خودروی هیبریدی

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط تویوتا، سوزوکی ، نیسان ، هوندا و هیوندای

خودرو دونیرو یا خودرو هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چندموتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند.

انواع دیگری از خودروهای هایبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. خودرو هایبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند.

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هیوندای
راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هیوندای

نحوه قرارگیری و نصب این موتوربرقی و احتراقی در خودروهای هیبریدی به سه صورتِ موازی (Parallel Hybrid)، سری (Series Hybrid) و ترکیبی (Series-Parallel) است که باتوجه به نیاز و کارایی هر خودرو ممکن است یکی از این سه نوع برای تولید انتخاب شود.

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هیوندای
راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هیوندای

هیبرید موازی (Parallel Hybrid):

موتور الکتریکی و موتور احتراقی با هم کار می کنند و در یک زمان به چرخ ها نیرو وارد می کنند. موتورهای احتراقی در این مدل از قرارگیری به ژنراتور نیز متصل اند و با به کار انداختن ژنراتور موجب شارژ شدن باتری می شوند.

هیبرید سری (Series Hybrid):

در نوع سری فقط از طرف موتور الکتریکی به چرخ ها نیرو وارد می شود. به این صورت که سوخت موجود در باک خودرو (Reservoir) وارد موتور احتراقی می شود تا انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی دَوَرانی تبدیل شود. این انرژی مکانیکی به ژنراتور تحویل داده می شود و ژنراتور باتری را شارژ می کند، انرژی ذخیره شده در باتری راهی موتور الکتریکی می شود و موتور الکتریکی به چرخ ها قدرت می دهد. البته در برخی مواقع موتور الکتریکی هم از باتری انرژی می گیرد و هم از ژنراتور، یعنی ژنراتور مستقیم به موتور الکتریکی متصل می شود.

موتورهای احتراقی در این نوع از قرارگیری موتورها تنها نقش شارژر را دارند، از این رو، در این خودروها از موتورهای با حجم کم تر استفاده می شود. از سویی دیگر، چون وظیفه اصلی قدرت دهی به چرخ ها برعهده موتور الکتریکی است از باتری های بزرگ تر و موتورهای الکتریکی و ژنراتورهای قوی تری استفاده می شود. هزینه این ارتقا بسیار بیش تر از مدل موازی است که منجر به گران تر شدن نسبت به نوع موازی خودروهای هیبرید شده است.

هیبرید ترکیبی (Series-Parallel):

ممکن است موتور احتراقی به تنهایی فعال باشد یا موتور الکتریکی به تنهایی فعال باشد و یا هردو فعال باشند و نیرو تولید کنند. بسته به موقعیت و شرایط رانندگی کامپیوتر خودرو تشخیص می دهد که کدام یک از این حالات فعال شود. در ادامه شرایط و موقعیت هایی که یکی از حالت های بالا توسط ECU انتخاب می شود را توضیح می دهیم.
در این نوع از خودروها هنگامی که نیاز به شتاب گیری سریع باشد و یا برای عبور از موانع و سربالای ها، هر دو موتور احتراقی و الکتریکی فعال می شوند تا توان لازم برای حرکت خودرو در آن شرایط را تولید کنند. در زمان هایی که خودرو شروع به حرکت می کند، البته در صورتی که نیاز زیادی به گشتاور نداشته باشد، موتور الکتریکی فعال می شود و با دریافت انرژی از باتری، خودرو را به حرکت در می آورد. در حینی که موتور احتراقی به چرخ ها نیرو وارد می کند ژنراتوری (Generator) که در کنار آن نصب شده است را هم به کار می اندازد و ژنراتور باتری را شارژ می کند تا در زمان استفاده از موتور الکتریکی از شارژ باتری استفاده کند.

هیبرید ترکیبی
هیبرید ترکیبی

فیلم اموزشی

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط تویوتا

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط سوزوکی

سیستم هیبریدی نیسان

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هوندا(Earth Dreams Technology)

راه حل های هیبرید استفاده شده توسط هیوندای

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا