رفع مشکل یک سر کار کردن فن ماشین
- برق اتومبيل
- mohsen salehi
- 6 دقیقه
رفع مشکل یک سر کار کردن فن ماشین
گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو ، بنا به دلایلی خاموش نمیشود و مدام کار میکند و این میتواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد
با ما همراه باشید مکانیکو
عواقب درست کار نکردن واتر پمپ
چنانچه پمپ آب به درستی عمل نکند آب با میزان فشاری که مورد نیاز است چرخش پیدا نمیکند. اینکه آب نچرخد موجب میشود آب به طور کامل خنک نشده و در نتیجه با افزایش دمای آب خنککننده، دمای موتور نیز افزایش یابد. افزایش دمای موتور هم سبب میشود فن خودرو یکسره شده و خاموش نشود. این مدام کار کردن فنهای خنککننده به تشخیص فشنگی فن به دلیل بالا رفتن دمای آب رادیاتور میباشد. همانطور که خود مستحضرید واتر پمپ سبب چرخش آب میشود و این پمپاژ نشدن آب، سبب بالا رفتن دمای آب میشود. بالا رفتن دمای آب رادیاتور سبب میشود که خودرو جوش آورد.
به حالتی که آب رادیاتور به نقطه جوش میرسد حالت جوش آوردن میگویند. وقتیکه آب به نقطه جوش میرسد به علت انبساط نیاز به فضای بیشتری پیدا میکند. همین نیاز داشتن به فضای بیشتر سبب میشود آب از نقاط متعدد نیاز به تخلیه داشته باشد. بنابراین در حالت کلی میتوان گفت که وظیفه پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنککننده خودرو میباشد. خرابی در سیستم عملکرد واتر پمپ هم سبب میشود که گردش آب در سیستم تداخل پیدا کند. همانطور که در بالا هم ذکر شد چنانچه آب در رادیاتور به خوبی گردش نداشته باشد دمای موتور بالا میرود و در نتیجه موجب میگردد فن خودرو یکسره شود.
۱. ترموستات
ترموستات قطعه ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم میشود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار میکند.
از علائم خراب شدن ترموستات اتومبیل میتوان به مواردی اعم از نشت آب رادیات از بخشهای مختلف اتومبیل، مصرف زیاد روغن موتور، تغییرات مداوم درجه آمپر به طور نامنظم، افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت و بالا رفتن دمای موتور به بیش از حدی که مجاز میباشد و نیز جوش آوردن خودرو در همان دقایق اولیهای که اتومبیل روشن میشود اشاره کرد. بنابراین اگر با این موارد مواجه شدید به دنبال رفع خرابی ترموستات اتومبیلتان باشید تا چنانچه مشکل یکسره شدن فن اتومبیلتان به دلیل ترموستات معیوب باشد، مشکل آن حل شود.
۰۲. واتر پمپ
همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و در نتیجه باعث یکسره شدن فن میشود.
۳. رله فن
رله فن قطعه ای است که بر سر راه سیمکشی فن قرار دارد. این قطعه به طور خلاصه میتوان گفت وظیفه ی دارد در موقعی که ECU دستور کارکردن فن ها را میدهد، برق ۱۲ ولت به فن ها برساند. خراب شدن رله ها در اثر داغ شدن انها نیز باعث چسبیدن پلاتین انها به یکدیگر میشود و فن یکسره میشود. برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.
تست رله فن 405 و پراید
برای انجام تست های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.
۰۴. فشنگی آب
خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن میشود. دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار میدهد.
دلایل خرابی و رفع مشکل فشنگی آب
- اتومبیلتان بد روشن میشود.
- دمای آب به طور صحیح نشان داده نمیشود.
- خودرویتان دود میکند و مصرف سوخت آن افزایش مییابد.
- دمای آب پشت آمپر با دمای ECU در دستگاه دیاگ عدد متفاوتی را نشان میدهد.
مطلب پیشنهادی: فشنگی اب چیست؟
۰۵. سیمکشی فن
اگر سیمکشی ، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشدو یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به درستی کار نمیکند.
۰۶. کامپیوتر یا همان ای سی یو
تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر میشود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام میشود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب شده باشد درست عمل نمیکند و فن ممکن است درست کار نکند.
۰۷. یونیت فن
در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.
۰۸. اتصال بدنه
در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.
در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.
فن رادیاتور یکی از عوامل مهم در ضمینه ی خنک سازی موتور به شمار میرود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور میشود که آسیب جدی به موتور میشود.
فن تیبا روی ۹۰ درجه ی سانتی گراد شروع به کار کرده و در دمای ۸۲ درجه فن قطع میشود.
علت از کار افتادن فن تیبا
وقتی فن خودروی تیبا از کار می افتد باعث بالا رفتن دمای مایع خنک کننده میشود و باعث سوختن واشر سرسیلندر و جوش آوردن خودرو میشود. برای عیب یابی فن خودرو به ترتیب موارد زیر را چک میکنیم.
- فیوز مربوت به فن را چک میکنیم.
- دستگاه دیاگ را وصل میکنیم و خطای موجود را برطرف میکنیم.
- رله فن خودرو را چک میکنیم.
- مقاومت فن را چک میکنیم.
- موتور فن خنک کننده را چک میکنیم.
- فشنگی آب را چک میکنیم.
یکسره کار کردن فن خنک کننده باعث بیش از حد خنک شدن آب رادیاتور شده که باعث افزایش مصرف سوخت, کاهش عمر فن خودرو, گرم نکردن بخاری خودرو و آسیب دیدن قطعات موتوری میشود.
برای برطرف کردن این مشکل باید قطعات زیر چک شود.
- فشنگی آب
- اتصالی سیم های فن
- رله فن
- اتصال بدنه خودرو
اگر دور کند فن خنک کننده خودرو در دمای ۹۰ درجه کار نکند و در دمای پایین دور تند فن بزند باید موارد زیر را چک کرد.
- رله فن
- اتصال بدنه
- مقاومت فن
- فن خنک کننده
- مقدار آب داخل رادیاتور
- ترموستات
- فشنگی آب
توجه: در حالت کولر روشن فن خودرو در حالت دور کند در هر دمایی یکسره کار میکند و اگر دما بالاتر برود فن دور کند کار میکند و بعد از کمی خنک شدن فن دور کند ثابت کار میکند.
اگر فن پراید کار نکرد چه کار باید انجام داد؟
حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اگر در شرایطی قرار گرفتیم که فن کار نکرد باید چه بکنیم؟ در این شرایط باید دو کار انجام دهید:
- سوکت فشنگی فن را بکشید. گفتنی است که این کار راحتترین کار میباشد و به آسانی میتوانید آن را انجام دهید.
- به سوکت فن برق مستقیم بدهید. انجام دادن این کار در خودروی پراید آسانتر است.
در این مقاله سعی ما بر این بود که دلایل یکسره کار کردن فن پراید را بیان کنیم. بنابر مطالبی که در بالا ذکر شد چنانچه با مشکل یکسره شدن فن خودرویتان مواجه شدید لازم است به دنبال عیبیابی در سیستمهایی از قبیل رله فن، فشنگی آب، سیمکشی برق، ترموستات، کامپیوتر و یا ECU و همچنین واتر پمپ در خودروی خود باشید و آن را برطرف کنید چرا که در صورت رفع نشدن مشکل یکسره کار کردن فن خنککننده آب رادیاتور بیش از اندازه خنک میشود که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت، آسیب دیدن قطعات موتوری، کاهش عمر فن خودرو و همچنین گرم نکردن بخاری میگردد. چنانچه خود در این زمینه تخصص کافی ندارید به یک مکانیک باتجربه و ماهر مراجعه کنید تا مشکل یکسره شدن اتومبیلتان را رفع نماید.
فیلم اموزشی:
تست روی ماشین مدار فن پراید