علائم خرابی پمپ بنزین

پمپ سوخت :

اجزای داخلی پمپ سوخت در شکل شماره (۶) نشان داده شده است که از نوع پره ای و یا موتور DC می باشد. در حالیکه سولیج باز است ، رله اصلی به وسيله ولتاژ باتری فعال شده و موتور پمپ سوخت رسانی را به کار می اندازد. ولتاژ تغذیه پمپ ۱۲ ولت می باشد که در زمان های زیر توسط رله اصلی تأمین می گردد.
? در زمان باز بودن سوئیچ ، به مدت ۳ تا ۵ ثانیه
? به طور مداوم در زمان روشن بودن موتور

 

با توجه به مطالب ذکر شده در مورد عملکرد مجموعه پمپ بنزین ، پارامترهای زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند – کارایی مناسب پمپ بشین و رساندن سوخت به پشت انژکتورها با فشار مناسب
?عدم وجود قطعی و یا اتصالی در سیم های برقی که وظیفه تغذیه بمب سوخت را برعهده دارند.
?  آب بندی مناسب مجموعه پمپ بشین با بیاگ خودرو و همچنین اتصالات داخلی پمپ و عدم نشتی آنها


درجه داخل باک بنزین :

این مجموعه در مدل طرح قديم يصورت مستقل روی بدنه اصلی نصب می گردد و قابل جداسازی می باشد که وظیفه آن تشان دادن صحیح سطح يشرين درون پاک و نیز اعلام هشدار به موقع کاهش سطح بنين بوسیله روشن نمودن چراغ سیگنال جلو آمپر می باشد . مجموعه نشانگری که در پمپ بنزین خودروی پراید استفاده می شود از نوع مقاومت متغيير مطابق شکل شماره (۷) می باشد. این نشانگر مانند یک رئوستا عمل کرده و در اثر بالا و پایین رفتن تغییر مقاومت از خود نشان می دهد که باعث تغییر در ولتاژ عبوری گردیده و در نهایت میزان سوخت موجود در بانک را نشان می دهد. این نوع نشانگر قابل نصب بر روی مجموعه پمپ ها یا سوکت چهارخانه می باشد.

اجزای تشکیل دهنده درجه داخل باک :

١- مقاومت متغیر ( سرامیکی )

۲- میله شناور

3- قوم شناور

۴- دسته سیم و سوکت جریان برق

علائم خرابی پمپ بنزین

? موتور خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود
? عدم عملکرد مناسب پمپ ( نداشتن قدرت باقی موتور و ضعیف کار کردن آن
?ریپ زدن خودرو )
?صدای غیر عادی در زمانی که پمپ بنزین فعال است.
?نشتی بنزین از محل نصب پمپ بنزین به با ک ، اتصال لوله سوخت به مجموعه پمپ بنزین و شیلنگ ارسال سوخت ( وجود بو بنزین داخل ماشين)
? کاهش قدرت موتور خودرو در هنگام گرم شدن موتور
?درست نشان ندادن میزان صحیح سوخت در یاک. عامل بروز ایرادات مذکور ، علاوه بر مجموعه پمپ بنزین ، می تواند ناشی از معیوب بودن و یا عدم کارکرد صحیح قطعات دیگری همچون ، شیلنگ ها و مسیر سوخت رسانی ، فیلتر بنزین ، رگلاتور فشار، انژکتورها و یا استارت باشد که جهت  تشخیص آنها به جداول عیبی یایی که در انتهای دستورالعمل مربوط آمده مراجعه نمایید .

 اقدامات و بررسی های اولیه

بسیاری از ایراداتی که توسط مشتریان در ارتباط با مجموعه پمپ و درجه داخل باک مزارش می شود ، ایراداتی هستند که به دلیل عدم انجام سرویس های دوره ای مرتب بوجود آمده اند و چنانچه این سرویس ها به دقت انجام گیرند این عیوب بر طرف می گردد مهمترین نکات سرویس های دوره ای عبارتند از :
– اتصالات برقی ممکن است اتصالات مختلف که جریان باتری را به پمپ می رساند ، شل شده باشد و در نتیجه پمپ کار نکند لذا در صورت عدم کارکرد پمپ ، قبل از هر چیز از محکم بودن اتصالات برقی با یکدیگر و همچنین از صحت عملکرد رله دوبل ( Main) باید اطمینان حاصل نمود صحت اتصالات را می توان با اهم متر به دقت کنترل نمود بدین صورت که ورودی و خروجی سیستم برق رسانی را بررسی نموده و چنانچه قطعی در هر مدار وجود داشته باشد اهم متر به راحتی آن را مشخص می نماید.

 

نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید و علت صدای پمپ بنزین ۲۰۶

اگر خودرو شما حین گاز خوردن به خوبی حرکت نمی‌کند و یا سخت استارت می‌خورد، باید بدانید که پمپ بنزین پراید شما نیم سوز شده است و می‌بایست برای رفع آن، در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید. همچنین می‌توانیم بگوییم که علت صدای زوزه پمپ بنزین پراید نیز از نشانه‌های خرابی این قطعه مهم است. از سوی دیگر، هر یک از علائم فوق در ارتباط با پژو ۲۰۶ نیز صدق می‌کند. همچنین لازم است بدانید که صدای پمپ بنزین ۲۰۶ هم نشان از خرابی این قطعه در این خودرو خواهد بود.

عیب یابی گیج سرامیکی

درست نشان ندادن میزان بنزین ( نشانگر سرامیکی )

علت احتمالی

خرایی در نشانگر روی صفحه کیلومتر

راه حل

یا قطع گانگشت دسته سیم پمپ و مهیج از دسته سیم اصلی بایستی عقربه نشانگر روی وضعیت خالی قرار گیرد و یا اتصال دو سر سیم روی کانکشن دسته سیم اصلی ، عقربه نشانگر روی وضعیت پر قرار گیرد که در غیر این صورت باید پشت آمپر بررسی و در صورت نیاز تعویض گردد .


حرکت نکردن عقربه بنزین جلو امپر

ایراد اتصالات (تمامی اتصالات مدار گیج باید بررسی شود. این ایراد ممکن است در اتصالات گیج (سوکت ها و سیم ها و سر سیم ها و …) یا در اتصالات جلو آمپر و یا در اتصالات بین جلوی آمپر و گیج بوده باشد.) – جدا شدن عقربه از روی سطح سرامیک

– شل بودن پایه اتصال نشانگر

– گیر کردن میله شتاور

راه حل:

سوکت مجموعه پمپ را از روی سوکت مربوطه روی خودرو جدا می کنیم سپس با اخم متر دو طرف مدار الکتریکی را بررسی می کنیم . ابتدا دو سر اهم متر را به دو سر مدار مربوطه جلو آمپر وصل می کنیم العمر اتصال مدار آن برقرار باشد ایراد از اتصالات مجموعه پمپ و گیج است و باید مجموعه را از داخل باک بیرون آورد و گیج آن عوض شود .


 

درست نشان ندادن میزان بنزین ( نشانگر سرامیکی )

1-خارج شدن مجموعه از حالت کالیبره

با باز کردن قاب از اتصال پیوسته عقربه روی سرامیک اطمینان حاصل گردد و در صورت فاصله دار بودن سطح عنقریه یا سطح سرامیک تعویض گردد. سر سیم های گیج را به اهم متر متصل می کنیم و سپس میله شناور را | بین دو حد بالا و پایین میچ حرکت می دهیم که انمم متر باید مقدار مقاومت را به صورت تغییرات صعودی و نزولی نشان دهند و در هیچ نقطه نباید اهم متر قطعی مدار را نشان دهد که در این صورت قطعه معیوب بوده و گیج باید تعویق شود حرکت میله شناور باید کاملا زنان و بدون هيچ گونه گیری باشد که می توانیم با حرکت میله شناور بین حد بالا و پایین آن را چک کنیم و در صورت اطمينان از گیر کردن میله باید گیج عوض شود سر سیم های گیج را به اهم متر متصل می کنیم و سپس میله شتاور را بین دو حد بالا و پائین گیج حرکت می دهیم که اهم متر باید مقدار مقاومت را به صورت تغییرات صعودی و نزولی نشان دهد و در هیچ نقطه نيايد اميم متر قطعی مدار را نشان دهد که در این صورت قطعه معیوب بوده و گیج باید تعویق شود

2-گیر کردن میله شناور

حرکت میله شناور باید کاملا زنان و بدون هيچ گونه گیری باشد که می توانیم با حرکت میله شناور بین حد بالا و پایین آن را چک کنیم و در صورت اطمينان از گیر کردن میله باید گیج عوض شود

3-فرسوده شدن مقاومت سرامیکی با شکسته شد

سر سیم های گیج را به اهم متر متصل می کنیم و سپس میله شتاور را بین دو حد بالا و پائین گیج حرکت می دهیم که اهم متر باید مقدار مقاومت را به صورت تغییرات صعودی و نزولی نشان دهد و در هیچ نقطه نيايد اميم متر قطعی مدار را نشان دهد که در این صورت قطعه معیوب بوده و گیج باید تعویق شود

آموزش تعویض مغزی پمپ بنزین

نحوه تعویض پمپ بنزین پژو 206
رو

 


mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *