هشدار دهنده

سیستم حرکت بین خطوط یا LDW چیست؟

یکی از سیستم های ایمنی فعال ، سیستم LDW یا هشدار حرکت بین خطوط می باشد ، سیستم هشدار حرکت بین خطوط در صورتی که فعال باشد ، به راننده ای که در حال خارج شدن از بین دو خط جاده می باشد هشدار می دهد و با این کار از به وجود آمدن تصادفاتی که در اثر خارج شدن خودرو از لاین خود به وجود می آید جلوگیری می کند.

همانطور که می دانید حرکت همه رانندگان بین خطوط باعث کاهش ترافیک و تصادفات رانندگی می شود ، این سیستم ایمنی فعال به راننده کمک می کند بین خطوط رانندگی کند ، برای این منظور هنگامی که راننده در حال خارج شدن از لاین خود باشد (در صورت فعال بودن این سیستم) با هشدار دادن به راننده او را از خطر آگاه می کند.

برای مثال خودرویی را در شکل زیر مشاهده می کنید که در حال حرکت بین دو خط جاده می باشد و به علت عدم توجه یا خواب آلودگی راننده ، در حال خارج شدن از خط می باشد در این حالت یک هشدار صوتی راننده را از خطر آگاه می کند

خودروهای مجهز به سیستم LDW دارای دوربین یا دوربین هایی هستند که معمولا در جلوی خودرو نصب می شود. (البته در بعضی خودرو ها ممکن است این دوربین در عقب خودرو نصب شود) در شکل زیر یک جفت دوربین را می بینید که در جلوی خودرو نصب شده است.

دوربین LDW
دوربین LDW

وظیفه ی این دوربین ها تشخیص خطوط جاده می باشد ، فرقی نمی کند این خطوط ممتد باشند یا غیر ممتد.

تشخیص خطوط جاده
تشخیص خطوط جاده

هنگامی که سیستم LDW تشخیص دهد راننده در حال خارج شدن از خط جاده می باشد راننده را با هشدار دادن به از خطر آگاه می کند.

هشدار دادن به راننده معمولا به صورت نمایش در صفحه ی کیلومتر شمار اتومبیل یا صفحه ی LED خودرو به همراه پخش اخطار صوتی می باشد (چنانکه در شکل زیر می بینید) در بعضی از خودروها نیز لرزش فرمان یا صندلی راننده به کمک پخش اخطار صوتی و نمایش در صفحه کیلومترشمار آمده تا آگاهی بهتری به راننده بدهد.

سیستم ایمنی LDW
سیستم ایمنی LDW

سیستم هشدار حرکت بین خطوط را نیز می توان مانند سایر سیستم های ایمنی ، از طریق دکمه ای در داشبورد خودرو ، فعال یا غیر فعال کرد.

دکمه هشدار بین خطوط
دکمه هشدار بین خطوط

چند نکته را در نظر داشته باشید.

1- معمولا سیستم های هشدار حرکت بین خطوط ، حتی در صورت فعال بودن ، در سرعت های کم (مثلا در سرعت های کمتر از 60 کیلومتر) اعلام هشدار نمی کند.

2- سیستم LDW خارج شدن از هر دو سمت چپ و راست را تشخیص داده و اخطار می دهد.

3- اگر راننده ای قصد تعویض لاین داشته باشد می بایست اول راهنما بزند سپس به لاین دیگر برود ، در این صورت (روشن بودن راهنمای خودرو) سیستم LDW هشدار خروج از لاین را به راننده نمی دهد چون متوجه می شود که راننده خودرو آگاهانه و با هشیاری کامل مسیر خود را تغییر داده است.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا