اموزشنگهداری خودرو

اموزش تعویض رولبرینگ چرخ عقب پراید

اموزش تعویض رولبرینگ چرخ عقب پراید

موارد تشخیص خرابی لوازم یدکی بلبرینگ پراید

راه تشخیص خرابی بلبرینگ چرخ عقب و جلوی پراید :  از روی صدای تولیدی رولبرینگ ( بیرینگهای چرخ پراید رولبرینگن نه بالبرینگ ) نحوه چرخوندن چرخ بوسیله دست میتوان خرابی بلبرینگ را احتمال داد . البته صحیح ترین راه باز کردن بلیرینگ و بررسی چشمی مخروطها و کنسشون روی توپی چرخ است که به این طریق میتوان متوجه وضعیت کاری رولبرینگها شد .

عمر مفید بلبرینگ ها و بازه های زمانی بازدید و تعویض آنها : بسته به شرایط کاری ، سرویس دوره ای ، تمیز بودن محل بیرینگ و و جنس بلبرینگ چرخ ها عمر مفید انها تغییر میکند . بلبرینگ ها میتوانند بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر کار کنند و بیرینگهایی هم وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر مستعمل و با چند دانه شن به راحتی خراب میشوند.

بازه های زمانی بازدید از بلبرینگ چرخ ها در دفترچه ماشین ذکر شده اند ولی معمولا بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بسته به نوع استفاده از ماشین و وضعیت کاری باید چک شوند و در صورت لزوم گیریسکاری یا تعویض کیریس صورت بگیرد . اگر کاسه نمدها یا کاپهای گیریس هم مشکل نشتی داشته باشند باید این ایراد رفع شود .

احتمال در رفتتگی چرخ ها در اثر خرابی بلبرینگ چرخ عقب پراید : خرابی بیرینگها اساسا باعث در رفتن چرخ نمیشود ولی صدماتی که ایجاد میکند و در شرایط خاص قفل شدن چرخها میتواند صدماتی به مراتب بدتر از در رفتن چرخ ها ایجاد کند . پس خرابی بلبرینگ ها را جدی بگیرید .

طبق اصول اولیه نکات ایمنی رو باید کاملا رعایت کنید و درابتدا زیر ماشین جک زده و خرک گذاری کنید.به هیچ عنوان زیر ماشینی که فقط جک زده شده نروید چون احتمال هرگونه اسیب جدی هست.با ما همراه باشید مکانیکو

حتی از خرکی که زیر ماشین گذاشته میشه از نظر تعادل و تحمل بار زیاد “حداقل بالای 2 تن” مطمئن بشید برای ایمنی بیشتر لاستیکها رو زیر ماشین یا زیر قسمت وسط اکسل عقب قرار بدهید تا اگر خرک هم جواب نداد لااقل ماشین روی لاستیک بافته نه رو شما.

مرحله 1: بعد از خرک گذاری و باز کردن چرخ باید درپوش محافظ مهره چرخ عقب رو با یه پیچ گوشتی در بیارید.

 

مرحله 2: اشپیل قفل کن مهره چرخ رو بازکرده و بیرون میاوریم.

مرحله 3: قفل کن مهره چرخ رو بیرون میاوریم.

مرحله 4:

موقع بستن مهره چرخ عقب شیم بندی و سفت و شل بودن اون بسیار مهمه چون اگر زیاد مهره سفت بشه موجب خرابی رولبرینگ ها شده و اگر شل باشد موجب در رفتن چرخ و گشاد شدن کنس ها میشه پس این مرحله موقع بستن مهره

.

ازاهمیت زیادی برخوردار میباشد به خاطر همین من با یک پیچ گوشتی روی مهره چرخ علامت گذاری کردم تا موقع بستن موقعیت اون رو نسبت به ساعت داشته باشم تا موقع سفت کردن تا 95٪ درست سرجای خودش بسته بشه کمی سفت و شل بودنش رو در اخر با تکان دادن لاستیک میشه بدست اورد.

مرحله 5:

با ضربه زدن به یکطرف کاسه چرخ و قرار دادن دست در زیر ان” تا رولبرینگ نیافته زمین ” رولبرینگ کوچک رو خارج میکنیم.

مرحله 6:

در این مرحله شما باید ترمز دستی رو ازاد کرده باشید یعنی دستی رو از تو اتاق خوابونده باشید اگر این کار رو نکنید موقع بیرون اوردن کاسه به مشکل برمیخورید.یادتون باشه پیچ ریگلاژ ترمز دستی از تو اتاق را چند دور باز کنید”شل کنید” تا کاسه راحتر بیرون بیاد.

مرحله 7:

حالا باید رولبرینگ بزرگتر رو بیرون بیاورید برای این کار کاسه نمد پشت کاسه چرخ رو با یه پیچ گوشتی بیرون می اوریم.

مرحله 8:

رولبرینگ بزرگ را در میاوریم. سپس کاسه و محل رولبرینگ ها رو با فرچه و بنزین کاملا تمیز و خشک میکنیم،همچنین توپی چرخ رو تمیز و عاری از هر گونه گریس کرده و خشک میکنیم مواظب باشید قسمت صاف و صیقلی ،محلی که عملیات سنگ زنی انجام شده ، خط و خش نیافتد.

مرحله 9:

حالا باید کنس ها رو بیرون بیاوریم .اگربه داخل کاسه رونگاه کنید دوتا شیار چپ و راست قرار داره که شما باید از اونجا به پشت کنس ها ضربه بزنید و انها رو بیرون بکشید .

.

توسط یه پیچ گوشتی ضربه ای و قرار دادن ان داخل شیار و پشت کنس شروع به زدن ضربه به طرفین( چپ و راست) میکنیم تا دوتا کنس خارج شود. من از پیچ گوشتی استفاده کردم که سرش کمی پخ بود و اثر ضربه جا و اثر رو کنس نمیگذاشت.

مرحل 10:

کنس ها رو خارج میکنیم.

مرحله 11:

دوباره کاسه رو شسته و خشک میکنیم اگر به عکس نگاه کنید (فلش قرمز رنگ) دو تا پله رو کاسه میبینید،اینها محل نشستن یا به اصطلاح نشیمنگاه کنس ها هستن .شما زمان جا زدن کنس نو اینقدر باید ضربه بزنید تا کنس روی این نشیمنگاها بشیند.

مرحله 12:

برای جا زدن کنس ها میتونید از کنس های قدیمی به عنوان ابزار استفاده کنید. کنس نو رو در جای خود قرار داده و کنس قدیمی را روی ان قرار می دهید سپس با یه قطعه فلزی یا یه پروفیل و یا هر چیزی که بشه روی کنس ها قرارداد،

.

تا موقع ضربه زدن نیروی یکنواخت وارد شده و کنس نو به صورت صاف و در راستای محور کاسه و سوراخ حرکت و داخل بره.اینقدر ضربه یکنواخت بزنید تا کنس روی نشیمنگاه خود بشیند.با چشم و تغییر صدا میشه فهمید که کنس روی نشیمنگاه خود نشسته است.

مرحله 13:

در این مرحله که مهم هست باید رولبرینگها رو گریس کاری کنید.نوع گریس خیلی مهم هست و باید از گریسی استفاده کنید که پایه لیتیوم داشته باشد. من از گریس همه کاره کاسپین استفاده کردم که روش نوشته بود لیتیوم پایه 3 و برای انواع بلبرینگ و رولبرینگ در شرایط سخت ،دور و دمای بالا استفاده کردم.

اگر شما میخواهید رولبرینگ هاتون عمر طولانی داشته باشن باید مابین ساچمه ها و غلطکها گریس کاری شود و گریس به اصطلاح به خورد رولبرینگ بره.
برای گریس کاری دو روش وجود داره که من از ترکیب این دور روش استفاده کردم:

روش اول:با پر کردن یک عدد سرنگ 60 سی سی از گریس و تزریق با فشار بین ساچمه ها طوری که از اونور رولبرینگ بزنه بیرون.

روش دوم :

که متداول هست کمی گریس کف دست بمالید و لبه های رولبرینگ رو از یکطرف (قاعده بزرگ تر) روی گریس بمالید طوری که از ان طرف رولبرینگ بزنه بیرون.

با این روشها کاملا داخل رولبرینگها و مابین غلطکهای رولبرینگ گریس کاری شده و عمر بلبرینگ بالا میره.بعد بیرون و کنارهای رولبرینگ رو کاملا به گریس اغشته کرده و داخل کاسه و روی کنس ها رو هم گریس بزنید.سعی کنید زیاد گریس کاری نکنید در حد قابل قبول باشه.

مرحله 14:

بعد از گریس کاری رولبرینگ بزرگ رو در جای خود قرار داده و کاسه نمد را، ترجیحا نو باشد رو جا میزنیم به اندازه ای که لبه های بیرونی کاسه نمد با لبه کاسه یکی بشه.

مرحله 15:

با یک پیچ گوشتی ریگلاژ اتوماتیک ترمز دستی رو با یه ضربه جمع میکنیم و کاسه رو بر روی توپی چرخ سوار میکنیم .

مرحله 16:

بعد از جا زدن کاسه چرخ کاسه رولبرینگ کوچک را در جای خودش قرار میدهیم ،سپس واشر ومهره چرخ را میبندیم.پیچ را اینقدر سفت میکنیم که تقریبا علامتی که روی مهره زدیم با موقعیت قبلی قبل از باز کردن یکی شود.

نکته مهمی باید رعایت شود مقدار سفتی مهره هست به این منظور بعد از سفت کردن مهره لاستیک را با دو عدد پیچ سر جای خود بسته و از دو طرف لاستیک با دست ان را تکان میدهیم اگر لقی داشت که کمی مهره را سفت میکنیم و این عمل تا جایی انجام میشود که هیچ لقی در چرخ احساس نشود و سپس چرخ را میچرخانیم باید چرخ عادی و روان باش و چرخ خیلی راحت چند دور یزند اگر چرخ سریع بایستند نشان از زیاد سفت کردن مهره هست و رولبرینگها تحت فشار زیاد هستند.اگر مهره شل باشد که درچرخانیدن تان لقی احساس میشود.

مرحله 17:

بعد از ریگلاژ مهره چند ضربه محکم با کف دست به لاستیک زده و دوباره لقی رو چک میکنیم سپس قفل کن مهره رو سر جای خودش قرار داده واشپیل را از سوراخ توپی رد کرده و از دو طرف خم میکنیم.کار تمام است در پوش محافظ را سر جای خود گذاشته و با چکش جا میزنیم در اخرهم بعد اتمام کاروسفت کردن پیچهای چرخ ترمز دستی رو ریگلاژ میکنیم

توصیه میکنم در شیم بندی و ریگلاژ مهره چرخ دقت کنید اگر توانایی انجام اینکار رو ندارید کلا از تعمیر توسط خودتان پرهیز کنید و پیش تعمیر کار ببرید.
تمامی مراحل کاراز شروع باز کردن و نحوه باز کردن و نحوه قرار گیری رولبرینگ و کنس ها و غیره… عکس گرفته یا به خاطر بسپارید تا موقع جمع کردن کار اشتباهی نکنید.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا