برق اتومبيل

دلایل استارت نخوردن خودرو

استارت نمی خورد؟ دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است موجب این مسئله شده باشد. برای تصمیم درست باید از از ساده ترین علت ها شروع کرد تا زمان را بیهوده از دست ندهیم.
در اینجا به موارد احتمالی که مسبب بروز مشکلات در استارت خودرو می شوند می پردازیم.


مشکلات الکتریکی استارت خودرو
فیوز ها را چک کنید:
بعضی از خودرو ها فیوزی وابسته به استارت دارند ممکن است مشکل استارت شما به ساده ترین حالت با اصلاح نمودن عیوب این فیوز حل شود. پس قبل از هر چیز از سالم بودن آن مطمئن شوید.
خوردگی باطری:
استفاده از باطری در طولانی مدت موجب می شود اتصالات آن جرم گرفته یا خورده شوند. خوردگی در بعضی موارد ارتباط باطری با سایر قطعات خودرو را قطع کرده و مانع استارت زدن خودرو می شود. اگر جرم گرفتگی یا خوردگی در اتصالات مشاهده کردید آن را برطرف کنید و دوباره استارت بزنید. ممکن است به همین راحتی مشکل استارت برطرف شود.
باطری از کار افتاده:
شایع ترین دلیل استارت نخوردن خودرو باطری از کار افتاده است. اگر تستری دارید که می تواند آمپر استارت را چک کند به راحتی با استفاده از آن می توانید بفهمید مشکل از باطری ضعیف است یا نه. اگر خودتان به تنهایی قادر به تشخیص این مورد نیستید خودرو را باطری به باطری کرده و در صورت استارت خوردن, باطری ماشین را تعویض و برای اطمینان از کارکرد بهینه ی خودرو ، اتصالات را مجددا تمیز کنید.
سوئیچ بد:
اگر بعد از اطمینان از کارکرد باطری همچنان استارت عمل نمی کند، ممکن است مشکل از سوئیچ معیوب موتور باشد. سوئیچ را در حالت باز قرار دهید(نه در حالت استارت کامل). اگر چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند(در حالی اتصالات باطری کاملا سالم باشند)،مشکل از سوئیچ معیوب است. اگر چراغ ها روشن شدند سوئیچ را برای استارت کامل بچرخانید در این حالت در اکثر خودروها چراغ های هشداردهنده خاموش خواهند شد .اگر این اتفاق افتاد سوئیچ موتور سالم است در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.
اتصالات معیوب استارت
خوردگی تنها موجب صدمه دیدن اتصالات مربوط به باطری نمی شود، گاهی به سایر قطعات الکترونیکی مخصوصا بخش های مربوط به استارت نیز لطمه وارد می کند.با تستر های مخصوص و رعایت نکات ایمنی می توانید این عوامل را بررسی کنید. همچنین با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده می توان فهمید آیا استارت نیاز به تعویض دارد یا خیر.
اگر موارد فوق را بررسی کرده و به نتیجه نرسیدید مسئله از جای دیگری است. در ادامه به سایر عوامل دخیل در استارت نخوردن خودرو می پردازیم. اکنون باید به بررسی سیستم جرقه یا به عبارتی سیستم احتراق موتور بپردازیم. مرحله ی اول بررسی سیم پیچ است.
مشکلات سیستم احتراق
تست سیم پیچ
برای تست دقیق سیم پیچ احتراق و اندازه گیری مقاومت مولتی متر نیاز است. اگر مولتی متر ندارید می توانید از ابزار دستی استفاده کنید. اگر سیم پیچ در بررسی های شما به خوبی کار نکرد حتما آن را عوض کنید.
کلاه توزیع
به ندرت ممکن است مشکل استارت نخوردن خودرو از کلاه توزیع باشد اما گاهی اوقات به خصوص در هوای مرطوب ممکن است کلاه توزیع معیوب مانع استارت خوردن خودروی شما شود. کلاه توزیع را خارج کرده رطوبت آن را بررسی نمایید. اگر قطره ای آب در آن باشد به وسیله ی پارچه ی خشک و تمیزی رطوبت را از بین ببرید. کلاه توزیع خوب بازبینی کنید اگر ترک داشت و ,ضروری بود, آن را عوض کنید. معمولا تا زمانی که خشک باشد به خوبی کار می کند.
سیم پیچ
گاهی اوقات استارت نخوردن خودرو ممکن است در اثر شکستگی در قسمتی از سیمِ سیم پیچ باشد. سیم های اتصالات سیم پیچ را به خوبی بررسی کنید.
اگر کماکان خودروی شما استارت نمی خورد , احتمالات مربوط به سوخت خودرو را که در ادامه به آن می پردازیم بررسی کنید.
مطمئنید که خودروی شما سوخت کافی دارد؟ پس باید سایر عوامل را بررسی کنید. بعضی از موارد را در پارکینگ شخصی خود نیز می توانید بررسی کرده و با هزینه ی بسیار کم بدون, مراجعه به تعمیرگاه مشکل را برطرف نمایید. این درحالی است که تشخیص عملکرد سایر موارد به سختی و با دستگاه های پیچیده امکان پذیر است.
اتصالات الکترونیکی
بخشی از اتصالات در سیستم سوخت گیری قرار گرفته اند. هر بخش دارای تعدادی رابط در قسمت فوقانی می باشد. تعدادی از رابط ها نیز در قسمتی از سر سیلندر قرار گرفته اند. در مجموع هدف از معرفی این بخش ها این است که شما تمامی اتصالات داخل کاپوت را بررسی کرده و از استحکام آنها مطمئن شوید.
پمپ سوخت و رله
برای چک کردن پمپ سوخت می توانید تست فشار را در صورت داشتن تجهیزات روی سیستم سوخت خودرو انجام دهید. از آنجایی که بیشتر افراد دسترسی به تجهیزات تست فشار را ندارند ابتدا باید اتصالات الکترونیکی را چک کنید. به وسیله ی تستر جریان ,در حالی که سوئیچ به حالت روشن قرار دارد, جریان سر مثبت پمپ سوخت رابررسی نمایید. اگر وضعیت عادی بود مرحله ی بعدی را امتحان کنید. اگر نه فیوز را بررسی نمایید. اگر فیوز هم سالم بود مشکل از رله ی پمپ سوخت می باشد.
فیلتر سوخت
اگر پمپ سوخت سالم بود ممکن است در اثر اختلال در فیلتر سوخت، موتور به سوخت دسترسی پیدا نکند. شما باید پس از هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر سوخت را تعویض نمایید. اگر تا به حال به این مسئله توجه نداشته اید حتما مشکل استارت نخوردن از فیلتر سوخت خودروی شما است.
بررسی تمامی موارد فوق به وسیله ی ابزار در دسترس به سادگی امکان پذیر است. سایر عیوب سوخت با وسایل تشخیص الکترونیکی باید انجام گیرد. در صورتی که آگاهی و ابزار مربوط به آن را دارید می توانید سایر جوانب را نیز بررسی نمایید.
موارد دیگری نیز هستند که با کمی حوصله و دقت و بررسی آنها می توانید علت استارت نخوردن خودرو خود را بیابید.
سایر موارد
استارت شل
پیچ و مهره ی شل استارت، مانع از روشن شدن موتور می شود.
انژکتور معیوب
انژکتور معیوب، مخصوصا زمانی که موتور گرم است، مانع از رسیدن سوخت به موتور و در نتیجه مانع استارت خوردن خودرو می شود.
سوپاپ سرد و معیوب استارت
زمانی که موتور سرد است، شیر معیوب استارت مانع از استارت خوردن خودرو می شود. بعضی اوقات حتی زمانی که موتور گرم است هم این اتفاق می افتد.
چرخ لنگر رنده و یا چرخ دنده حلقه ای
استارت به وسیله ی دندانه هایی که روی چرخ لنگر یا چرخ دنده قرار دارد(بستگی به نوع اتصال دارد). اگر دندانه ای از بین برود صدای جیغ و گوش خراشی خواهید شنید و استارت شروع به چرخیدن می کند.
ECU یا MAF معیوب
اگر کامپیوتر اصلی موتور یا هر یک از سیستم های الکترونیکی عملکرد مناسبی نداشته باشند کاری از دستتان بر نخواهد آمد و ناگزیر باید به یکی از تعمیرگاه های حرفه ای رجوع کنید.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا