عیب یابی

آموزش تقویت ترمز خودرو و بالا بردن قدرت آن

همانطور که می دانید، ترمز یکی از ضروری ترین تجهیزات و قطعاتی است که هر وسیله نقلیه باید داشته باشد. خرابی سیستم ترمز و یا ضعیف بودن آن می تواند باعث ایجاد صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری شود، لذا ما به عنوان راننده خودرو، باید همواره از سلامت این سیستم اطمینان ۱۰۰ درصدی حاصل کنیم. ضعیف شدن ترمز و عدم عملکرد صحیح آن، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و نکاتی را در خصوص چگونگی افزایش قدرت و تقویت ترمز خودرو ، ذکر خواهیم نمود.

دلایل ضعیف شدن ترمز خودرو

کم شدن قدرت ترمزها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسته به نوع ترمز خودرو، ممکن است متفاوت باشد. امروزه سیستم های مختلفی برای ترمز ارائه شده اند که از جمله آن ها می توان به ترمز های لنتی، دیسکی، ABS و EBD اشاره داشت. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر خودرو بسته به نوع ساخت و طراحی چرخ های خود، ممکن است قدرت ترمزگیری متفاوتی داشته باشد. اما هنگامی که یک سیستم ترمز دچار افت عملکردی شود، راننده می تواند آن را به خوبی تشخیص دهد و یا از طریق روش های تست ترمز، به وجود اشکال در آن پی ببرد.

به طور کلی ضعیف شدن ترمزها می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • تمام شدن لنت ها
  • کم شدن سطح روغن ترمز
  • کاهش کیفیت روغن ترمز
  • خرابی پمپ اصلی ترمز
  • هوا گرفتن روغن ترمز
  • خرابی بوستر ترمز
  • چرب شدن دیسک و لنت به دلیل نشت روغن یا گریس در آن ها
  • کاهش قطر دیسک
  • عدم رگلاژ کاسه ترمز
طرز کار سیستم ترمز
طرز کار سیستم ترمز

اما بطور کلی برای فهمیدن این که ترمزهای خودروی شما دچار مشکل شده اند یا خیر، روش هایی وجود دارد که در آینده در رابطه با آن ها صحبت کرده و نکاتی را برای تست ترمز عنوان خواهیم نمود.

تقویت ترمز خودرو

اما پس از عیب یابی سیستم ترمز، حال نوبت به معرفی روش هایی برای تقویت ترمز خودرو می رسد. اگر از سیستم ترمز خودروی خود به هر دلیلی راضی نیستید و مطمئن هستید که ترمز خودروی شما هیچ ایراد فنی ندارد، می توانید از راهکارهایی که در ادامه معرفی می شود برای تقویت سیستم ترمز خودروی خود استفاده کنید. یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا سیستم ترمز به خوبی عمل نکند، داغ شدن آن می باشد که سبب می شود اصطکاک کاهش یافته و سیستم ترمز به خوبی عمل نکند.

تعویض دیسک ترمز و استفاده از نوع دیسک سوراخ دار که عملکرد بالایی در دفع حرارت در اثر ترمزگیری پی در پی دارد.

انواع دیسک شیار دار و سوراخ دار ترمز
انواع دیسک شیار دار و سوراخ دار ترمز

تعویض لنت های ترمز و استفاده از لنت های سرامیکی که عملکرد فوق العاده ای در ترمز گیری خودرو داشته و کمترین حرارت ممکن را در اثر ترمزگیری پی در پی ایجاد می کنند.

لنت ترمز سرامیکی
لنت ترمز سرامیکی

تعویض پمپ اصلی ترمز و استفاده از مدل های قدرتمندتر و با کیفیت تر برای خودرو

از لاستیک های مناسب و همراه با آج استفاده کنید. لاستیک های صاف و کهنه می توانند در هنگام ترمز، به راحتی روی آسفالت سر خورده و نتوانند به خوبی خودرو را متوقف سازند

لاستیک های مناسب و آج دار
لاستیک های مناسب و آج دار

پمپ ترمز ABS
پمپ ترمز ABS

از روغن ترمزهای با کیفیت استفاده کنید. روغن ترمز بی کیفیت می تواند در اثر داغ شدن به نقطه جوش رسیده و در نتیجه بخار شود که این اصلا برای سیستم ترمز مناسب نخواهد بود.

روغن ترمز با کیفیت
روغن ترمز با کیفیت

اگر از ترمزهای خود راضی نیستید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا میزان فشار روغن موجود در ترمزها را بازدید و در صورتی که در حد استاندارد قرار ندارد، آن را تنظیم نماید.

تعمیر ترمز با کمک متخصص تعمیر
تعمیر ترمز با کمک متخصص تعمیر

تعویض بوستر متناسب با نوع خودرو نیز می تواند تا حدی باعث افزایش عملکرد سیستم ترمز در خودروها گردد.

بوستر به همراه مخزن ترمز
بوستر به همراه مخزن ترمز
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا