مجموعه موتور

علائم خرابی واشر منیفولد هوا

علائم خرابی واشر منیفولد هوا

واشر منیفولد هوا یکی از مهم‌ترین واشرها در پیشرانه‌ی یک خودرو است. واشرها به منظور مهر و موم کردن، در بین قطعات پیشرانه قرار داده می‌شوند تا نشتی از جایی وجود نداشته باشد و قطعات کاملا روی هم بسته شوند. واشرها ممکن است از کاغذ، پلاستیک، فلز و حتی گاهی از مخلوطی از هر سه ماده ساخته شده باشند. 

واشر منیفولد هوا محل اتصال منیفولد هوا به سر سیلندر را درزگیری می‌کند. در بیشتر مواقع، این واشر مسئولیت بستن و جلوگیری از نشت را دارد ولی در برخی پیشرانه‌ها نیز ممکن است، محل عبور مایع خنک‌کننده را سد کند. اگر واشر منیفولد هوا آسیب ببیند در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد می‌شود و حتی ممکن است پیشرانه بیش از حد گرم شود. به‌طور معمول آسیب دیدن واشر منیفولد هوا نشانه‌ها و علائمی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

علائم خرابی منیفولد چیست؟
علائم خرابی منیفولد چیست؟
علائم خرابی منیفولد چیست؟

نشت هوا در منیفولد باعث می شود که این بخش از خودرو نتواند عملکرد مناسب و کاملی داشته باشد. توجه داشته باشید که در هنگام نصب منیفولد بر روی خودرو آب بندی آن بسیار مهم است. در واقع باید محل اتصال منیفولد با سر سیلندر توسط واشر کاملا آب بندی شود تا جلوی هر گونه نشت هوا گرفته شود. گرچه نشت هوا در منیفولد شایع نیست، اما غیر ممکن هم نیست.

به عنوان یکی از علائم خرابی منیفولد یا نشت هوا در منیفولد باید بدانید که چنانچه متوجه شوید در هر باری که روی پدال گاز فشار می آورید، ماشین به آرامی جواب می دهد، احتمالا منیفولد دچار نشت هوا شده است. در واقع در این حالت ماشین گاز نمی خورد. برای تشخیص اینکه گاز نخوردن خودرو به دلیل نشت هوا در منیفولد است، باید به صدای خودرو در زمان کار کردن درجا گوش بدهید. توجه داشته باشید که از دیگر علائم خرابی منیفولد شنیده شدن صداهایی مانند زوزه کشیدن، سوت زدن یا مکش هوا است. همچنین سخت کار کردن خودرو در حالت درجا یا دیر خاموش شدن پس از بسته شدن سوئیچ نیز می تواند از علائم خرابی منیفولد باشد.

خراب شدن واشر منیفولد هوا
خراب شدن واشر منیفولد هوا
خراب شدن واشر منیفولد هوا

این مشکل نیز یکی از مشکلاتی است که در مورد منیفولد و اجزای وابسته به آن می تواند رخ دهد. با خراب شدن واشر منیفولد هوا پیشرانه خودرو کارکرد ناقص و بدی خواهد داشت. نشانه‌های خرابی واشر منیفولد هوا می تواند کمک کند تا علائم خرابی منیفولد شناسایی شود، به هر حال واشر منیفولد هوا در این قطعه کار گذاشته شده است تا قطعات پیشرانه را مهر و موم کند و عملا کار درزگیری را انجام دهد تا به این ترتیب از هیچ قسمتی نشتی وجود نداشته باشد. جنس واشر می تواند از کاغذ، پلاستیک، فلز و حتی گاهی از مخلوطی از هر سه ماده باشد. واشر منیفولد هوا محل اتصال منیفولد هوا به سر سیلندر را درزگیری می ‌کند. در بیشتر مواقع، این واشر مسئولیت بستن و جلوگیری از نشت هوا را دارد، اما ممکن است در برخی پیشرانه‌ها، محل عبور مایع خنک‌کننده را سد کند. چنانچه واشر منیفولد هوا آسیب ببیند، در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد می‌ شود و حتی ممکن است پیشرانه بیش از حد گرم شود.

کاهش قدرت پیشرانه و سرعت‌گیری و افزایش مصرف سوخت

اولین و شایع‌ترین نشانه‌ خرابی واشر منیفولد هوا کاهش کارایی و عملکرد پیشرانه است. همه مشکلات از جایی شروع می شود که هوا به داخل منیفولد نشت پیدا می کند و کارایی پیشرانه را تحت تاثیر قرار می دهد. نشتی هوا سبب می‌ شود نسبت ترکیب هوا و سوخت به هم بخورد و به این ترتیب پیشرانه با کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و حتی خاموش شدن مواجه می ‌شود. این مشکل می تواند به خودی خود یکی از علائم خرابی منیفولد هم باشد. به هر حال واشر منیفولد بخشی از منیفولد است و خرابی آن در منیفولد تاثیر مستقیم دارد.

نشت مایع خنک‌ کننده

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی واشر منیفولد، نشت مایع خنک‌ کننده (آب رادیاتور) است. همانطور که گفتیم در برخی خودروها واشر منیفولد هوا مایع خنک‌ کننده را نیز آب‌بندی می‌ کند. با استشمام بوی آب رادیاتور یا مشاهده بخار از سمت محفظه‌ پیشرانه یکی از مسائلی که باید بررسی شود، همین نشت مایع خنک‌ کننده است.

افزایش دمای پیشرانه

از دیگر علائم خرابی منیفولد یا خرابی واشر منیفولد افزایش دمای پیشرانه است. نشت مایع خنک کننده و کاهش سطح مایع درون رادیاتور می ‌تواند باعث افزایش دمای پیشرانه شود. گاهی نشتی مایع به سمت داخل منیفولد است؛ به هر حال باید بررسی های دقیقی انجام شود تا مشکل به طور کامل عیب یابی و رفع شود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا