اموزش

تعمیر کولر خودرو

تعمیر کولر خودرو

کولر خودرو را چگونه سرویس کنیم

با شروع فصل گرما که در ایران از اواخر فروردین تا اواسط مهر ماه ادامه دارد استفاده از کولر خودرو بسیار مورد توجه می باشد.با توجه به این که معمولا دارندگان خودرو در سایر فصول سال از کولر خودرو هیچ استفاده ای نمی کنند با شروع گرما بفکر سرویس و تعمیر کولر ماشین می افتند.

توصیه کارشناسان به دارندگان خودرو برای سالم ماندن کولر استفاده حداقل نیم ساعت از کولر ماشین در هر ماه می باشد این کار باعث عدم رسوب کردن گاز و ایجاد نشتی وسایر خرابی ها می باشد.همچنین می توانید جهت سرویس کولر و تعمیر و شارژ گاز آن با متخصص های ما در تماس باشید.

عیب یابی و رفع مشکلِ سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند یکی از سخت ترین کار های تعمیراتی در یک اتومبیل باشد. اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار نمی کند، پیش از هر چیز بهتر است این دو مورد را بررسی کنید:

  •                                 1- وجود نشتی
  •                                 2- درگیر نشدن کمپرسور کولر

در نظر داشته باشید که اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد، ممکن است برای این کار ابزارِ خاصی لازم باشد که شما آنها را نداشته باشید. اما اگر گازِ کولر خودروی شما کم باشد، خودتان می توانید یکی از کیت های مخصوصِ شارژِ گازِ کولر خودرو را از فروشگاه های قطعات یدکی اتومبیل تهیه کرده و توسط آن گازِ کولر خودرویتان را شارژ کنید

چک کنید که آیا کمپرسور کولر خودرو کار می کند یا نه.

پیش از اینکه بخواهید سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را عیب یابی کرده و در صورت لزوم آن را تعمیر کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کمپرسور کولر کار می کند. ابتدا مکان سیستم تهویه مطبوع را در قسمت موتور پیدا کنید و پس از آن چک کنید که آیا مرکز پولی هم به همراه خودِ پولی می چرخد یا نه.

 

  • یک کلاچ وجود دارد که هنگام کار کردنِ سیستم تهویه مطبوع درگیر می شود. اگر کلاچ درگیر باشد، مرکز پولی نیز به همراه خودِ پولی می چرخد.
  • اگر کلاچ درگیر نمی شود، امکان خرابی کمپرسور کولر وجود دارد و شاید لازم باشد که کمپرسور را تعویض کنید یا ممکن است این مشکل فقط با پر کردنِ گاز کولر برطرف شود.
  • سیم کشی که به کمپرسور کولر وصل شده را بررسی کنید. در بیشتر کمپرسور ها یک سیم وجود دارد که به کلاچِ برقی متصل شده است. کانِکتوری که وسط این سیم قرار دارد را پیدا کرده و آن را قطع کنید. یک قطعه سیم برداشته و توسط آن سیمِ کمپرسور را به قطب مثبت باتری متصل کنید. اگر صدایی بلند شبیه به “تق” به گوشتان می رسد، کلاچ برقی سالم بوده و به درستی کار می کند. در غیر اینصورت، کلاچ برقی باید تعویض شود.
  • ممکن است برای تعویض کردنِ کمپرسور کولرِ خودروی شما به ابزار مخصوصی احتیاج باشد.
  • اگر کمپرسور یا کلاچ نیاز به تعویض دارد، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:

جعبه فیوز پژو پارس

مدارک لازم برای تعویض پلاک

اطلاعیه فنی رفع ایراد نشتی گاز کولر هایما ۲۰۰۰cc

اموزش رفع مشکل قطع نشدن کمپرسور کولر پژو ۴۰۵

مهم ترین دلایل خنک‌ نکردن کولر اتومبیل

 

  • چک کنید که نشتی در سیستم تهویه مطبوع وجود نداشته باشد.برای آسان تر شدنِ این کار می توانید از کیت های مخصوصِ تشخیص نشتی در سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید. در این کیت ها نوعی رنگ وجود دارد که در لوله ها جریان پیدا می کند و در صورت وجودِ روزنه یا شکاف، این رنگ از آنها نشت می کند و تشخیص دادنِ نشتی را آسان می کند.
  • نحوه شارژ کردن گاز کولر ماشین
  • کولر گازی ماشین ابزاری برای خنک کردن فضای داخل ماشین در فصل تابستان است. اگر کولر گازی ماشین شما خنک نمیکند یعنی وقت شارژ کردن گاز آن فرا رسیده است. در این مطلب قصد داریم شما را با کم هزینه ترین روش شارژ کردن گار کولر گازی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
  • از آنجایی که شارژ کردن گاز کولر گازی ماشین یک کار کاملا تخصصی است شما تنها در حد مراحل اولیه میتوانید اقدام به تعمیر و شارژ کولر ماشین خود نمایید. اگر با این آموزش ها کولر گازی ماشین شما همچنان درست نشد یعنی دچار مشکلات فنی جدی تر شده و برای تعمیر آن باید به یک تعمیر کار ماهر مراجعه کنید.
  • اگر کولر گازی ماشین شما در فصل تابستان خنک نمی کند یا میزان خنکی آن کم است ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. دلیل عمده و اصلی خنک نکردن کولر گازی ماشین، کم شدن گاز یا نبود گاز در سیستم کولر است.
  • در ادامه روش شارژ کردن گاز کولر گازی ماشین را برای شما آورده ایم
تعمیر کولر خودرو
تعمیر کولر خودرو

روش صحیح روشن کردن کولر خودرو

روشن کردن کولر خودرو شاید به ظاهر ساده ترین کار ممکن برای هر راننده باشد اما در واقعیت این چنین نیست و برای استفاده صحیح از کولر باید به نکاتی توجه کنیم.

(1-قبل از روشن کردن سیستم تهویه چند دقیقه پنجره را پایین دهید تا هوا جریان داشته باشد سپس فن کولر را روشن کنید 2-در زمان پایین بودن دور موتور کولر را روشن کنید و در ابتدا فن را روی دور تند قرار دهید 3-در داخل تونل کولر را روی گردش داخلی و در پشت چراغ قرمز خاموش کنید 4-در سربالایی ها کولر را خاموش و در سرپایینی ها روشن کنیم 5-در بزرگ راه ها و اتوبان به جای پایین کشیدن پنجره ها کولر را روشن کنید 6-هر ماه حداقل نیم ساعت از کولر خودرو استفاده کنید تا گاز آن رسوب نکند)

دلیل خنک نکردن کولر خودرو 

کولر ماشین یکی از سیستم های پرکاربرد در فصل های گرم سال می باشد بنابراین عملکرد درست و سالم بودن آن برای رانندگان مهم می باشد.گرم کارکردن کولر و یا خنک نکردن هوای داخل اتوموبیل شایع ترین علت خرابی سیستم تهویه و کولر ماشین می باشد که به دلایل زیر می تواند اتفاق بیافتد:

(1-رانندگی با دور موتور بالا 2-کثیفی کنداستور کولر 3-خرابی اواپراتور کولر 4- خرابی دریچه های کولر)

علت خنک نکردن کولر چیست؟

پاین و یا کم بودن میزان سرما و خنکی ولر  می تواند مربوط به کثیفی رادیاتور بیرونی کولر باشد. کندانسور یا رادیاتور بیرونی کولر که معمولا باید پره های ان را را با فشار آب و یا فشار باد تمیز کرد. و علت و دلیل ان هم بالاتر بردن شدت مایع شدن گاز کولر می باشد.

سفت نبودن تسمه یا خرابی کمپرسور و یا خرابی تسمه نیز می تواند از دیگر دلایل خنک نبودن باد کولر باشد.

علت بوی بد کولر چیست؟

کثیفی پره های اوپراتور یکی از دلایل بوی بد و ناخوشایند کولر خودرو می باشد.  این پره ها را باید با فشار باد یا اب تمیز کرد.

بوی بد کولر از اتفاقات دوست نداشتنی خودرو است که با پیچیدن بو در داخل اتاق و کابین ماشین باعث اذیت سرنشینان و راننده می شود.

 

از دیگر عوامل بوی بد می تواند وجود لجن در پره ها و همچنین رشد بیشتر این لجن ها در پره ها باشد.

و یا می توناد بدلیل گرفتگی لوله تخلیه اب زیر اوپراتور نیز باشد.

مطالب پیشنهادی:

آسان ترین روش حل مشکل قطع نشدن کمپرسور کولر پژو ۴۰۵

از کجا بدانیم کولر ماشینم گاز دارد

چرا کولر خودرو کولر خودرو درست کار نمی کنه ؟

ساده ترین روش تنظیم رگلاتور cng

علت سرو صدای کولرخودرو ؟

ممکن است بعد از روشن کردن کولر با سرو صدای زیاد مواجه شوید .  علت این سرو صدا ها از چیست ؟

دلایل سر و صدای کولر خودرو می تواند  به شل بودن تسمه کولر و یا کمپرسور در محل بسته شدنش باشد .

هوا در لوله و سیکل کولر نیز از عواملیست که باعث لرزش  کولر می شود.

خرابی کمپرسور ؟

رله کنترل امپر ، قطعه ایست که خرابی ان باعث میشود تا کمپرسور نتواند جریان لازم برای درگیری با کلاچ را تامین کند.

شل بودن تسمه و باتری ضعیف و کثیفی و چرب شدن کلاچ ف فاصله بین پولی و کلاچ  به دلیل عدم درگیری کلاچ روی پولی کمپرسور و خرابی رله یم باشد.

خرابی سوئیچ فشار یا فیوز سیستم باعث روشن نشدن کمپرسورمی شوند.

 

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا