برق اتومبيل

شیر برقی کنیستر چیست؟علائم خرابی ان

شیر کنیستر چیست؟ شیر برقی کنیستر که به وسیله واحد الکترونیکی ECU کنترل می شود. مابین مخزن کنیستر و موتور قرار می گیرد و وظیفه دارد که بخارات ارسالی از مخزن کنیستر موتور ( مانیفولد هوا ) توسط ایسیو را کنترل کند .

شیر برقی کنیستر (شیر بخارات بنزین)

وظیفه کنیستر چیست؟

در خودروهای بنزینی مخزنی وجود دارد به نام کنیستر که وظیفه آن جذب بخارات بنزین است. کنیستر دارای موادی از جنس کربن متخلخل است که به واسطه دارا بودن سطوح متخلخل بسیار می‌تواند همچون یک اسفنج، بخارات بنزین را به خود جذب کند. مخزن کنیستر استوانه‌ای شکل بوده و بر روی آن سه خروجی وجود دارد. دو خروجی به صورت لوله‌ای بوده که یکی از آن‌ها با باک بنزین و دیگری با منیفولد هوا در ارتباط است.


برای انجام صحیح وظیفه کنیستر یک خروجی دیگر جهت ارتباط با هوای آزاد تعبیه شده است و فیلتری نیز در دهانه آن جهت فیلتر هوای ورودی قرار دارد که همگی این قطعات در کنار هم وظیفه اصلی کنیستر یعنی خروج بخارات بنزین را انجام می دهند. عملکرد کنیستر بدین صورت است که به دلیل خلائی که در منیفولد وجود دارد، بخارات بنزین به داخل مخزن کنیستر مکیده می‌شوند و منیفولد نیز این بخارات را به سمت محفظه احتراق هدایت می‌کند که البته این فرآیند برای زمانی است که موتور روشن است. در هنگام خاموشی موتور، این بخارات سمی توسط کربن (زغال فعال) موجود در کنیستر جذب شده و مانع از ورود آن به هوای آزاد می‌شود. پس از روشن شدن مجدد خودرو، بخارات موجود در کنیستر جهت احتراق مجدد به سمت موتور هدایت می‌شوند. 

نشانه های خرابی کنیستر
نشانه های خرابی کنیستر

نشانه های خرابی کنیستر

از نشانه‌های خرابی کنیستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چراغ چک: چراغ چک خودرو روشن می‌شود و زمانی که به‌وسیله دیاگ آن را بررسی می‌کنید، کد خطای «شیر برقی کنیستر» قابل‌ رویت است.
  2. بوی بنزین: ایراد به وجود آمده برای کنیستر، از بوی بنزین مشخص است. اگر بوی بنزین دائما احساس شد، ممکن است مشکل از شلنگ‌های متصل به باک بنزین، درب باک و حتی مخزن بنزین باشد، اما در صورتی که این بوی بنزین، تنها گاهی قابل‌ استشمام باشد، نشانه خرابی کنیستر است. علاوه‌بر موارد ذکر شده، اگر درب باک بنزین خودرو را باز کردید و بخارات بنزین با فشار از آن خارج شدند، این هم نشان از خراب شدن دریچه قطع کن کنیستر دارد.
  3. صدای تق‌تق: چنانچه خرابی کنیستر به علت پارگی شلنگ یا شکستگی مخزن کنیستر باشد، گه‌گاه صدای «تق تق» نیز از آن شنیده می‌شود
نحوه تست کنیستر
نحوه تست کنیستر
نحوه تست کنیستر

جهت تست کنیستر کافیست شلنگ اتصال باک به کنیستر را جدا نموده و به هنگام روشن بودن موتور، مکش هوا از سرشلنگی‌ها را چک نمایید. چنانچه مکش به اندازه کافی وجود داشته باشد، حاکی از عملکرد درست کنیستر و مکش بخار بنزین است؛ همچنین باید مکش هوا از مجرای هوای آزاد نیز کنترل شود. 

شیر برقی کنیستر
شیر برقی کنیستر
شیر برقی کنیستر

برای اجرای صحیح وظیفه کنیستر، دریچه‌های موجود بر روی مخزن کنیستر باید یک به یک باز و بسته شوند.  باز و بسته نمودن این دریچه‌ها توسط شیر برقی کنیستر انجام می‌پذیرد که کنترل آن نیز بر عهده ECU خودرو است. شیر برقی کنیستر دارای سیم‌پیچی است که یک سر آن به قطب مثبت باتری متصل بوده و قطب منفی آن نیز به ECU متصل می‌شود. یکی از راه‌های پی بردن به خرابی شیر برقی کنیستر زمانی است که بوی بنزین داخل خودرو می‌آید. البته در تمامی مواقع، بوی بنزین موجود در کابین خودرو، نمی‌تواند نشانه خرابی شیر برقی کنیستر باشد، اما می‌توان ای موضوع را به عنوان یکی از شایع‌ترین نشانه‌های خرابی کنیستر در نظر گرفت.

علائم خرابی شیر برقی کنستر در دیاگ :


چراغ چک روشن می شود و کد خطای آن قابل رویت است ( شیر برقی کنستر)

علائم خرابی در عملکرد موتور :


۱-اگر خراب شود و دائما باز بماند در این حالت به دلیل مکش خلا مانیفولد هوا مقدار بخار بنزین از باک بر روی موتور انتقال یافته و مصرف سوخت افزایش می یابد در این حالت اگر باک خودرو خالی باشد به دلیل مکش در باک های پلاستیکی باک مچاله می شود و یا اگر باک فلزی باشد برای تست آن می توان سوکت شیر برقی را جدا نمود ( و شلنگ ها ) و به وسیله ی دهان شیر برقی را میک زد . اگر هوا آمد دائما باز است .
۲-اگر خراب شود و دائما بسته شود در این حالت بخارات بنزین در باک جمع می شود و هنگام باز کردن درب باک بخارات با صدا از باک خارج می شود .
نکته: در برخی از خودروها این شیر برقی حذف شده و کد خطای ان به صورت دائم در ECU ثبت شده است.

نحوه عیب یابی شیر برقی کنیستر
نحوه عیب یابی شیر برقی کنیستر
نحوه عیب یابی شیر برقی کنیستر :
با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

در صورت خرابی شیر برقی کنیستر ، خطای شیر برقی کنیستر ثبت می‌گردد. در قسمت پارامترها و تست عملگرها می توانیم نسبت به سالم بودن و تست آن اقدام کنیم .

با استفاده از دستگاه مولتی متر :

کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه در دستگاه مولتی متر قرار داده و سپس دو سر سیم های مشکی و قرمز را به شیر برقی کنیستر طبق تصویر زیر وصل کرده و مقدار مقاومت شیر برقی کنیستر را اندازه میگیریم . در صورتی که مقاومت به دست آمده اختلاف زیادی با مقادیر استاندارد داشته باشد شیر برقی کنیستر معیوب بوده و باید تعویض گردد

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام من سمند ای اف سون دارم صدای مثل صدای یاتاقان زدن میداد که متوجه شدیم شیر کنیستر خرابه و صدای تق تق مثل صدای یاتاقان شاتون و استکان تاپیت میداد . شیر برقی کنیستر عوض کردیم موتور کاملا کم صدا شد.

  2. سلام صدای تق تق از موتور از موقع روشن شدن تا خاموش کردن هست … کنیستر عوض کردم در باک رو ک باز میکردم بخار بنزین میزد بیرون الان این صدای تق تق رو مخه یعنی شیر برقیش خرابه …یا چی….ممنون میشم راهنمایی کنید ماشین ۴۰۵ مدل ۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا