سنسور ضربه چیست؟ و نحوه عملکرد

خواندن این مطلب

[reading_time]

زمان میبرد!

سنسور ضربه چیست؟ و نحوه عملکرد

سنسور ناک

سنسور ناک یا کوبش وظیفه دارد که میزان کوبش داخل سیلندر را در موقع احتراق ناقص اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی(ایسیو) ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور آوانس جرقه را کاهش و یه سمت ریتارد می برد ، البته همزمان با غلیظ کردن سوخت این عمل آنقدر ادامه می یابد تا عمل کوبش در موتور بر طرف گردد .

سنسور ناک
سنسور ناک

اساس کار سنسور ناک :

سنسور ناک بر اساس یک مقاومت متغیر از نوع ضربه ای ( پیزو الکتریک ) کار می کند که در داخل این سنسور یک صفحه ارتعاش کننده و یک پیزو الکتریک قرار دارد که در اثر ضربه تغییر مقاومت می دهد و وقتی که فرکانس ارتعاشات موتور از 12 یا 16 کیلو هرتز گذشت ولتاژ خروجی این سنسور افزایش یافته و به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال می شود .

نظرت چیه این مطلب رو ببینی:

عیب یابی سنسور ناک

مکان نصب سنسور ناک :

سنسور کوبش در بلوکه موتور سمت مانیفولد هوا و بین سیلندر 2 و 3 بسته می شود . در خودروهای جدید پیشرفته به ازای هر دو سیلندر و یا هر سیلندر از یک sensor ناک استفاده شده است ( جهت کنترل ، آوانس و ریتارد هر سیلندر بطور مجزا و نرم کار کردن موتور )

ساختار سنسور ناک
ساختار سنسور ناک

اثرات خرابی سنسور ناک

-در صورت خرابی این سنسور بدلیل رسیدن اطلاعات غلط به ECU ، موتور با لرزش کار می کند.

-به دلیل به هم خوردن زمان صحیح جرقه زنی و تغییر آوانس جرقه ، دمای موتور بالا می رود.

۳-خرابی سنسور ضربه باعث افزایش جزئی مصرف سوخت می شود.

۴-در صورت خرابی این سنسور چراغ چک روشن می شود.

عیب یابی سنسور ضربه یا ناک سنسور

در خیلی از مواقع ممکن است خودرو مشکل چندانی از لحاظ ضربه نداشته باشد و لرزش موتور در حد نرمال باشد. اما همچنان سنسور ضربه اقدام به ارسال خطا به ECU می نماید. در چنین شرایطی به احتمال خیلی زیاد، مشکل از عدد اوکتان بنزین درون باک می باشد. اگر بنزین از اوکتان مناسب برخوردار نباشد، این امر سبب می شود که سنسور ضربه مرتبا وارد مدار شده و اقدام به ارسال خطا نماید و در نتیجه ECU با کم کردن مقدار پاشش سوخت موجب کم شدن قدرت موتور گردد. برای رفع این مشکل بهتر است که ابتدا نوع بنزین داخل باک را عوض کرده و ترجیحا مدتی از بنزین سوپر استفاده نمایید. بطور کلی پایین بودن میزان اوکتان بنزین موجب کار مداوم سنسور ضربه خواهد شد.

هر چه اکتان سوخت کمتر باشد، سوخت بر اثر فشرده شدن سریعتر به مرحله احتراق رسیده و باعث انفجار زود هنگام و ضربه زدن به سر پیستون می شود، درست قبل از اینکه پیستون کاملا بالا بیاید و از نقطه مرگ رد شود.
این ضربه باعث لرزش شدید موتور و صدمه دیدن قطعات آن، خصوصا شاتون ها و پیستون ها می شود که بیشترین ضربه به آن ها وارد می گردد.

به طور کلی، هر چه اکتان سوخت بیشتر باشد پس مقاومتش در برابر فشرده و متراکم شدن بیشتر می شود و در اثر فشار، به مرحله احتراق زود هنگام نخواهد رسید. به همین سبب در حال حاضر بیشتر موتورهای مدرن نسبت تراکمشان ۱۰ به ۱ هست و اگر بنزین با اکتان کمتر از ۹۸ در آن ها استفاده شود، باعث ناک شدید و ضربه زدن موتور می گردد.

سوخت گازوئیل از عدد اوکتان پایین تری نسبت به بنزین بهره می برد و به همین سبب معمولا موتورهای دیزلی شمع ندارند چون به محض متراکم شدن گازوییل و ترکیب آن با هوا، به طور خودکار عمل احتراق انجام می گردد.

انفجار حاصل از سوخت با اکتان پایین، موجب ضربه زدن به بدنه موتور شده و در نتیجه سنسور ضربه فعال می گردد. در اینجا سنسور ضربه وارد عمل شده و با گزارش خطا، از ECU درخواست می کند که مقدار پاشش سوخت را کمتر نماید تا ضربه کمتری به موتور وارد شود.

یا می توان گفت

عیب یابی سنسور ضربه یا ناک سنسور

 
1 – باعث روشن شدن چراغ چک میشود
2 – لرزش موتور و بالا رفتن دمای آب
نکته : سفتی فیلر با شیم نیز عیب این سنسور را در دستگاه ثبت میکند

فیلم اموزشی

 

نظرت چیه این مطالب و هم ببینی

سنسور ضربه چیست؟ و نحوه عملکرد

جستجو کنید ...

دسته بندی مطالب

تبلیغات