سوخت رسانيعیب یابی

علائم خرابی انژکتور خودرو و نحوه شستشوی آن ها

انژکتورها یکی از حیاتی ترین قطعات در خودروهای امروزی هستند که وظیفه سوخت رسانی و پاشش سوخت در سیلندرها را به عهده دارند. معمولا در هر خودروی انژکتوری، به تعداد سیلندرهای خودرو، انژکتور وجود دارد و هر انژکتور مسئول پاشش سوخت به یک سیلندر می باشد. هنگامی که انژکتورها با مشکل مواجه شوند، در نتیجه عمل احتراق در خودرو به خوبی انجام نشده و موتور خودرو با مشکل مواجه می شود. ما در این مطلب قصد داریم به علائم خرابی انژکتور ها در خودرو پرداخته و اهمیت شستشوی انژکتورها و مفید بودن یا نبودن این عمل را نیز بررسی کنیم.

علائم خرابی انژکتور

علائم خرابی انژکتور خودرو و نحوه شستشوی آن ها

اگر هر کدام از انژکتورهای خودروی ما دچار مشکل شوند، یک سری علائم در عملکرد خودرو رخ خواهد داد که با توجه به آن ها می توان فهمید که این قسمت از موتور خودرو دچار مشکل شده است. انژکتورها قطعات کوچکی در موتور خودرو هستند که سوخت خودرو را با فشار زیادی به سیلندرها پمپ می کنند. این فشار زیاد باعث می شود تا سوخت به صورت قطرات بسیار ریز و پودر مانند در سیلندرها وارد شود و به این ترتیب با کوچکترین جرقه شمع، سیلندر دچار احتراق شود.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که معمولا برای انژکتورهای خودرو پیش می آید، گرفتگی انژکتور یا کثیف شدن آن است. استفاده از سوخت های بی کیفیت یا وجود رسوبات و آلودگی در باک خودرو و همچنین خراب بودن فیلتر بنزین معمولا سبب می شود تا آلودگی ها به انژکتور خودرو نیز نفوذ کند و در نتیجه باعث بسته شدن مسیر سوخت شود. از آنجا که سوزن انژکتور که سوخت از طریق آن به سیلندر پمپ می شود منافذی بسیار ریز دارد، در صورتی که آلودگی به انژکتور وارد شود، از مسیر سوزن نمی تواند گذر کند و در نتیجه باعث بسته شدن آن می شود. این اتفاق سبب می شود تا یکی از سیلندرها عمل احتراق نداشته باشد و موتور خودرو با مشکل روبرو شود.

علائم خرابی انژکتور خودرو و نحوه شستشوی آن ها

مقایسه عملکرد انژکتور خوب با انژکتورهای معیوب

معمولا اگر میزان صدمه ای که به سوزن انژکتور یا به خود انژکتور وارد شده زیاد نباشد، شستشوی انژکتورها راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است که در مراکز خدمات انژکتور و با استفاده از دستگاه هایی مخصوص انجام می شود. البته شستشوی دستی انژکتورها نیز راهکاری است که برخی افراد انجام می دهند اما نمی تواند چندان مورد اعتماد باشد. اگر انژکتور خودروی ما دچار مشکل شده باشد، یک سری علائم در حین عملکرد موتور دیده می شود که در ادامه به معرفی این علائم خرابی انژکتور پرداخته ایم.

علائم خرابی انژکتور خودرو و نحوه شستشوی آن ها
  • ایجاد لرزش، ضربه و صدا، به دلیل احتراق ناقص در موتور
  • عدم عملکرد مناسب در هنگام افزایش دور موتور (کاهش شتاب)
  • کاهش محسوس قدرت یا ریپ زدن موتور در هنگام فشار دادن پدال گاز
  • لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا و در دور پایین
  • افزایش میزان CO و O2 و سایر آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی
  • افزایش مصرف سوخت

دستگاه های شستشوی انژکتور

شستشوی انژکتورها

یکی از بهترین راهکار ها برای رفع مشکلاتی که در بخش علائم خرابی انژکتور معرفی گردید، انجام شستشوی انژکتور می باشد. هنگامی که انژکتورها گرفته شوند پاشش سوخت به میزان کافی انجام نشده و در نتیجه نسبت هوا به سوخت افزایش می یابد که در نهایت منجر به احتراق ناقص می شود. علاوه بر این، ممکن است پاشش سوخت سوزن های انژکتور کاهش پیدا نکنند اما طریقه پاشش آن ها تغییر کند که این مورد نیز منجر به احتراق ناقص خواهد شد. پاشش نامنظم سوخت نیز از جمله مشکلاتی است که ممکن است باعث افت عملکرد موتور خودرو شود.

شتستشوی انژکتورها به روش های گوناگونی انجام می شود و باعث باز شدن مسیر انژکتورها می شود. البته در مواردی که آسیب به انژکتورها زیاد باشد، شستشوی انژکتور، نمی تواند زیاد راهگشا باشد و باید به طور کلی انژکتور را تعویض نمود. بهتر است در هنگام تعویض انژکتورها، همه آن ها را با هم تعویض کنید چراکه تغییر انژکتورها می تواند باعث تغییر در تنظیم پاشش آن ها و در نتیجه عدم عملکرد صحیح موتور شود.

علائم خرابی انژکتور خودرو و نحوه شستشوی آن ها

اسپری و مایع تمیز کننده انژکتور

اگر میزان کثیفی انژکتور زیاد نباشد، معمولا با استفاده از اضافه کردن مایع تمیز کننده انژکتور به مسیر سوخت، می توان آن را رفع نمود. اما در موارد گسترده تر، پیشنهاد می شود از دستگاه شستشوی انژکتور برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید. باز کردن دستی انژکتور و شستشوی آن ها با مایع تمیز کننده نیز می تواند در حد سطحی، کارآمد باشد.

علائم خرابی اورینگ سوزن انژکتور آموزش شستشوی انژکتور 206 تیپ 5 شستشوی انژکتور با تینر شستشوی انژکتور پژو پارس نحوه تعویض سوزن انژکتور پراید علت نشتی انژکتور شستشوی انژکتور پراید با اسپری محلول شستشوی انژکتور

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا