خودرو جو
😍اموزش😍😍عیب یابی😍😍مدار خنک کاری خودرو😍

علت کم شدن آب رادیاتور

علت کم شدن آب رادیاتور

وظیفه رادیاتور در خودرو

در موتور به علت احتراق طبیعتا حرارت زیادی  تولید می شود در نتیجه باید دستگاهی وجود داشته باشد تا محیط موتور را خنک کند پس به اجزا سیستم خنک کاری می پردازیم :

جهت خرید کلیک کنید
  • فن بخاری
  • مجاری آب
  • ترموستاتپ
  • منبع انبساط
  • لوله برگشت آب از موتور
  • شبکه رادیاتور
  • محفظه پایین رادیاتور
  • فن
  • واتر پمپ
  • لوله ورودی آب به بخاری
  • لوله برگشت آب از بخاری
  • بخاری

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور

پس از مدتی طبیعی است که مقداری از اب رادیاتور کم شود در صورتی که چراغ چک یا هر زمانی که حرارت بالا رفت نشان دهنده کم شدن اب هم می تواند باشد

علت سرریز شدن آب رادیاتور

علت شر ریز اب رادیاتور از رادیات  به دلیل ریختن اب بیش از حد در مخزن رادیاتور می باشد
 نکته : در صورتی در رادیاتور را باز کردین در اب کمپرس داشت به معنای خرابی واشر سر سیلندر می باشد.

برای رادیاتور از چه آبی استفاده کنیم؟

بهتر از اب شهری برای رادیاتور استفاده نکنید چون دارایملاح می باشد که باعت ایجاد رسوب در رادیاتور و مشکلاتی برای خودرو می شود بهتر از از اب مقطر و ضد یخ استفاده کنید

مهم ترین دلایل کم شدن اب رادیاتور


قست داریم در این مقاله به مهم ترین دلایل کم شدن اب رادیاتور بپردازیم:

  • نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )
  • از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
  • خرابی در رادیاتور
  • سوراخ بودن رادیاتور
  • ورود آب بداخل سیلندر
  • خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
  • گیر کردن توموستات
  • نشتی ازبخاری ماشین
  • خرابی واتر پمپ
  • هواگیری نکردن رادیاتور

چک کردن درب رادیاتور

یکی از مهم ترین دلایل  کم شدن اب رادیاتور در خودرو های مثل پژو 405 خرابی درب رادیاتور می باشد  در صورت خرابی یا درست بسته نشدن درب رادیاتور سبب نشتی اب به بیرون می شود.

چک کردن شلنگ های رادیاتور

شلنگها رادیاتور به مرور زمان دچار فرسودگی و خوردگی می شودند در نتیجه سبب نشتی اب رادیاتور می شود

چک کردن فن خودرو

در صورتی به هر دلیلی فن عمل نکند سبب جوش اوردن خودرو میگردد و سبب سرریز شدن اب می گردد پس برای جلو گیری از این مشکل بهتر هست هر مدتی فن خودرو چک شود

✅ بیشتر بدانید(عیب یابی سیستم فن ماشین)

چک کردن قمقمه آب رادیاتور

وظیفه قمقمه آب در مواقع زمانی که اب رادیاتور کم باشد برای جبران کم بود رادیات به اب می دهد در صورت خرابی سبب تخیله اب رادیاتور می شود

چک کردن سیلندر

در صورت تاب برداشت یا سوختن واشر سر سیلندر سبب نشتی اب به سیلندر می شود یا به کارتل می شود

نشتی اب به سیلندر
نشتی اب به سیلندر

چک کردن ترموستات

در صورت خرابی ترموستات  اب رادیاتور از قسمت زیرین ان نشد می کنید

✅ بیشتر بدانید(مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو)

چک کردن واترپمپ

نشتی اب از واتر پمپ
نشتی اب از واتر پمپ

در صورت خرابی واتر پمپ اب از واتر پمپ به بیرون نشت می کنید .

✅ بیشتر بدانید(علائم خرابی واتر پمپ)

 

فیلم اموزشی

 

 

 

مهندس محسن صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی تعمیرکاران و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

2 دیدگاه

  1. سلام مهندس جان.
    من یه پراید ۸۱کاربرات دارم…رادیات اب و کولر وتمام شلنگها و واتر پمپ و حتی سر سیلندر رو هم دادم تراش و نو کردم ..و ترموستاتم برداشتم..ولی وقتی کولر میگیرم دمای ماشین خییلی میره بالا و اب داخل شلنگ رادیات و قمقمه قل قل میکنه…ولی دست به شلنگ رادیات که میزنی نرم نرم هست و هیچ فشاری و سفتی نداره…فن ماشینم یه سره کردم چون اینا فنشون یه دور تند داره فقط ولی بازم اینجوری میشه ..لطفا راهنماییم کنین..
    واقعا هیچ مکانیکی نمیتونه تشخیص بده

    1. سلام… اگر کاربراتور دستکاری شده باشه… که نسبت سوخت و هوا به هم بخوره… چه زیاد کردن سوخت برای شتاب بیشتر… یا کم کردن سوخت برای مصرف کتر هر دو می‌تواند به گرم شدن بیشتر از اندازه موتور بشه… نگفتی که بدون کولر وضعیت چگونه است… کم شدن زیاد مصرف بنزین باعت گرم شدن ماشین میشه چون بخشی از خنک شدن موتور بوسیله بخار بنزین انجام میشه… درب رادیاتور را چک یا عوض کت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا