انتقال قدرت

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گیربکس اتوماتیک، توربین آن است که خرابی توربین گیربکس اتوماتیک می‌تواند در انتقال نیرو از موتور به گیربکس جلوگیری کند و در حرکت و شتاب خودرو مشکل ایجاد کند. در واقع نقش توربین در گیربکس اتوماتیک خودرو درست همانند نقش کلاچ است و از این رو، آشنا بودن با علائم و نشانه‌های خرابی این قطعه در خودروی شما اهمیت زیادی دارد و می‌تواند از بروز هزینه‌ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کند. در این مقاله از مکانیکو قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین نشانه‌های خرابی توربین بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

وظیفه توربین گیربکس اتوماتیک چیست؟

در صورت اطلاع از نحوه کار گیربکس دستی حتما از این موضوع اطلاع دارید که رابط بین موتور و گیربکس کلاچ هست که این عمل در گیربکس اتوماتیک از طریق ابزار جالبی به نام Tourqe convertor یا با اصطلاح عامیانه توربین گیربکس اتوماتیک انجام می شود.

در گیربکس های اتوماتیک مبدل گشتاور قسمتی از وظیفه کلاچ را به عهده گرفته است. این سیستم به راننده اجازه می دهد که در حالی که اتومبیل متحرک و در دنده است، بدون افت ناگهانی دور موتور توقف کند.

اصول کارکرد مبدل گشتاور همانند دو پنکه است که یکی از آن ها متصل به برق است و در حال دمش هوا در پنکه ی دیگر است. اگر یکی از پره های پنکه ی دوم را با دست بگیرید، متوقف می شود و پس از رها کردن سرعت می گیرد تا تقریبا معادل سرعت پنکه ی دوم شود

تنها تفاوت موجود در مبدل گشتاور و پنکه این است که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر، از جریان روغن به جای جریان هوا استفاده می کند. مبدل گشتاور قطعه ی کلوچه ای شکلی است به قطر ۱۰ تا ۱۵ اینچ که بین موتور و سیستم انتقال نیرو قرار می گیرد و شامل ۳ عنصر داخلی است که با هم کار می کنند تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند.

 

علائم خرابی توربین گیربکس

۱. توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند.

۲. وقتی توربین خراب می شود معمولا در اکثر مواقع خودرو با ضعف و کندی حرکت می کند یعنی حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است.
۳. تعویض اشتباه توربین گیربکس

۴. روغن ریزی پپشت پمپ

۵. خورده شدن دهانه ی پمپ

۶. روشن شدن همزمان چراغ اسنوبرف و تقه زدن

بیشتر بدانید اموزش تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

مهم‌ترین علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

برای اینکه متوجه خرابی توربین گیربکس اتوماتیک شوید باید با علائم و نشانه‌های این مشکل آشنا باشید که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

صدای توربین گیربکس

مهم‌ترین و اولین نشانه برای اطلاع از خرابی توربین گیربکس اتوماتیک این است که در زمان حرکت در توربین صداهایی شنیده می‌شود. این صدا معمولاً به صورت ضربه‌ای بوده و در زمان استارت و ابتدای گاز دادن اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد صدای تقه‌ای ایجاد شده در توربین به‌ خاطر شل شدن پیچ‌های توربین اتفاق می‌افتد که معمولاً به خاطر سهل انگاری که در کارخانه‌ انجام شده رخ می‌دهد.

خورده شدن دهانه پمپ روغن

خورده شدن دهانه پمپ روغن می‌تواند از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد. این دهانه به توربین متصل است و خورده شدن آن موجب می‌شود تا توربین لق شود. این موضوع می‌تواند موجب خراب شدن کاسه نمد و سوختن توربین شود.

ایجاد ضعف در حرکت خودرو

ایجاد ضعف و کندی در حرکت خودرو در زمان حرکت اولیه و استارت خودرو می‌تواند نشانه خرابی توربین گیربکس اتوماتیک باشد.

روشن شدن چراغ اسنو

یکی دیگر از علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک این است که زمان روشن کردن خودرو ناگهان چراغ اسنو یا برف به صورت خودکار روشن می‌شود و موجب می‌شود و موجب تقه زدن ماشین می‌شود. در این زمان باید شیرهای برقی خودرو را تعویض کنید و قبل از آن حتماً قطعات مربوط به گیربکس را نیز سرویس کنید و در صورت نیاز آن‌ها را شستشو دهید.

روغن‌ریزی پشت پمپ

روغن ریزی پشت پمپ هم می تواند یکی دیگر از علایم خرابی مبدل کشتاور باشد این مشکل می تواند سبب سوختن باند و صفحتن و.. داخل گیر بکس گردد

تست توربین گیربکس اتوماتیک

برای تست توربین گیربکس اتوماتیک فقط کافیه خودرو رو دنده قرار داده  و سپس پای چپ خودتون رو روی پدال ترمز فشار دهید و و همین طور پدال گاز اگر دور موتور تا دور 2000 افزیش یافت که توربن مشکلی نداره اگه افزایش نیافت به معنای ضعیفی ان می باشد

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا