر مشکل دار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار می تواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکل دار بپردازد.

تعمیرکاران معمولا با استفاده از کمپرس سنج، عامل روغن سوزی را پیدا می کنند

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

همواره بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات، علاج واقعه قبل از وقوع آن است. اگر ما به درستی از خودروی خود محافظت کنیم و در نگهداری آن کوشا باشیم، یقینا به مشکلات این چنینی بسیار کمتری برخواهیم خورد. از جمله راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از مشکل سوختن روغن در خودرو به کار بست در ادامه معرفی شده است:

  • استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
  • چک کردن همواره سطح روغن تا در صورت کسری سریعا بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید
  • استفاده از مکمل های جلوگیری از روغن سوزی خودرو
  • عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
  • عدم اقدام به باز کردن ترموستات
  • تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
  • تعویض مرتب روغن موتور
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا