مقالات و راهنماهای رسمی

راهنمای تعمیرات موتور رانا

راهنمای تعمیرات موتور رانا

رانا یک خودرو ایرانی محصول ایران خودرو است که بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژو ۲۰۶ اس‌دی ساخته شده‌است. رانا به معنای رونده‌است. رانا بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب می‌شود. ساختار بدنه «رانا» همانند الگوی آن یعنی پژو ۲۰۶ از نوع سه محفظه‌ای بوده و از ورق‌های فولادی فرم داده شده ساخته شده.

اطلاعات و مشخصات فنی ایران خودرو رانا
اطلاعات و مشخصات فنی ایران خودرو رانا اطلاعات و مشخصات فنی ایران خودرو رانا

در باره خودرو رانا بیشتر بدانیم

رانا سومین خودرو ملی بعد از سمند و تیبا محسوب می‌شود که در سال 1388 طراحی و معرفی شد. ایران خودرو در آن زمان اعلام کرد که رانا را در سال 1389 با قیمت پایه 10 میلیون تومان عرضه می‌کند اما این اتفاق هرگز رخ نداد. رانا نخستین بار در سال 1391 وارد بازار شد.

رانا در واقع بر روی پلتفرم پژو 206 صندوق دار ساخته شده و در واقع همان 206 SD تغییر یافته است که در ظاهر و آپشن‌ها در  جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. ایران خودرو، رانا را با هدف عرضه در رده قیمتی پایین‌تر از 206 صندوق دار عرضه کرد تا مشتریان بیشتری به سمت خرید آن بروند اما این پروژه در عمل با شکست مواجه شد و نتوانست نظر مثبت مردم را به دست آورد. این موضوع علت‌های مختلفی داشت از جمله ظاهر نه چندان جذاب، در کنار وضعیت نامناسب فنی و استهلاک بالا در کنار سواری نامطلوب.

رانا در عمل یک نمونه تغییر یافته از پژو 206SD است اما ظاهر جذابی ندارد. به علاوه کابین آن هم ساده‌تر و بی‌کیفیت‌تر است. برخی از آپشن‌های موجود در 206 هم در رانا حذف شده‌اند. به همه این‌ها، سواری بی کیفیت را هم اضافه کنید و با این وجود، رانا فقط کمی از 206 صندوق دار ارزان‌تر است و رقبای دیگری همچون تندر 90 و پژو پارس را هم در مقابل خود می‌بیند.

راهنمای تعمیرات موتور رانا

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا