دسته‌بندی نشده

هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟

هدرز چیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که گفته شد هدرز با جایگزین شدن به جای منیفولد چدنی باعث افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت پیشرانه می‌شود. به طور کلی در خصوص پیشرانه خودرو علاوه بر هوارسانی مناسب باید به دنبال روشی برای خروج بهتر و سریع‌تر گازهای منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز بود.

در صورتی که تخلیه به صورت مناسب‌تری صورت گیرد، مکش و تنفس پیشرانه نیز بهتر انجام می‌شود. هدرز نیز قطعه‌ای است که به تخلیه بهتر گازهای خروجی کمک می‌کند. در صورتی که این قطعه به درستی طراحی و نصب شود، حدود ۵ الی ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه در خودروهای معمولی افزوده خواهد شد.

 یافتن راهکاری هایی برای هوا رسانی بهتر به پیشرانه یکی از اصول پایه علم تیونینگ به شمار می آید اما از سوی دیگر تخلیه سریعتر و کامل تر سیلندر از گازهای منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز تاثیر بسزایی در مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر پیشرانه ایفا می کند.از این رو نصب قطعه ای موسوم به هدرز یکی از اولین مراحل تیونینگ خودروهای معمولی محسوب میشود.

درحقیقت می توان گفت،درهدرز برای هر سیلندر یک خروجی منحصر بفرد در نظر گرفته شده تا بلافاصله پس از اشتعال و بالاآمدن پیستون در سیلندر،گازهای خروجی با کمترین مقاومت موجود در دیواره های مجرای خروجی از سیلندر خارج شده و نسبت به مانیفلد چدنی معمولی،این کار سریعتر و آسانتر انجام می شود که البته در خنکسازی موتور هم بی تاثیر نیست. در نتیجه اگر بخواهیم

 مهمترین مزایای  هدرزها
مهمترین مزایای هدرزها

مهمترین مزایای هدرزها را برشمریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:


✅ عملکرد بهتر و سریعتر در خروج گازها به سمت اگزوز
✅ دسترسی به توان و گشتاور بیشتر
✅خنک شدن بهتر موتور
✅ مصرف سوخت بهینه تر (بدون کاهش توان موتور)

مزایا استفاده از هدرز
مزایا استفاده از هدرز

انواع هدرز :


تنوع هدرزها از نظر ظاهری اگر بیش ازتنوع موتورهای احتراقی ساخته شده تا به امروز نباشد، کمتر از آن هم نیست. مطمئنا هر شرکت سازنده ای با توجه به مشخصات موتور و فضایی که در اختیارش قرار داده می شود، باید یک شکل از هدرز را طراحی کند.

اما منطقی تر است که انواع رایج هدرز را بر اساس جنس آن بر شماریم که عبارتند از:
 هدرز های کرومی
 هدرز های فولادی (stainless steel)
 هدرز های سرامیکی (با روکش سرامیکی)

هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟
هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟

طراحی و ساخت

هدرز دارای طراحی خاصی است و باید سطح آن در داخل کاملا صاف و صیقلی باشد چرا که وجود زبری در سطح باعث ممانعت در خروج گازها می‌شود. طراحی این قطعه باید کاملا علمی صورت بگیرد و در ساخت آن معمولا از آلیاژهایی نظیر فولاد،‌ استیل و سایر نمونه‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود. طراحی و ساخت این قطعه یک فرآیند وقت‌گیر و پر هزینه محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از خودروسازان به صورت فابریک ان را بر روی خودروها نصب نمی‌کنند. این قطعه بر روی خودروهای شهری معمولا نصب نمی‌شود مگر این که صاحب خودرو تمایل داشته باشد و آن را به صورت جداگانه نصب کند. هرچند که برخی از خودروسازان مشهور نظیر بنز، ب‌ام‌و، آئودی و … در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت خود به صورت فابریک هدرز قرار می‌دهند. در برخی موارد شاهد این هستیم که یک سری از هدرزها به صورت اصولی ساخته نمی‌شوند و می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

تغییر در صدا

برخی از افراد به دنبال تغییر صدا در اگزوز هستند که هدرز در این مورد تغییر بسیار ناچیزی ایجاد می‌کند. به صورت کلی می‌توان گفت اگر به دنبال افزایش توان پیشرانه با اندکی تغییر صدا هستید، هدرز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها پیشنهاد می‌شود. هر چند که این قطعه به میزان بسیار ناچیزی در صدای پیشرانه تغییر ایجاد می‌کند اما این تغییر بسیار خوشایند و جذاب است. اگر به دنبال تغییر بیشتر در صدا هستید علاوه بر هدرز می‌تواند کیت اگزوز به صورت جداگانه خریداری و نصب کنید.

قیمت

چندین شرکت در ساخت هدرز فعالیت می‌کنند که شرکت‌های خارجی هستند و در داخل کشور نیز شرکتی وجود دارد که به ساخت این قطعه به صورت اصولی می‌پردازد. با توجه به جنس آلیاژ و نوع خودرو، هدرز نیز قیمت متفاوتی می‌تواند داشته باشد. این قطعه برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱.۵ میلیون تومان خواهد بود که البته این مورد مربوط به نمونه کارکرده است و نمونه‌های نو قیمت بالاتری دارند. قیمت این قطعه برای خودروهای دیگر نیز می‌تواند به بیش از ۲ میلیون تومان برسد.

فیلم اموزشی

شرح نحوه عملکرد هدرز

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا