عیب یابی

روش های کاهش صدای موتور خودرو و یافتن منشا آن

یکی از مواردی که ممکن است در هنگام رانندگی بسیار آزاردهنده باشد، شنیده شدن صدای موتور در خودرو می باشد. این مورد هنگامی آزاردهنده تر می شود که بنا به دلایلی، صدای موتور خودروی ما افزایش یافته و یا صدای ناهنجاری را تولید می کند. به هر حال این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که معمولا خودروهای تولید داخل، از مشکل بلندی صدا و پخش صدای موتور در کابین خودرو برخوردار بوده و نمی توان از آن چشم پوشی نمود. در این مطلب قصد داریم تا روشی هایی را برای کاهش صدای موتور خودرو معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها، میزان شنیده شدن صدای موتور را در داخل کابین و همچنین بیرون، به حداقل کاهش دهیم.

روش های کاهش صدای موتور

صدای خودرو
صدای خودرو

قبل از اینکه با استفاده از روش های کنترل و کاهش صدای موتور، صدای خودروی خود را کاهش دهیم، بهتر است ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم که آیا صدای خودروی ما به تازگی افزایش یافته است و یا از همان ابتدا این مشکل را داشته است؟ اگر به تازگی صدای موتور خودروی شما آزار دهنده شده است بهتر است ابتدا به بررسی وضعیت ظاهری و فنی خودرو پرداخت تا دلیل ایجاد صدای ناهنجار خودرو را پیدا نمود.

ما در اینجا ابتدا به ارائه روش هایی برای شناسایی منشا صدای بلند موتور خودرو خواهیم پرداخت و در ادامه به بررسی روش های کاهش صدای موتور خودرو می پردازیم. این روش ها می تواند شامل موارد بسیار زیادی باشد که در اینجا ما تنها به یادآوری تعدادی از شایع ترین این موارد، خواهیم پرداخت.

کاهش صدای موتور خودرو

اگر موتور و اتصالات خودروی شما مشکل خاصی را دارا نمی باشد، یک روش برای کاهش صدای موتور خودرو ، عایق بندی مناسب خودرو است. عایق بندی خودرو شامل مواردی مانند عایق بندی کف خودرو، عایق بندی داشبورد، عایق بندی درب ها و همچنین عایق بندی درب کاپوت می باشد. عایق بندی موارد گفته شده تنها در مراکز مجاز انجام این کار و توسط افراد متخصص قابل انجام است. برای عایق کردن درب محظه موتور نیز می توان از نمد های کاپوت استفاده نمود که تا حد مطلوبی می توانند صدای موتور را کاهش دهند.

برای کاهش صدای خروجی از اگزوز خودرو نیز می توانید از سری اگزوزهای مختلف که باعث کاهش صدای موتور می شوند، استفاده کنید. این سر اگزوز ها که معمولا در مدل های اسپرت طراحی می شوند باعث می شوند تا صدای خروجی از خودرو، کمی زیرتر و تیزتر شنیده شود اما انواع مختلف دیگری از این سر اگزوزها وجود دارد که باعث کاهش صدای خروجی موتور می شوند.

اسپلیتر خودرو
اسپلیتر خودرو

اسپلیتر در خودرو می تواند مانع از جریان یافتن باد در زیر خودرو شود.

مورد دیگری که با بهره گیری از آن می توان تا حدی صداهای بیرونی را در هنگام حرکت خودرو کاهش داد، عدم استفاده از ابزار و متعلقاتی در خودرو است که باعث می شوند تا آیرودینامیک خودرو از بین برود. یکی از مهمترین منشا های شنیده شدن صدا در کابین خودرو، باد است که در سرعت های بالا، موجب ایجاد صدایی زوزه مانند می شود. این صدا هنگامی که از ابزاری همچون باربند، آنتن، اسپویلر و اسپلیتر استفاده شود ممکن است ایجاد شود که نوعی صدای زوزه را در هنگام رانندگی ایجاد می کند.

استفاده از لاستیک های پهن و بزرگ می تواند باعث افزایش صدای ورودی به داخل کابین شود. این لاستیک ها، سطح تماس بیشتری را با زمین دارند و در نتیجه می توانند باعث شوند که در هنگام حرکت، صدای بیشتری از خود تولید نمایند. استفاده از لاستیک با سایز استاندارد می تواند تا حدی در زمینه کاهش صدای موتور خودرو مفید باشد.

لاستیک پهن
لاستیک پهن

استفاده از لاستیک های پهن می تواند باعث افزایش صدای ورودی به کابین خودرو شود.

اسپلیتر یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از آن می توان میزان باد پیچیده شده در زیر و کف خودرو را با آن تقلیل داد و در نتیجه صدای باد را به حداقل رساند. این ابزار که معمولا برای خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می گیرد در واقع نوعی بادگیر محسوب می شود.


علت صدای زیاد موتور خودرو

کاهش صدای موتور خودرو
کاهش صدای موتور خودرو

در ابتدا باید بدانیم که خودروی ما به چه دلیلی صدای زیادی تولید می کند. اگر به تازگی متوجه شده اید که خودروی شما صدای بیشتری نسبت به قبل تولید می کند و یا لرزش موتور را در هنگام رانندگی می توان حس نمود، باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است قسمتی از خودرو دچار مشکل شده باشد. این مشکل می تواند در موتور خودرو، اتصالات خودرو، اگزوز، جعبه دنده، فن ها، عایق بندی و یا هر مورد خاص دیگری باشد. پس برای دست یافتن به بهترین نتیجه، ابتدا بهتر است سر منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را بیابیم.

اگر صدای خودروی شما زیاد شده است و در هنگامی که در کابین خودرو نشسته اید، صدای زیاد خودرو باعث از بین رفتن تمرکز شما شده است، بهتر است قبل از اقدام به هر کاری، موارد زیر را یک به یک چک و بررسی نمایید.

عوامل ایجاد صدا در خودرو
عوامل ایجاد صدا در خودرو
  • اگزوز و اتصالات اگزوز را بررسی نمایید که فاقد هر گونه شکستگی، روزنه یا گرفتگی باشد.
  • اتصالات موتور و دسته موتور را چک نمایید که فاقد شکستگی و ترک خوردگی یا شل شدگی باشد.
  • کمک فنرها، اکسل ها و سایر موارد متعلق به سیستم تعلیق خودرو را بررسی نمایید.
  • لاستیک ها را از نظر ظاهری و ثابت بودن سرجای خود، بررسی نمایید.
  • اگر در شماره دنده خاصی صدای خودروی شما تغییر می کند، احتمالا باید سیستم جعبه دنده خودرو را بررسی نمایید.
  • قطعاتی که در بیرون از خودروی شما نصب شده است، نظیر آینه ها، آنتن، شل گیرها، قالپاق ها و سایر موارد را از لحاظ محکمی و ثابت بودنشان در سر جای خود، چک نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که موارد مصرفی خودروی خود نظیر روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس، فیلتر هوا و سایر موارد را به صورت دوره ای تعویض نموده اید.
  • تسمه های خودرو را از نظر میزان کشش و آزادانه بودن حرکتشان چک نمایید.
  • فن های خودرو را چک نموده و از آزاد بودن آن ها، اطمینان حاصل کنید.
  • صندلی ها، لور دنده، فرمان، درب ها، درب داشبورد و سایر موراد داخل کابین را چک نموده و بررسی کنید که منشا صدای اضافه نباشند.

تمام قطعات و عواملی که باعث ایجاد صدا در خودرو می شوند.

اگر تمامی موارد بالا را چک نموده و باز هم مشکل صدای خودرو شما رفع نگردید، بهترین روش کمک گرفتن از یک متخصص و تعمیرکار خبره برای کاهش صدای موتور خودرو است. اگر مطمئنید که خودرو هیچ مشکل خاصی ندارد، می توانید از گزینه های زیر برای کاهش صدای موتور خودرو استفاده ببرید.

صدای غیر عادی خودروصدای غیر عادی موتورعلت زیاد شدن صدای موتورعیب یابی صدای خودرو



مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا