برد امولاتور انژکتوری چیست؟
- خودروهای گاز سوز
- mohsen salehi
- 3 دقیقه
امولاتور چیست؟
- امولاتور وسیله ایست که در هنگام کار کردن موتور با سوخت گاز پاشش انژکتورها را قطع می کند و عملکرد آنها را در ECU خودرو شبیه سازی می کند تا از روشن شدن چراغ عیب خودرو جلوگیری شود
- وقتی که سوخت را از بنزین به گاز تعویض می کنید امولاتور فرصت می دهد تا سوخت گاز از رگولاتور خارج شود و به محل ورودی سوخت در منیفولد موتور وارد شود سپس بلافاصله عمل پاشش انژکتورها را قطع می کند. بدین معنی که در زمان تغییر سوخت دو سوخت بنزین و گاز برای یک مدت کوتاه با هم همپوشانی داشته و از وقفه در ورود سوخت گاز و عمل ریپل موتور جلوگیری می کند
امولاتور دارای دو عملکرد مهم می باشد و دارای دو نوع تاخیری و بدون تاخیر یا ساده می باشد :
نام محصول : بورد امولاتور انژکتورهای بنزین مدل IUE-1456 i
عملکرد : قطع انژکتورهای بنزین در حالت سوخت گاز با تاخیر ۰ تا ۱ ثانیه می باشد
مورد استفاده : جهت کلیه خودروهای انژکتوری
مشخصات فنی :Operating Voltage: 10-14 Vdc, Rated Current:
100mA, Overlap Timing: 0 – 1 Sec
امولاتور انژکتور الکتروپیشرو جهت انواع خودروهای دوگانه سوز (CNG ، LPG )در خودروهای دوگانه سوزی که مجهزبه واحد کنترل مرکزی بنزین (ECU ) هستند به هنگام استفاده از سوخت گاز می بایست حتما عملکرد پاشش سوخت توسط امولاتور انژکتورها شبیه سازی شود تا:۱٫ از پاشش سوخت بنزین جلوگیری شود که درنتیجه مانع دو سوخته شدن خودرو شود .۲٫ چراغ چک (خطا) خودرو روشن نشده و از بروز مشکل در سیستم موتور جلوگیری به عمل آورد.۳٫ پمپ بنزین خودرو به کار خود ادامه دهد تا کلیه قطعات مرتبط با سیستم سوخت رسانی خودر نظیر انژکتورها خنک شده و از خرابی آنها جلوگیری به عمل آید.
امولاتور انژکتور این شرکت با کلیه ECU (ای سی یو ) های موجود در ایران مانند ساژم ، زیمنس و بوش سازگار بوده و در سه نوع دسته سیم جهت انواع خوردو ها به شرح ذیل ارایه میگردد.الف. دسته سیم ۴ کاناله پژویی (ساژم) جهت خودروهایی مانند پژو ، سمند ، پیکان انژکتور ، پرایدب.دسته سیم ۲ سوکته زیمنس جهت خودروهای مانند پراید
امولاتور قطعی بسیار ساده هست داخل این قطعه به تعداد انژکتور مقاومت بوده و دو رله در صورت خرابی می توان مقاومت های داخل امولاتور را تعویض کرد
راههای تشخیص امولاتور خراب
تشخیص مصرف سوخت بنزین و گاز با هم
برای تست سلامت امولاتور می بایست هنگامی که خودرو در حالت درجا روی گاز کار میکند دور موتور را به ۳ رسانده سپس یکی از سوکتهای رگلاتور را خارج کنید … اگر خودرو خاموش شد امولاتور سالم است اما اگر با حالت بسیار بدی روشن ماند نشانگر اینست که امولاتور خراب است و بنزین رد میکند(در همه مراحل پدال گاز را در حالت دور بالا نگه دارید)
??اگر امولاتور خراب باشد و نتواند روی گاز همه ی انژکتورها را کامل خاموش کند ، بوبین آن انژکتور بعلت نرسیدن بنزین میسوزد