سيستم ترمز

سیلندر اصلی ترمز

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در بیشتر خودروهای مدرن و امروزی، سیستم ترمز به منظور ارتقاء ایمنی به دو بخش تقسیم شده است. هر بخش یک جفت چرخ را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر روغن ترمز در یک بخش نشت کند، فقط دو تا از چرخ‌ها ترمزهایشان را از دست می‌دهند و وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، باز هم می‌توانید خودرو را متوقف کنید.

سیلندر اصلی ترمز، فشار کافی را در اختیار هر دو بخش قرار می‌دهد. سیلندر اصلی، ابزار فوق‌العاده‌ای است که در یک سیلندر از دو پیستون استفاده می‌کند، آن هم به روشی که باعث می‌شود اگر یکی از قطعات درست کار نکند، کل سیلندر از کار بیفتد. در صورتی که مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، سوپاپ ترکیب به راننده اخطار می‌دهد. البته چندین و چند کار دیگر هم انجام می‌دهد تا شما رانندگی ایمنی داشته باشید. در این مقاله، یاد خواهیم گرفت که سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب چگونه کار می‌کنند. 

سیلندر اصلی
 سیلندر اصلی
سیلندر اصلی

تصویر بالا نشان می‌دهد سیلندر اصلی ترمز را کجا می‌توانید پیدا کنید. در این تصویر مخزن پلاستیکی روغن ترمز را می‌بینید که روغن مورد نیاز سیلندر اصلی را تأمین می‌کند.

یک حسگر الکتریکی هم به آن متصل است که وقتی سطح روغن پایین می‌آید، باعث روشن شدن یک چراغ اخطار دهنده روی صفحه کیلومترشمار می‌شود.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب
سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

همانطور که در تصویر می‌بینید، داخل سیلندر اصلی دو پیستون و دو فنر وجود دارد.

چگونگی کارکرد سیلندر ترمز و بوستر ترمز
سیلندر اصلی در عمل

سیلندر اصلی در عمل
سیلندر اصلی در عمل

وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، از طریق یک اتصال مکانیکی به پیستون اول فشار وارد می‌شود. داخل سیلندر فشار ایجاد می‌شود و هرچه پدال بیشتر فشرده شود، فشار افزایش پیدا می‌کند. فشار بین پیستون اول و پیستون دوم باعث می‌شود پیستون دوم روغن ترمز را در بخش مربوط به خودش فشرده کند. اگر ترمزها به درستی کار کنند، فشار در هر دو بخش یکسان خواهد بود. اگر در یک بخش نشتی به وجود بیاید، آن بخش نمی‌تواند از فشار تولید شده استفاده کند. در این تصویر می‌بینید که اگر در یکی از بخش ها نشتی به وجود بیاید چه اتفاقی می‌افتد.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب
سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

اگر بخش اول نشتی داشته باشد، فشار بین سیلندر اول و دوم از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود پیستون اول به پیستون دوم بچسبد. در این صورت، انگار فقط یک پیستون وجود دارد. بخش دوم به شکل عادی به کارش ادامه خواهد داد، ولی راننده مجبور است برای فعال کردن آن، بیشتر به پدال فشار بیاورد. در صورت بروز نشتی فقط دو تا از چرخ ها از فشار تولید شده در سیلندر استفاده خواهند کرد و این امر نیروی متوقف کننده را شدیداً کاهش می‌دهد. 

علائم و نشانه های خرابی پمپ ترمز خودرو

یکی از علائم و نشانه های خرابی پمپ ترمز خودرو این است که پدال ترمز مانند کلاچ عمل کند. در این حالت این پدال زیر پا سفت نیست. اصطلاحا به این مورد خالی کردن ترمز میگویند که از نشانه ها و علائم خرابی پمپ ترمز خودروهای سواری میباشد. این خالی کردن پدال باعث خرابی پمپ ترمز اتومبیل میشود. چون قطعات و لوازمی که داخل آن است لاستیکی است و باعث میشود روغن به چرخ ها نرسد و در این حالت فشار روغن از قطعات فرار میکند.

یکی از علایم و نشانه های خرابی پمپ ترمز خودرو این است که قبل از اینکه پدال به طور کامل خالی بشه راننده این احساس را میکند که پدال آرام آرام در سرازیری و در توقف های آرام زیر پال خالی و شل میشود.در این حالت هنوز خرابی کم میباشد.اگر در این شرایط به تعمیر گاه مراجعه کنید دیگر پدال ترمز کامل خالی نمیشود. در غیر اینصورت به مرور زمان لوازم خراب میشود و لاستیک ها باعث میشوند روغن نگه داشته نشود و پدال کلا خالی شود.

یکی از دلایل خرابی پمپ ترمز خودور دیرعوض کردن روغن ترمز در مخزن پمپ ترمز است. بعد از 1 سال روغن ترمز داخل پمپ ترمز ماشین باید تعویض گردد.چون روغن ترمز دچار رطوبت میشود و دارای دمای جوش میباشد و به علت سرد و گرم شدن باعث میشود خاصیت خود را از دست بدهد.برای تعویض روغن ترمز بهترین راه باز کردن مخزن ترمز و شستشوی آن با آب و ریکا میباشد. آب محلول و حل کننده روغن ترمز است.پس از تمیز شدن مخرن توسط آب و ریکا باید روغن ترمز تمیز را داخل پمپ ترمز بریزیم و از چرخ ها و مسیر سیستم ترمز بصورت تک هواگیری کنیم تا اینکه روغن قبلی وارد سیستم ترمز تخلیه شود.در صورتی که روغن تعویض نشود باعث خرابی پمپ ترمز و بلوک ای بی اس میشود.

به طور خلاصه اگر علائم زیر را مشاهده کردید پمپ ترمز خودروی شما دچار ایراد شده است:

  • پدال ترمز مانند کلاچ عمل میکند.(خالی کردن ترمز)
  • پدال در سراشیبی و توقف های آرام زیر پال خالی و شل میشود.
  • در هنگام ترمز گیری خودرو به یک سمت کشیده میشود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید ماشین من پژو 405 لنت ترمز عقب پشت سر راننده موقع ترمز گرفتن یکی از لنت ها در میره یه سرش که به سیلندر ترمز وصله و باعث روغن ریزی میشه تا الان 4 بار لوازم عوض کردم و یه بار لنت ولی خوب نشده نمیدونم چیکار کنم خیلی خطرناک شده برام خستم کرده مدل 93. ممنون میشم اگه یه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا