سنسور سرعت خودرو وظیفه دارد که سرعت خودرو را در حالتهای مختلف اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال کند و ایسیو نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت را برای وضعیت های مختلف حرکت خودرو : حرکت در دور آرام ، شتاب گیری و توقف خودرو و … تنظیم می کند . .

نکته :
سنسور سرعت خودرو در دو مدل ساخته شده که یکی با سیم کیلومتر و دیگر بدون سیم کیلومتر که نوع با سیم کیلومتر در خودروهای قدیمی انژکتوری بکار می رفته و کارکرد کیلومتر در صفحه داشبورد به صورت مکانیکی می باشد ( غیر دیجیتالی ) و نوع دیگر یعنی سنسور سرعت خودرو بدون سیم کیلومتر در خودروهای جدید بکار می رود و کارکرد کیلومتر در صفحه داشبورد به صورت دیجیتالی نشان داده می شود .در طرح جدیدتر سنسور سرعت در خودروها ، چرخ دنده پلاستیکی روی دیفرانسیل و سر سنسور حذف شده است .

معمولاٌ محل قرارگیری این سنسور  در خودرو های انژکتوری از جمله ۲۰۶ روی دیاق دیفرانسیل و درست بر روی دنده کیلومتر است.این دنده دقیقاٌ بروی شفت خروجی گیر بکس نصب شده و وظیفه آن به عنوان یک واسطه ،امکان نمونه برداری از سرعت پلوس ها یا همان سرعت خودرو است.این سنسور همیشه درحال کار بوده وبا دنده کیلو متر در ارتباط است .

ساختار داخلی سنسور سرعت
ساختار داخلی سنسور سرعت

ساختار داخلی سنسور سرعت :
این قطعه تشکیل شده از یک شافت که با دنده کیلومتر ترکیب می شود. با گردش شافت خروجی گیربکس و گردش پینیون دنده کیلومتر این شافت شروع به گردش کرده و با اثر الکترومغناطیسی هال کار می کند. به ازای هر 8 مرتبه گردش این شافت، معادل2 کیلومتر بر ساعت تولید فرکانس کرده، به ECU ارسال می کند.

مدارهای الکتریکی سنسور سرعت :
این قطعه از یک سوکت 3 پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : تغذیه 12+ ولت (از طریق رله دوبل)
پایه 2 : سیم اتصال بدنه
پایه 3 :ارسال سیگنال

شرح کار قطعه سنسور سرعت یا کیلومتر :
این قطعه پس از دریافت ولتاژ 12v+ از رله دوبل و پس از حرکت موتور و گردش پینیون دنده کیلومتر و گردش شافت، شروع به ارسال فرکانس های متناسب با سرعت خودرو می کند. در نتیجه ECU از سرعت خودرو مطلع شده، با استفاده از اطلاعات رسیده از این سنسور، وضعیت پاشش سوخت خودرو را در سرعت های مختلف مشخص می کند. 

•    درک سرعت خودرو و نمایش آن
•     فهمیدن دنده درگیرشده در خودرو
•     تصحیح دور آرام هنگامی که خودرو درحال حرکت است (وقتی خودرو در حال حرکت است هوای ورودی خودرو از طریق دریچه گاز تامین می شود و با رها کردن پدال دریچه گاز بسته شده و هوای ورودی از طریق استپرموتور تامین می شود )
•     بهینه کردن شتاب خودرو
•    کاهش مکث های خودرو

وقتی خودرو در حال حرکت است دربرای تعویض دنده ( معکوس) دریچه گاز بسته می شود برای تامین هوای ورودی   ECU از سنسور سرعت سیگنالی دریافت می کند خودرو در حال حرکت است و سنسور دریچه گاز نیز با ارسال سیگنالی بسته بودن خود را اعلام می کند و    ECU استپر موتور را تا آخرین حد خود باز می کند تا هم شتاب خودرو حفظ شود و هم  خودرو در حالت مکث قرار نگیرد.

سنسور سرعت چیست
سنسور سرعت چیست

روش های عیب یابی سنسور سرعت سنج خودرو:


_شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت خرابی این سنسور، خودرو هنگام توقف آنی خاموش می کند و یا در سربالایی و در هنگام دنده دادن معکوس ریپ میزند. 

_روش تست قطعه سنسور کیلومتر :
1 _ تست با دستگاه دیاگ  :
سوکت دستگاه دیاگ را به خودرو اتصال می دهیم و وارد منوی کد خطاها می شویم و چک می کنیم که خطایی در مورد این سنسور در حافظه ECU ثبت شده یا نه. در صورت وجود خطا اگر از نوع لحظه ای (i) بود خطا را پاک می کنیم. اما اگر از نوع دائمی (p) بود ابتدا از محکم بودن و تمیز بودن سوکت سنسور مطمئن می شویم، سپس خطا را پاک می کنیم. و بعد با خودرو مسافتی را طی می کنیم و مجددا کد خطاها را چک می کنیم. اگر پاک نشد سنسور خراب است.

✅ نظرت چیه این مطلب رو هم ببینی
گرمکن دریچه گاز

سوییچ خودرو را باز کرده تا برق پشت آمپر حاضر شود سپس سنسور را میتوانیم از روی گیربکس باز کرده و با دست میله چرخشی را بچرخانیم ،اگر سنسور سالم باشد عقربه سرعت سنج خودرو شروع به حرکت می نماید و همچنین در دستگاه دیاگ نیز پارامتر سرعت مقدار را نشان میدهد.

✅ برای اطمینان بیشتر از دقت کار سنسور دستگاه دیاگ  را داخل خودرو برده و با سرعت های مختلف خودرو را حرکت می دهیم. اگر سرعت ثبت شده در منوی پارامترهای دستگاه در قسمت سرعت خودرو، مطابق سرعت کیلومتر شمار و سرعت واقعی اتومبیل بود، سنسور درست کنار می کند. 
✅ هرگاه کیلومتر شمار خودرو از کار بیفتد و عیب های گفته شده در بالای بوجود بیاید، سنسور خراب است. همچنین شلاق زدن عقربه کیلومتر شمار نشان از خرابی سنسور دارد. 

2 _ تست ولتاژی :


در صورت خرابی قطعه، سوکت آن را جدا کرده، خودرو را روشن می کنیم. دو سر پروپ ولت متر راه به پایه 1 و 2 سوکت دسته سیم اتصال می دهیم. ولتاژ باید 12v+ باشد. اگر نبود باید مسیر برق را تا رله دوبل چک کنیم.


3 _ تست اهمی :
به وسیله اهم متر سیم پایه سوم سوکت سنسور را تا پایه ECU (طبق نقشه خودرو مربوطه) چک می کنیم. باید مقاومت آن کمتر از 1Ω باشد، در غیر این صورت مسیر ایراد دارد. 

​4 _ تست دنده کیلومتر گیربکس :
سنسور سرعت را از جای خود باز کرده، زیر چرخ محرک خودرو جک می زنیم. خودرو را دنده یک گذاشته گاز می دهیم تا پینیون دنده کیلومتر شروع به گردش کند. اگر حرکت کرد که هیچ در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلومتر گیربکس جستجو می کنیم. سپس سنسور را از نظر سلامت پایه شافت ورودی سنسور بررسی می کنیم. اگر سالم بود ایراد از سنسور سرعت است.

√ سرویس قطعه :
در بعضی از مدلها مثل پیکان، از سوراخ کنار سنسور آب وارد قطعه شده، باعث خرابی آن می شود. لذا باید سوراخ کنار سنسور را با چسب آب بندی یا درپوش مناسب، آب بندی نمود. همچنین باید این قطعه را از نظر آغشته نبودن به روغن بازرسی کرد.

فیلم اموزشی

حوه عملکرد سنسور سرعت یا کیلومتر روی گیربکس

مطالب پیشنهادی ما:


mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *