برق اتومبيل

بهترین شمع برای 206

شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود ، عایق چینی، واشرها و غیره می باشد که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می گردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می گردد.مکانیکو ما همراه باشید

ا توجه به مقاله قبلی ایرادات خودرو در شمع قابل مشاهده میباشد و راهی است برای فهمیدن سلامت موتور زیرا هرگونه مشکلی در احتراق و نحوه احتراق باشد و یا سیالی همانند روغن و یا آب به داخل محفطه احتراق نشت کند مشخص میشود از ظاهر شمع خودرو معلوم است . موضوعی که باید به ان توجه کنیم کد شمع میباشدکد شمع نشان دهنده اطلاعات فنی شمع است اعم از نوع رزوه و طول رزوه و گپ شمع و جنس الکترود مرکزی و………..

بعضی از افراد قبل از نصب شمع اقدام به فیلر گیری میکنند . فیلرگیری شمع کار خطایی نیست و در مواقعی ضرورت نیز دارد حال بعضی اقدام به فیلرگیری کمتر از اندازه مجاز میکنند و به این تصور هستند که چون فاصله الکترود مرکزی تا پلاتین کمتر شده .قدرت جرقه زنی بیشتر میشود که این موضوع دقیقا برعکس هست که هرچه فاصله الکترود مرکزی تا پلاتین بیشتر شود .

جرقه قوی تر و اگر خیلی فاصله را زیاد بگیریم موجب این میشود که در دور های بالا جرقه از سر شمع برود و اگر فاصله الکترود مرکزی تا پلاتین را کمتر از حد مجاز بگیریم باعث میشود قدرت جرقه کمتر شود و خودرو دچار خام سوزی و ناک میشود .توجه داشته باشید که اگر خواستید اقدام به فیلرگیری شمع کنید برای اسیب نرسیدن به الکترود مرکزی و پلاتین حتما از ابزار مخصوص فیلرگیری شمع (اچار سکه ای )استفاده کنید زیرا هرگونه ضربه و فشار اضافی باعث خرابی در الکترود مرکزی و پلاتین شمع میشود .

⭐️مطلب پیشنهادی:

مشخصات شمع پژو 206 خوب

شمع 206 تیپ 2 دارای پایه کوتاه بوده و آلیاژ جرقه زن آن از جنس نیکل است. فاصله دو الکترود آن 0.9 میلیمتر و طول و قطر رزوه آن یک میلیمتر است. همچنین مکانیزم آن مکانیزم گرم است. شمع 206 تیپ 3 هم دقیقاً با همین خصوصیات در بازار وجود دارد. برای تیپ پنج و شش این محصول هم تنها تفاوتی که وجود دارد این است که دارای پایه بلندی هستنند. هنگام خرید لوازم یدکی پژو 206 شمع 206 صندوق دار v (2)، v (8)، v (18) هم پایه بلند است و جنس آلیاژ جرقه زن آن هم از جنس نیکل و فاصله دو الکترود آن 0.9 میلیمتر و طول رزوه و قطر آن یک میلیمیتر است و از مکانیزم شمع گرم استفاده می‌کند.

 

تنها تفاوتی که شمع 206 صندوقدار v (20) با بقیه مدل‌ها می‌کند در کوتاه بودن پایه آن است. همین عامل هم باعث پایین بودن قیمت آن در مقایسه با بقیه مدل‌ها دارد. اگر خودروی شما از سوخت CNG استفاده می‌کند باید مطمئن شوید که شمع موتوری که می‌خرید برای سوخت CNG هم مناسب باشد. برخی از مدل‌های برند ان جی کی و بوش برای این نوع سوخت هم مناسب است به طور مثال شمع پژو 206 (تیپ 2) با مدل NGK 6962- BKR6E که ساخت کشور ژاپن است برای خودروی پژویی که با سوخت CNG کار می‌کند، مناسب است.

 

چه شمعی خریداری کنیم تا احتراق کامل داشته باشیم ؟

عمده افراد این سوال را دارند که چه کاری انجام دهیم مصرف سوخت کمتر .آلاینده کمتر و قدرت بیشتر و ناک از بین برود . خب تمام این ایرادات از خام سوزی درون موتور خودرو به وجود می اید و دلیل این احتراق ناقص جرقه ضعیف میباشد یا نا همخوانی شمع با خودرو یا فرسودگی ان است .البته فرض میکنیم که خودرو از لحاظ مکانیکال سالم باشد یعنی نشتی انژکتور و ….از این قبیل ایرادات نداشته باشد.

قدرت جرقه زنی شمع بسته به جنس الکترود مرکزی ان است اگر الیاژ استفاده شده باشد که مقاومت الکتریکی ان کم تر باشد . جرقه قوی تر و اگر از شمعی استفاده شود و اگر از شمعی استفاده شود که جنس الیاژ الکترود مرکزی ان مقاومت بیشتری داشته باشد جرقه ضعیف تر صورت میگیرد.

برای مثال یک شمع با مقاومت بالا شمعی است با الیاژ الکترود مرکزی پلاتینیوم و شمع دیگری که دارای مقاومت الکتریکی کمتری داشته باشد (جنس الکترود مرکزی ایریدیوم است ) حال بسته به نوع خودرو آنرا انتخاب میکنیم برای مثال در خودروی 206 اکثرا اقدام به گذاشتن شمع سوزنی میکنند .

بعضی راضی و بعضی ناراضی هستند و دلیل نارضایتی انان سوختن کویل و احتراق ناقص در سیلندر میباشد و دلیل این نارضایتی بی دقتی در خرید شمع است معمولا شمع هایی که به عنوان شمع سوزنی در بازار فروخته میشود شمع ngk g-power میباشد .که اکثرا بی دقتی کرده و این شمع را خریداری میکنند و بر روی خودروی خود نصب میکنند و نارضایتی که دارند به علت مقاومت بالا این شمع است به علت اینکه الیاژالکترود مرکزی در این شمع پلاتینیوم میباشد و الیاژ پلاتین دارای مقاومت الکتریکی بیشتری است نسبت به شمع نیکلی فابریک خودرو که مورد تایید کارخانه میباشد.

 

مشخصات شمع پژو 206 خوب
مشخصات شمع پژو 206 خوب

بنابراین قضیه جرقه داخل محفظه احتراق ضعیف تر میشود و لرزش ایجاد میشود و علاوه بر لرزش به کویل نیز فشار میاورد زیرا که مقاومت الکتریکی شمع زیاد است و به سیم پیچ داخل ان اسیب میزند یا سیم پیچ میسوزد یا مقاومت ان بالا میرود (نیم سوز میشود ) و خودرو با مشکل احتراق ناقص و چراغ چک به تعمیرگاه مراجعه میکند.

دلیل اینکه پیشنهاد میکنم شمع های نیکلی برداشته شود و شمع ایریدیوم نصب شود این است که شمع های نیکلی در دمای بالا و حرارت بالای موتور جرقه ان از ابی به قرمز تبدیل شده و در موتور به علت احتراق ناقص ایجاد دود میکند که همان دوده یا کربن ها در کارکرد موتور گداخته میشود و نقش شمع دایم روشن را بازی میکند و عدم هماهنگی در احتراق سیلندر ها موجب ناک شده و عواقبی از جمله جرم زیاد درون موتور و الایندگی زیاد را در پی دارد و تنها شمعی که میتواند برای شما احتراق کامل و جرقه قوی در خودروی 206 ایجاد کند .

شمعی است با الکترود مرکزی ایریدیوم که دارای مقاومت الکتریکی کمتری است و مخلوط سوخت و هوا را درون سیلندر کاملا محترق میکند و قدرت مطلوب و مصرف سوخت کمتری را برای ما فراهم میسازد ولی دقت شود درجه مقاومت دمایی شمع های نیکلی مورد تایید کارخانه r8میباشد و وقتی از شمعی با الیاژ الکترود مرکزی ایریدیوم استفاده میکنیم زیرا که احتراق کاملتر هست و دمای موتور بالا انتقال حرارت باید بیشتر صورت گیرد برای همین 1 یا 2 درجه شمع سرد تر انتخاب میکنیم مثلا r7یا r6 که پاسخگوی حرارت بالای موتور باشد و اگر این موارد رعایت شود مشکل انتخاب شمع سوزنی برای خودروی 206 برای همیشه حل میشود.

عیب یابی شمع خودرو

همانطور که دیدیم هر شمع دارای یک طول عمر خاص می باشد که پس از طی این مدت زمان باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. اما گاهی به دلیل ازدیاد رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و کثیف شدن آن و یا جرقه زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها، نیاز به تعویض شمع خودرو پیش از طی کردن طول عمر استاندارد خواهد بود. در این مواقع خودرو به خوبی کار نخواهد کرد و به نوعی دچار بدسوزی می گردد.

درست کار نکردن یکی از شمع ها باعث می شود که سیلندر مربوطه سوخت را بطور ناقص بسوزاند و در نتیجه باعث افزایش آلایندگی و در نتیجه صدمه به قطعات موتور گردد.

برچسب:
  • شمع
  • شمع ماشین
  • انواع شمع
  • شمع سوزنی
  • شمع پراید
  • شمع خودرو

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا