تعویض رولبرینگ های اکسل عقب 206
اموزشی تصویری تعویض رولبرینگ اکسل عقب 206
با ما همراه باشید مکانیکو مرجع خودرو
خرابی ساچمه های اکسل عقب
مراحل تعویض
۱-جک زدن
قبل از جک زدن پیچ چرخ عقب رو شل کنید و سپس خودرورو جک بزنید
باز کردن چرخ
قبل از اینکه قاب نگهدارنده کفشک های ترمز را باز کنم، شیلنگ مایع ترمز را آزاد کردم بدون اینکه آنرا جدا کنم.
۳)آزاد کردن شیلنگ ترمز
محلی که شیلنگ مایع ترمز به لوله فلزی مایع ترمز وصل شود به پایه وصل شده که آن پایه را باز کردم. شیلنگ انعطاف کافی برای جابجا کردن قاب کفشک ها را دارد بدون اینکه نیاز به جدا کردن شیلنگ باشد.
۴)پیچ های قاب کفشک ها
چهار پیچ نگهدارنده قاب کفشک ها با آچار ستاره ای شماره T-45 باز می شوند.
۵)جدا شدن قاب کفشک و سیلندر ترمز
از آنجایی که اورینگ های سیلندر ترمز فرسوده شده بودند و مایع ترمز در گردگیر سیلندر جمع شده بود، با دستکاری، مایع به بیرون ریخته که اگر سالم باشند این طور نخواهد شد.
۶)میل توپی چرخ عقب
میل توپی چرخ عقب ۲۰۶ تیپ ۲
۷)اندازه گیری ارتفاع انتهای بازو
برای اینکه موقع بستن بازو ارتفاع چرخ درست و مثل قبل باشد، ارتفاع انتهای بازو از لبه داخل گلگیر (یک نقطه ثابت) اندازه گیری می شود.
۸)آزاد کردن پایین کمک فنر
مهره کمک فنر با آچار شماره ۲۱mm باز می شود تا از بازو جدا گردد.
۹)پیچ کمک فنر عقب
اتصال پایین کمک فنر که باید باز شود. شماره مهره ۲۱mm.
۱۰)باز کردن اهرم میله ضد غلطش
میله ضد غلطش یا آنتی رول بار (Anti-Roll Bar)بازوی متحرک چپ و راست را به هم وصل می کند. اهرم انتهای سمت راست به میله متصل است. اهرم با یک پیچ به بازوی متحرک وصل شده (شماره پیچ یادم نیست احتمالا ۱۳mm باشد)
و پیچ دیگری که باید باز شود متعلق به میله تورشن بار پایینی (Torsion Bar)است که از بازوی متحرکسمت چپبه بازوی ثابتسمت راستمتصل است. تورشن بار در واقع همان فنر اکسل عقب است که در خودروهای دیگر ممکن است به شکل های دیگر وجود داشته باشد مثل فنر لول یا فنر شمش. این پیچ با آچار ستاره شماره T-40باز می شود.
۱۱)میله ضد غلطش یا آنتی رول بار (Anti-Roll Bar)
حتی یک غبار هم روی میله ننشسته بود! داخل لوله اکسل کاملا وکیوم بوده.
۱۲)اهرم انتهای سمت راست میله ضد غلطش
اهرم انتهای سمت راست میله ضد غلطش
۱۳)بیرون آوردن بازو
اگر رولبرینگ ها سالم باشند، بیرون آوردن بازویی بسیار سخت بوده و نیاز به ضربات از سمت داخل به بیرون دارد؛ همان طور که برای بازوی سمت چپ اتفاق افتاد. اما از آنجایی که رولبرینگ های این یکی متلاشی شده بودند، بازویی آزاد بود و به راحتی خارج شد. البته روش اصولی بیرون کشیدن بازو، استفاده از ابزاری است که با نیروی اهرمی پیچ، بازو را خارج می کند.
۱۴)
چنانکه در تصویر دیده می شود، تکه ای از رولبرینگ کاملا جدا شده و روی شفت جا مانده است! همچنین به خاطر از بین رفتن رولبرینگ ها در جهت هایی که نیرو وارد آمده میله های رولبرینگ داخل شفت اثر فرو رفتگی ایجاد کرده اند و دچار زنگ زدگی شده اند.
۱۵)آسیب شفت از بالا
سعی کردم با کمی سنباده نرم روی شفت برجستگی هایی که بر اثر فرورفتگی ایجاد شده بود را بردارم. هرچند برای فرورفتگی ها کاری از دستم بر نمی آمد.
باز و بسته کردن بازوی متحرک اکسل عقب پژو 206
۱۶)آسیب شفت از پایین
پس از تمیز کردن و سنباده بر روی شفت.
۱۷)خارج کردن بقایا
باقی مانده رولبرینگ ها را از داخل بازو خارج کردم.
۱۸)کاسه نمد بازویی
خارج کردن کاسه نمد بازویی باید دقت شود چون مخصوصا اگر فرسوده باشد ممکن است شکافته شود، چه بهتر که تعویض شود البته با چیزی که بهتر از قبلی باشد!
۱۹)جای قرارگیری رولرینگ ها
رولبرینگ های فرسوده را خارج کردم و جدار داخلی را تمیز و سنباده نرم کشیدم.
همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، بازویی ها توخالی هستند که به خاطر قویتر کردن آنها است. بعضی در این قسمت سوراخ گریس خور تعبیه می کنند. با توجه به محل گریس خور و تو خالی بودن بازو و فاصله رولبرینگ ها و نیز اینکه وقتی شفت داخل رولرینگ می رود جدار بسیار باریکی باقی می ماند، اثر بخش بودن این کار مورد تردید است.
۲۰)رولبرینگ بیرونی
رولبرینگ بیرونی کاملا داخل قرار می گیرد. به خاطر اینکه دارای میله های چرخنده می باشد به آن رولبرینگ در مقابل بلبرینگ Ball Bearingکه اجزای چرخنده داخلی آن گوی (ساچمه) هستند.
۲۱)رولبرینگ داخلی
رولبرینگ داخلی که قسمتی از آن بیرون می ماند.
۲۲)جازدن رولبرینگ
خوشبختانه در جعبه ابزار آچار بکسی بود که درست هم اندازه رولبرینگ بود که از آن برای پرس کردن رولبرینگ استفاده کردم. چون این یکی باید مقداری از لبه به داخل برود وجود چنین وسیله ای بسیار مفید بود.
۲۳)رولبرینگ در محل خود
رولبرینگ در جای خود قرار گرفت.
۲۴)رولبرینگ انتهایی
پرس کردن را با گیره رومیزی انجام دادم. نیروی آن برای این کار کافی است.
۲۵)گریس کاری
رولبرینگ ها را حسابی گریس زدم.
۲۶)جازدن بازو
هنگام جازدن توجه به ارتفاع انتهای بازو اهمیت دارد تا ارتفاع اتاق درست باشد. و باید همان ارتفاعی باشد که موقع باز کردن یادداشت کردیم. اما باید دقت کرد که در این هنگام بازو در امتداد شفت، بیرون است و فاصله انتهای بازو تا لبه گلگیر خط مایلی است (در واقع وتر مثلث قائم الزاویه) بازو را به یک جایی با بند آویزان کردم تا بتوانم کار را راحت تر انجام دهم.
۲۷)بازوی سمت چپ
تا اینجا، کار بازوی سمت راست به پایان رسید. با خود گفتم احتمالا رولبرینگ های سمت چپ نیز نیاز به تعویض دارند اما این طور نبود.
اهرم انتهای سمت راست میله ضد غلطش (Anti-Roll Bar)باز شود. پیچ پلاستیکی نیز روی اهرم سمت راست هست که سوراخ آن برای جا انداختن میله مفید است.
بعد از آن نوبت به باز کردن پیچ تورشن بار بالایی است که از بازوی ثابتسمت راستبه بازوی متحرکسمت چپمتصل است. با آچار ستاره شماره T-40باز می شود.
۲۸)اهرم انتهای میله ضد غلطش
اهرم انتهای میله ضد غلطش سمت راست.
۲۹)شفت اکسل سمت چپ
خارج کردن بازوی متحرک سمت چپ بسیار مشکل بود چون رولبرینگ ها فوق العاده سالم بودند! از اینکار پشیمان شدم. سلامت شفت نیز در تصویر به خوبی دیده می شود. به خاطر روش خشنی که برای خارج کردن بازو به کار بردم، میله های ریز رولبرینگ کوچک بیرون ریخت، با این حال دلم نیامد آنرا عوض کنم و همان را با گریس مجددا سر هم کردم و جا زدم.
فیلم اموزشی: