سیمکشی مدار راهنما
سیمکشی مدار راهنما
یایید در ابتدا ببینیم نحوه سیمکشی مدار چراغ راهنما چگونه است. ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی میاندازیم. مدار چراغ راهنما، وقتی روشن خواهد شد که سوئیچ خودرو در حالت روشن (IG) قراردارد. این مجموعه در ترکیب با مدار فلاشر (جفت راهنما)، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو عمل میکنند.
یکی از تفاوتهای مدار راهنما با فلاشر این است، که فلاشر در حال خاموشی خودرو نیز کار میکند (برق خود را بدون واسطه از باتری یا رله دوبل دریافت میکند). اما مدار راهنما تنها هنگامی فعال است که سوئیچ خودرو روشن و در حال IG باشد.
انرژی برق، از میان پنل فیوز به اتومات راهنما یا چشمکزن حرارتی میرسد. از آنجا به دسته راهنما در پشت غربیلک فرمان میرود. بسته به موقعیت دسته راهنما، انرژی برق در سوئیچ متوقف شده یا به هر یک از چراغهای راهنمای سمت چپ و راست فرستاده میشود (که این مورد شامل چراغهای نمایشگر راهنما در صفحه داشبورد نیز خواهد شد). برق از میان رشته چراغها عبور میکند و نهایتا به بدنه (Ground) منتقل میشود. این موضوع تا حدودی ساده به نظر میرسد، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که اتومات راهنما چگونه کار میکند.
اتومات راهنما
این دستگاه کوچک سیلندری شکل، اغلب در صفحه فیوز زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. اتومات راهنما معمولا ارزان قیمت است و با اطمینان، مدت زمان زیادی کار میکند.
داخل اتومات راهنما، تعدادی اجزای ساده قرار دارند:
۱. اتصال الکتریکی که جریان برق را به سیم هدایت میکند
۲. فنر فولادی که کمی خم شده است و به اتصال الکتریکی وصل میشود
۳. سیم مقاوم در برابر جریان، که به دور قسمت کوچکتر فنر فولادی پیچیده شده است
زمانی که راننده دسته راهنما را رو به پایین فشار میدهد، اتومات راهنما به لامپهای چراغ راهنما وصل میشود و چراغ راهنما شروع به چشمک زدن میکند. در این حالت مدار کامل شده و جریان برق اجازه عبور پیدا کرده است. در ابتدا، فنر فولادی با اتصال الکتریکی تماس ندارد؛ بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت میکند، مقاومت است. جریان الکتریکی در طول سیم مقاومت کننده، جریان پیدا میکند و قطعه کوچکتر فنر فولادی را گرم میکند؛ سپس راه خود را به سمت چراغ راهنما ادامه میدهد. در این مرحله میزان جریان بسیار کم است، به طوری که چراغ حتی کمترین روشنایی هم ندارد.
مطلب مشابه:
در زمانی کمتر از یک ثانیه، قسمت کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم میشود؛ به طوری که منبسط شده و قسمت بزرگتر و انحنادار فنر را صاف میکند. این عمل موجب میشود که فنر انحنادار به اجبار با اتصال الکتریکی تماس پیدا کند؛ بنابراین جریان برق بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغهای راهنما جاری میشود. زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمیکند، فنر به سرعت خنک میشود و مجددا به حالت قبل خود بر میگردد و باعث قطع مدار میشود. این چرخه مجددا شروع میشود و قطع و وصل جریان، با سرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق میافتد. حال نگاهی به مکانیزم پسزن چراغ راهنما میاندازیم که هنگامی راننده گردش خود را تمام میکند، به طور خودکار غیر فعال میشود.