برق اتومبيل

علائم خرابی سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور
سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

سنسور دور موتور

علایم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ
علایم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ
انواع سنسور موقعیت میل لنگ :

1- نوری 
2- IC اثر هال
3- القائی (مغناطیسی)

علائم خرابی سنسور دور موتور
علائم خرابی سنسور دور موتور
طرز کار این نوع سنسور دور موتور به این شکل می باشد :

در حالتی که سنسور روی پوسته ی کلاچ قرار گرفته بر روی فلایویل دو دنده خالی وجود دارد(جای 60 دنده هست ولی 58 دنده وجود دارد).حین کارکرد موتور زمانی که دنده ها از مقابل سنسور مغناطیسی عبور کردند.(سنسور از یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ تشکیل شده) میدان مغناطیسی آن تغییر کرده ولتاژ مناسبی را ایجاد می کند.ولتاژ خروجی از این سنسور توسط ای سی یو برای تعیین وضعیت مناسب سوخت و جرقه موتور مورد استفاده قرار می گیرد.فلایویل موتورهای انژکتوری دارای دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارت بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه است برای فعال کردن سنسور دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد

سنسور دور موتور چیست؟
سنسور دور موتور چیست؟

این سنسور با داشتن دو پایه ارتباطی بهECU می تواند بصورت امواج شبه سینوسی اطلاعات مربوط به دور لحظه ای موتور را بهECU ارسال می کند. این سنسور درست در بالای سر چرخ دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است.انتهای این سنسور القایی حساس که واحد آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد. این فلایویل شامل۶۰ دنده منظم است که دو دندانه آن را برداشته اند.

در هنگام چرخش فلایویل به ازای گذشت هر دندانه از جلوی سنسور یک پالس شبه سینوسی در سنسور تولید شده و بهECU ارسال می شود لذا اولین چیزی که این سنسور بهECU اعلام می کند حرکت فلایویل که معمولا توسط استارت ایجاد می شود. این نقطه تنها نقطه اشتراک استارت و سیستم انژکتور موتور است و در حالت کلی ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد.حین چرخش فلایویل هنگامی که دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دو پیستون۱و۴ در نقطه مرگ بالا هستند و چون در این لحظه هیچ سیگنالی ارسال نمی شود و بدین ترتیب ECU متوجه می شود و با فهال کردن کویل و انژکتورها دستور جرقه و پاشش سوخت را می دهدو همینطور پس از۱۸۰درجه که نقطه مرگ پیستون۲و۳است همین عمل برای آنهاانجام می شود.

در حذف کردن دو دندانه به جای یک دندانه باید دقت کرد. دو دندانه حذف شده با احتساب ۶۰ دندانه در ۳۶۰ درجه شامل ۱۲ درجه می شود.این به این معنی است که ECU 12درجه قبل از نقطه مرگ بالا سیگنال را می گیرد(آوانس استاتیکی خودروها در حدود ۸الی۱۰درجه است). اگر یک دندانه پاک شود آوانس استاتیکی ۶درجه خواهد بود اما حالا آوانس استاتیکی ۱۲درجه است ولی ۱۰درجه آوانس توسط ECU تایید می شود.

بر روی فلایویل دو نوع چرخ دنده وجود دارد که یک ردیف برای درگیر شدن با استارت و ردیف دیگر برای فعال کردن سنسور دور موتوراست.

عیب یابی سنسور دور موتور

اگر سنسور دور موتور دچار خرابی گردد، خودرو به هیچ وجه روشن نخواهد شد و اگر خودرو در حال کار باشد به سرعت خاموش می گردد. گاهی اوقات این مسئله به خاطر کثیفی و تجمیع براده در اطراف موتور ایجاد می گردد که این مساله سبب می شود سنسور موقعیت نتواند به خوبی ارسال سیگنال به ECU را انجام دهد. برای رفع این مشکل اگر موتور تمیز شود، دوباره سنسور دور موتور خواهد  تنوانست سیگنال های خود را به ECU ارسال نماید. در این مواقع، خودرو دوباره روشن خواهد شد، اما همچنان کد خطا از حافظه ECU پاک نشده و باید برای رفع آن خودرو را دیاگ زد.

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور

مطلب اموزشی:

اثرات خرابی سنسور دور موتور :

در صورت خرابی ( سوختن ) سنسور دور موتور در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی شود البته در بعض از مدل ها مانند طرح زیمنس با خرابی سنسور دور موتور ، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000rpm بالاتر نمی رود .

نکته :

در خیلی مواقع در موقع عیب یابی دیده شده است که علت روشن نشدن خودرو از طریق سنسور دور موتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلوی سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوس سنسور ( به علت شستشو نشدن فلایویل پس از تراش دنده ها ) و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده های فلایویل ، و یا به علت اندازه نبودن پیچ نگه دارنده سنسور دور موتور روی پوسته کلاج و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاج می باشد .

  • فاصله بین سر سنسور دور موتور و دنده های روی فلایویل بین 0/5 الی 1/5 میلی متر می باشد .
نحوه عیب یابی سنسور دور موتور :
الف – عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

خرابی سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری باعث خطا افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) نمی شود ( خطای سنسور دور موتور نشان داده نمی شود ) لذا بهتر است که در قسمت پارامتر در موقع استارت زدن به موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور ، تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و صفر را نشان می دهد .

 

ب – عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از مولتی متر ( قسمت اهم متر ) :

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را درمحل مربوطه وصل کرده و دو سر سیم سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های یک و دو سنسور دور موتور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت کنید و مقایسه کنید .

مقاومت سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری به جز چند مورد بین 380 الی 420 اهم می باشد .

( سنسور با پایه قهوه ای )

مقاومت سنسور دور موتور در خودروی انژکتوری پراید زیمنس و نیسان وانت بین 880 الی 950 اهم می باشد ( سنسور با پایه مشکی )

علائم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

این سنسور معمولا به دو صورت ایراد پیدا می کند:

1- خرابی کامل و روشن نشدن موتور، که در این حالت موتور استارت می خورد اما روشن نمی شود، زیرا سوخت و جرقه ای در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت.
2- ارسال اطلاعات نادرست از موقعیت میل لنگ، که در این حالت موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و شدیدا ریپ خواهد زد.

فیلم امورشی:

سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ

 

شما از ما بپرسید!

گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا “مکانیکو” به آن ها پاسخ دهد.

برچسب:

تست سنسور دور موتور، خرابی سنسور دور موتور پژو 405، دلایل خرابی سنسور دور موتور، دلایل خرابی سنسور دور موتور پراید ساژم، سنسور دور موتور، سنسور دور موتور 405، سنسور دور موتور پرايد ساژم، سنسور دور موتور پراید ساژم، سنسور دور موتور ساژم پراید، علائم خرابی سنسور دور موتور، علائم خرابی سنسور دور موتور در عملکرد موتور، قیمت سنسور دور موتور ریو، کثیفی سنسور دور موتور، محل قرارگیری سنسور دور موتور تیبا، نحوه تعویض سنسور دور موتور پراید، نحوه عیب یابی سنسور دور موتور، نقشه و مدار الکتریکی سنسور دور موتور پراید

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام پراید 89 دوگانه فابریک مدل زیمنس دارای مشکل دور موتور است
    و دور موتور را کم و زیاد نشان میدهد و بیشتر مواقع عقربه دور موتور برعکس میچرخد
    صفحه کیلومتر چک شده سالم است
    دیاگ هم خطایی نشان نمیدهد
    ماشین هم به خوبی کار میکند
    علت از کجا میتونه باشه؟
    سنسور دور موتور یا ای سی یو؟
    لطفا از طریق ایمیل راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا