😍فناوری😍

همه چیز در مورد کیسه هوا یا ایربگ

عملكرد سيستم ايمني كيسه هوا (AIRBAG)

يكي از سيستم هاي ايمني در خودروهااستفاده ازكمربند ايمني مي باشدكه به میزان قابل ملاحظه اي (حدود 36 % ) از پرتاب شدن سرنشينان به سمت جلو و برخورد آنها با قسمتهاي مختلف خودرو ازجمله داشبورد،غربيلك فرمان،شيشه جلو و … جلوگيري مي نمايد كه در عين حال به تنهايي نمي تواند در همه ضربات،ايمني لازم را براي سرنشينان ايجاد نمايد. براي بهبود عملكرد سيستم كمربند ايمني سيستم مكمل جديدي طراحي گرديده است كه خطرات ناشي از تصادفات شديد را تا حد قابل ملاحظه اي (حدود 18 % )كاهش مي دهد كه نام اين سيستم ايمني،كيسه هوا (AIR BAG) مي باشد.

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  
انواع سيستم ايربگ

اين سيستم در دو نوع :
الف ) مكانيكي
ب ) الكترونيكي
طراحي گرديده است كه نوع مكانيكي آن قدیمی بوده و نوع الكترونيكي آن طراحي جديد مي باشد.
در سيستم ايربگ بسته به نوع طراحي آن مي توان بصورت انتخابي از چندين كيسه هوا درون يك خودرو استفاده نمود كه عبارتند از : كيسه هاي هواي سمت راننده برروي غربيلك فرمان ،سرنشين جلو برروي داشبورد ، كيسه هاي هواي جانبي داخل صندلي سمت راننده و سرنشين جلو، كيسه هواي سرنشينان عقب برروي پشت سري صندليهاي جلو وسقف خودرو و ستونهاو… نام برد.

مجموعه اين سيستم (AIR BAG) از قطعات مختلفي تشكيل شده است كه عبارتند از :

1) حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR)

2) واحد كنترل الكترونيكي ايربگ (SAS UNIT)

3) فنر ساعتي (CLOCK SPRING)

4) مدول ايربگ (AIR BAG MODULE)


✅مطالب زبر رو از دست ندید

شرح عملكرد قطعات اصلي سيستم ايمني كيسه هوا (AIR BAG)
حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR) :

محل قرارگيري اين سنسور برروي واحد كنترل الكترونيكي ايربگ (SAS UNIT) مي باشد و چنانچه خودرو با تصادف شديد از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط اين سنسور اندازه گيري شده و به واحد كنترل ارسال ميگردد.

واحد كنترل الكترونيكي ايربگ (SAS UNIT):

اين مجموعه اطلاعات ارسالي از سمت حسگر ضربه را دريافت نموده و با پردازش آن جرياني جهت عملكرد كيسه هوا به مدول ايربگ (AIR BAG MODULE) ارسال مي نمايد.

فنر ساعتي (CLOCK SPRING) :

با توجه به قرار گيري مدول ايربگ برروي غربيلك فرمان و گردش فرمان به چپ و راست بايستي اتصالي مطمئن بين غربيلك فرمان و دسته راهنما بوجود آيد كه اين عمل با وجود قطعه اي به نام فنر ساعتي (CLOCK SPRING) ميسر مي گردد.

مدول ايربگ (AIR BAG MODULE) :

جريان ارسالي از سمت واحد كنترل الكترونيكي ايربگ (SAS UNIT) به سمت پرايمر كه در داخل مدول ايربگ قرار گرفته است كه باعث ايجاد حرارت مي شود. گرماي حاصل موجب ايجادجرقه و توليد آتش گشته و آتش مزبور به سرعت به درون مواد محترقه توليد كننده گاز انتشار مي يابد. گاز حاصل از احتراق مقدار زيادي نيتروژن آزاد نموده كه از ميان صفحات فيلتري كه براي كاهش دما و صدا تعبيه شده،عبور نموده و به داخل كيسه هوا وارد مي شود. كيسه هوا، كاور روي فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشين به سرعت باز مي شود. با تخليه گاز از سوراخهاي كيسه هوا،كيسه مجدداً خالي شده تا از مقدار ضربه آن كاسته شده و فضاي ديد كافي براي راننده تأمين گردد.

 

سئوالات مطرح در مورد سيستم ايربگ (AIRBAG)

1) با باز شدن ايربگ چه صدماتي ممكن است به انسان وارد گردد ؟
چنانچه ايربگ عمل نمايد و راننده در حالت نامتعارف نسبت به غربيلك فرمان قرار گيرد احتمال بروز صدمات جزئي به پوست صورت ، گردن، سينه و … وجود دارد. اما اگر راننده بطور صحيح پشت فرمان قرار گرفته باشد احتمال بروز صدمات به صفر درصد كاهش مي يابد و با باز شدن ايربگ هواي منبسط شده درون آن به سرعت از سوراخهاي جانبي خارج ميگردد و از بروز خفگي و انسداد فضاي ديد كافي راننده جلوگيري مي شود.

2) گازي كه در اثر باز شدن كيسه ايربگ متصاعد مي گردد چيست ؟و چه خطراتي بهمراه دارد ؟آيا باعث خفگي افراد مي شود ؟
عمده گازي كه در اثر احتراق كپسول هاي محترقه متصاعد مي گردد گاز نيتروژن و ازت مي باشد ، كه بيشترين گاز موجود در هوا را تشكيل مي دهند و در صد كمي نيز از گازهاي ديگر مثل كربنات سديم و هيدرواكسيد سديم و… مي باشد. توصيه مي گردد براي جلوگيري از حساسيتهاي پوستي از قبيل سوزش ، خارش و … بدن را بعد از عمل نمودن سيستم ايربگ شستشو داد.

3) آيا وارد نمودن ضربه به روي غربيلك فرمان از طريق راننده و يا كودكان باعث فعال شدن ايربگ مي گردد ؟
عملكرد سيستم ايربگ، با توجه به سيگنال دريافتي از طرف واحد كنترل الكترونيكي آن كه در وسط داشبورد قرار گرفته است صورت مي پذيرد . بنابراين احتمال بروز اين حالت بسيار ضعيف است. اما با توجه به حساسيت عملكرد ايربگ توصيه مي گردد كه حتي المقدور از اين عمل پرهيز شود.
4) انواع و تعداد ايربگ در خودروها را بيان نمائيد ؟

ساختار ايربگهاي اوليه به صورت مكانيكي بوده اما ساختار ايربگ كليه خودروهاي امروزي به صورت كاملاً الكترونيكي، دقيق و حساس
مي باشد. كه تعداد اين ايربگها با توجه به قيمت خودرو و تزئينات داخلي آن تغيير مي كند كه بطور مثال مي توان به ايربگ سمت سرنشين،ايربگهاي جانبي واقع در صندلي راننده و سرنشين جلو، ايربگ ستونهاي جانبي،ايربگ سرنشينان عقب واقع در صندليهاي جلو، ايربگ هاي سقف,ایربگ های جانبی و شیشه ها و همچنین ایربگ های زانو و… اشاره نمود. ضمناً بهتر است بدانید كه عملكرد كلي ايربگ ها به يك شكل بوده و تفاوت آنها فقط در شكل و اندازه و قطعات متشكله آنها مي باشد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن