انتقال قدرت

گیربکس al4

گیربکس AL4 ساخت کجاست؟

از این جا شروع کنیم که گیربکس AL4 ساخت چه کشور و چه کمپانی ای است؟ در تاریخچه گیربکس AL4 این چنین آمده است که این گیربکس ساخت شرکت رنوی فرانسه است و از مدل های تیپ ترونیک گیربکس های اتوماتیک به حساب می آید. شرکت های فرانسوی رنو و پژو در گذشته از گیربکس al4 در طراحی خودروهای متفاوت خود بهره برده اند. برای مثال در خودروهای کمپانی پژو مثل 308، 206، 806، 807، 407 و … از این جعبه دنده اتوماتیک بهره برده شده است. خود شرکت رنو نیز در بسیاری از خودروهای خود مثل مگان، لوگان، داستر، لاگونا، سران و مدل های دیگر از این جعبه دنده استفاده کرده است. خودروهای اتوماتیک ساخت داخل نیز از این نظر که اغلب پایلوت شرکت فرانسه هستند از همین گیربکس اتومات در طراحی آن ها استفاده شده است. به همین خاطر در ماشین های دنده دستی نیز می توان به خوبی از گیربکس al4 کمک گرفت.

مشخصات گیربکس AL4

گیربکس اتوماتیک al4 یک گیربکس عرضی پنج دنده ای است. که دارای چهار دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است. محدوده سرعت تعویض دنده ها در گیربکس AL4 به صورت زیر می باشد:

  • دنده یک محدوده سرعت صفر تا 70 کیلومتر بر ساعت
  • دنده دو محدوده سرعت 70 تا 120 کیلومتر بر ساعت
  • دنده سه محدوده سرعت 120 تا 170کیلومتر بر ساعت
  • دنده چهار محدوده سرعت 170 تا 220 کیلومتر بر ساعت

در ساختمان جعبه دنده اتومات al4 از سیستم مبدل گشتاور همراه با کنترل الکترونیکی بهره برده شده و همه چیز به شکل الکتروهیدرولیک مدیریت می شود. اجزای اصلی گیربکس al4 به شرح زیر است:

  • کانورتر یا همان مبدل گشتاور
  • پمپ هیدرولیک جعبه دنده یا همان پمپ روغن گیربکس
  • مجموعه دنده های سیاره ای، کلاج ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند.
  • دیفرانسیل داخلی
  • پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد.
  • سنسورها و واحد کنترل کامپیوتری

کیفیت گیربکس AL4

این طور که به نظر می رسد گیربکس های al4 در بین گیربکس های رایج و موجود در کشور از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. دارا بودن سیستم تعویض کلاچ سیاره ای، بهره بردن از دو سیستم دستی و اتومات برای تعویض دنده و محدوده سرعت مناسب برای دنده ها از همه نظر متناسب با خودروهای ساخت داخل به حساب می آید. از لحاظ کیفیت جهانی نیز گیربکس al4 یکی از گیربکس های رده تیپ ترونیک است که در بین گیربکس های اتومات از مقبولیت بالایی در بازارهای جهانی بهره مند هستند. به همین خاطر می توان کیفیت کلی گیربکس های al4 را مثبت ارزیابی کرد. در این مدل گیربکس ها سه وضعیت رانندگی کلی در نظر گرفته شده است. حالت عادی، حالت اسپرت و حالت زمستانی. دارا بودن این سه حالت به ساده تر شدن رانندگی شما کمک می کند و نشان دهنده کیفیت خوب این گیربکس است.

مونتاژ گیربکس AL4

اگر قصد دارید گیربکس دستی ماشین خود را به هر دلیلی به گیربکس اتومات ارتقاء دهید یکی از بهترین انتخاب ها می تواند مونتاژ گیربکس al4 باشد. مونتاژ این گیربکس و نصب آن به گونه ای است که می توان در یک تعمیرگاه تخصصی به خوبی آن را انجام داد و نگران مشکلات و معایب بعدش نبود. البته در زمان مونتاژ گیربکس لازم است که حتماً از یک تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید. سوار کردن گیربکس بر روی ماشین کار پیچیده ای است و نیاز به دانش و آگاهی بالایی دارد.

مشکلات گیربکس AL4 در پژو 206

اگر بخواهیم به سراغ معایب گیربکس al4 و مشکلات آن برویم بهتر است از نظرات کاربران و کسانی که از این گیربکس اتومات بر روی ماشین خود استفاده می کنند کمک بگیریم. میزان رضایت مشتریان در این مورد بسیار بالا بوده است. ولی یکی از مشکلاتی که گاهی راننده ها با آن رو برو بوده اند، هنگام استفاده دستی است. به استناد این نظرات ظاهراً در هنگام رانندگی در حالت دستی تعویض دنده کمی کند صورت پذیرفته و حدود نیم ثانیه زمان می برد. این مشکل گاه باعث هرز رفتن گاز شده و ممکن است در دراز مدت به گیربکس صدمه وارد کند. تقه زدن و خرابی گیربکس فوق البته به ندرت اتفاق می افتد ولی اگر احساس می کنید که گیربکس شما دچار تقه زنی شده بهتر است در سریع ترین زمان به تعمیرکار مراجعه کرده و عیب و ایراد آن را برطرف کنید.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا