اموزشخودروهای گاز سوز

آموزش گازسوز کردن خودرو

آموزش گازسوز کردن خودرو


گاز طبیعی اولین بار در سال ۱۷۷۶ میلادی توسط Alessandro Volta کشف شد اما استفاده از این گاز به عنوان سوخت در خودروها به سالهای بعد از آن بر میگردد.

ایتالیا به عنوان اولین کشور استفاده کننده از گاز طبیعی شناخته می شود این اقدام در اوایل سال ۱۹۱۰ رخ داد از سال ۱۹۳۰ میلادی استفاده از گاز طبیعی به طور چشمگیری گسترش یافت. از جمله کشورهای پیشرو در این حوزه می توان به کشورهای فرانسه، ایتالیا، آمریکا، برزیل، آرژانتین و نیوزیلند اشاره نمود.

در ایران اولین بار در سال ۱۳۵۶ طرح گاز سوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه سواری به مرحله اجرا درآمد. مشابه این طرح در مشهد نیز در سال ۱۳۶۶ اجرا شد. شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در سال 1371 تحقیقاتی را در زمینه گاز سوز کردن اتوبوس های درون شهری آغاز نمود که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.

از سال ۱۳۸۳ شرکت سایپا با هدف هم راستا نمودن فعالیت ها و تولید محصولات مطابق با خط مشی های کل سازمان شروع به تولید خودروهای گازسوز نیسان،وانت و پراید نمود و این روند با گذر زمان رشدفزاینده ای داشته است.

اموزش رایگان گاز سوز کردن خودرو
اموزش رایگان گاز سوز کردن خودرو

هدف گذاری:1- دستیابی به خودروهایی با میزان تولید آلایند ههای کمتر

2- ایجاد محصولاتی با هزینه سوخت کمتر برای مشتریان و حضور در بازارهای خودرو سالم

گازسوز کردن خودرو:

انواع سوختهای گازی:

1-گاز طبیعی مایع شده: LNG:LIQUEFIED NATURAL GAS

در این روش گاز طبیعی در دمایی پایین تر از ۱۶۲ درجه زیر صفر و در فشار اتمسفر مایع می شود. این سوخت در مخزنهایی عایق بندی شده ذخیره  و به نقاط مختلف حمل میشود. این روش نگهداری در حال حاضر تنها در موارد حمل و نقل مقادیر بالای گاز طبیعی بین نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در خودروها استفاده نمیشود  

2-گاز طبیعی جذب شده:ANG: ABSORBED NATURAL GAS

در این روش گاز طبیعی در مخازنی حاوی مواد جامد جاذب گاز ذخیره می شود. این مواد جامد متخلخل بوده و منفذهای میکرونی با قطر کمتر از ۲ نانومتر دارند. حسن این روش استفاده از مخازن ذخیره با اشکال چهار ضلعی و بجز مخزن استوانه ای است که با توجه به فضای محدود موجود در خودرو سیار مناسب خواهند بود. این مخازن هنوز به طور عملی مورد استفاده قرار نگرفته و فشارهای ذخیره نمونه های موجود این مخازن در حدود ۴۰ بار میباشد، که با این تفسیر حجم گاز اندکی را در خود نگه میدارند.

گاز طبیعی:CNG: COMPRESSED NATURAL GAS

مقبول ترین تئوری برای تشکیل گاز طبیعی تئوری منشاء آلی است که تشکیل آن را ناشی از مدفون شدن بقایای موجودات زنده در زیر زمین و تبدیلات شیمیایی آنها می داند. متان قسمت اصلی گاز طبیعی را تشکیل می دهد.

نظرت چیه این مطلب رو ببینی:

مزایای CNG در مقایسه با بنزین:

 CNGدارای چگالی کمتری نسبت به بنزین میباشد، مصرف CNG به طور تئوری ۱۵درصد بیشتر میباشد. اگرچه با در نظر گرفتن بعضی از مزایای CNG نسبت به سوخت بنزین  مصرف CNG به طور میانگین تنها  ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از بنزین خواهد بود.

مقدار کالری CNG کمتر از بنزین میباشد.

همگن سازی و ایجاد مخلوط آسانتر میباشد که این امر احتراق کاملتر  و سریعتر را به ویژه در استارت  سرد ممکن میسازد.

به دلیل پایین بودن مقدار اینرسی گاز، چگالش مجدد رخ نخواهد داد

روغن موتور رقیق خواهد شد. (افزیش طول عمر روغن موتور و کاهش فرسودگی موتور)

CNG هیچ ماده افزودنیی ندارد  احتراق صحیح باعث کاهش درصد هیدروکربن ها و مونوکسید کربن خواهد شد و بسیار برای کنترل آلاینده ها مناسب می باشد. اگرچه برای جبران کسری مواد افزودنی می بایست مقاومت سوپاپها  و نشیمنگاه  آنها تصحیح گردند.

فیلم اموزشی گاز سوز کردن خودرو

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا