سيستم ترمز

ترمز کاسه ای ودیسکی چه تفاوتی دارند؟

ترمز کاسه ای ودیسکی چه تفاوتی دارند؟

این روزها در صنعت خودرو شاهد تغییرات روز افزون و تکنولوژی های جدیدی هستیم. تکنولوژی هایی که در بخش های مختلف ترمز، قدرت موتوری و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت ترمز های دیسکی و کاسه ای بپردازیم، در ادامه با مکانیکو همراه باشید.

 ترمز  کاسه ای  چیست؟
ترمز کاسه ای چیست؟
ترمز کاسه ای چیست؟ قدیمی ترین نسل ترمزها

ترمز های کاسه ای قدیمی ترین نوع از ترمز خودروها هستند و در زمان خود به عنوان پیشرفته ترین نوع تکنولوژی خودرو مورد استفاده بودند. این ترمز ها با توجه به نوع ساختاری که داشتند به عنوان ترمز های کاسه ای معروف شدند و عموا از جنس چدن هستند.

تمامی قطعاتی که در این ترمز مورد استفاده است در یک محفظه کاسه مانند قرار می گیرد و علت نامگذاری این سیستم شده اند. ترمز های کاسه ای تا اوایل دهه 70 میلادی در تمام خودروها مورد استفاده بود اما از همان سال ها دیگر صنعتی رو به افول بود. امروزه ترمز های کاسه را بیشتر در خودرو های ارزان قیمت و برخی کامیون ها مشاهده می کنیم.

عملکرد ترمز های کاسه ای
عملکرد ترمز های کاسه ای
عملکرد ترمز های کاسه ای

ترمز های کاسه ای معمولا پس از فشردن پدال دو کفشک یا لنت ترمز را به درام اتصال می دهند. زمانی که اقدام به ترمز گرفتن می کنید با استفاده از دو نیرو هیدرولیکی و گریز از مرکز لنت به دیواره های داخلی درام متصل می شود و به صفحه درحال حال چرخش فشار می آرود.

در طی این فرایند اصطکاک لازم فراهم شده و سرعت درام کاهش پیدا می کند و در نهایت فرایند ترمز گرفتن کامل می شود. ترمز های کاسه ای دارای طراحی یکپارچه و بسته ای هستند که بهترین مزیت آنها به حساب می آید و هزینه های نگهداری کمتری را به دنبال دارد.

در این نوع ترمز فرایند تعویض شامل باز کردن کفشک ها و تعویض لنت هاست. پیستون های به کار رفته در ترمز نیز نیاز به ابزار و یا مراحل پیچیده ای در تعویض ندارد. تعویض و تعمیر ترمز های کاسه ای تنها 5 دقیقه زمان نیاز دارد!

نمونه ای از این نوع ترمز ها را می توانیم در خودورهای پراید، برای مثال پراید 111 مشاهده کنید.

ترمز های دیسکی چیست؟
ترمز های دیسکی چیست؟
ترمز های دیسکی، از پیدایش تا عملکرد

به مرور با پیشرفت هایی که در صنعت خودرو به وجود آمد و شاهد سرعت های بیشتری در خودروها بودیم، نیاز با سیستم ها نگهدارنده قوی تری بود. این نقطه آغاز پیدایش ایده تولید ترمز های دیسکی بود.

در اوایل دهه 60 میلادی مهندسین خودروساز به دنبال رفع نقص داغ شدن بیش از حد ترمزهای کاسه ای و برای ایجاد قدرت بیشتر در ترمز، موفق به اختراع ترمزهای دیسکی شدند. ترمز های دیسکی شامل یک روتور فلزی بزرگ، 2 لنت و یک گیره هیدرولیکی هستند. این گیره هیدرولیکی به نام کالیپر شناخته می شود.

روتورهای فلزی معمولا از جنس فولا هستند و در برخی از خودروهای خاص این جنس دارای تفاوت است. برای مثال در خودروهای سوپر اسپرت و مسابقه ای از جنس سرامیک برای ترمز خودرو استفاده می شود.

برروی روتور ها حفره های خاصی وجود دارد که در فرایند خنک سازی و راندمان بهتر ترمز نقشی اساسی دارد. در ترمز های دیسکی کالیپر از 8 پیستون مختلف برای ایجاد نیروی کافی در حین ترمز استفاده می کند. نمونه ای از خودور با ترمز های دیسکی می تواند خودرو دنا پلاس 98 باشد.

ترمز های دیسکی چگونه کار می کنند؟
ترمز های دیسکی چگونه کار می کنند؟
ترمز های دیسکی چگونه کار می کنند؟

فرایند عملکرد ترمز های دیسکی به این صورت است که در حین فشردن پدال کالیپر ها با روغن پر می شوند. پیستون فلزی که در داخل کالیپر قرار دارد فشار لازم در پشت لنت ها را فراهم می آورد که باعث می شود به روتور نزدیک شوند.

فشار فراهم شده تا این لحظه لنت ها را به روتور می چسباند و سرعت گردش روتور را کم می کند که در نهایت باعث ایستادن خودرو می شود.

ترمز های دیسکی چه مزیتی دارند؟
ترمز های دیسکی چه مزیتی دارند؟
ترمز های دیسکی چه مزیتی دارند؟

این روزها ترمز های دیسکی نسل بی رقیب سیستم های نگهدارنده در خودرو ها هستند و از جمله مهمترین مزایای آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش قدرت بازدارندگی نسبت به ترمزهای کاسه‌ ای
  • مدیریت بهتر گرما نسبت به سیستم ترمز کاسه‌ ای
  • ترمزهای دیسکی را بدون نیاز به باز کردن چرخ خودرو، می‌ توان مورد بررسی قرار داد.
  • برخلاف ترمزهای کاسه‌ ای، ترمزهای دیسکی به‌ طور کامل خودشان تنظیم می‌ شوند.
  • در این سیستم فشردن پدال ترمز حس بهتری به راننده منتقل می‌ کند.
  • در حال حاضر ترمزهای دیسکی در بازار بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند، بنابراین شما قادر به انتخاب لنت از میان چندین لنت ترمز تولید شده براساس عملکرد آن هستید.

ترمز های دیسکی قدرت بیشتری برای نگهداشتن خودرو را فراهم کردهو در عین حال دارای راندمان بهتری هستند. به همین دلیل در بیشتر خودروهای جدید از ترمز هیا دیسکی استفاده می شود. اما در آن سوی قضیه ترمز های کاسه ای به گونه ای هستند که امکان ساخت آنها در هر ابعادی وجود دارد و به همین دلیل در انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت ها مورد استفاده هستند.

با ترمز های کاسه ای همچنان در صنعت تولید خودروی کشورمان مورد استفاده است و معمولا اگر هر چهار چرخ خودرو دارای ترمزهای کاسه ای نباشد، دو چرخ محور عقبی حتما دارای ترمز هایی کاسه ای هستند.برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله علائم خرابی ترمز خودرو، لنت و بوستر را هم مطالعه بفرمائید.

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
تفاوت‌های ساختاری

ترمزهای کاسه‌ای به توپی چرخ متصل می‌شوند و همراه با چرخ می‌چرخند. این نوع ترمزها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده می‌کنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز، حرکات بیرونی کفشک‌ها در تماس با لبه‌های کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می‌شود. این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل می‌تواند متوقف کند. از سویی دیگر، در ترمزهای دیسکی، از قطعه‌ای به نام کالیپر استفاده می‌شود که به یک دیسک متصل شده و با فشرده شدن پدال ترمز، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمزهای موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می‌شود.

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل

0

علاوه بر این، در یک ترمز کاسه‌ای، کفشک‌های ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد می‌کنند. حرکات این کفشک‌ها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل می‌شود. در عین حال، در یک سیستم ترمز دیسکی، از لنت‌های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می‌گردد. برای کنترل حرکت لنت‌های ترمز، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندرهای هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپرها نصب شده‌اند استفاده می‌شود.

به طور کلی، جنگ بین ترمزهای کاسه‌ای و دیسکی در این بخش را ترمزهای کاسه‌ای می‌برند، زیرا از نظر ابعاد، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ‌تر هستند.

ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
ترمز دیسکی یا کاسه‌ای: مقایسه کامل
تفاوت عملکرد

در مورد ترمزهای دیسکی، روغن ترمز با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستون‌های سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون می‌شود. در ادامه، کفشک‌های ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند.

هر چند، در سیستم ترمز دیسکی، زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می‌کند. در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم، روغن ترمز وارد کالیپر شده و لنت‌ها روی دیسک ترمز می‌چسبند. بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت راندمان کاری
راندمان کاری دیسکی
راندمان کاری دیسکی

چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز دریافت می‌کند. به همین دلیل است که ترمزهای کاسه‌ای بیشتر روی خودروهای بزرگ نصب می‌شوند. یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمزها را می‌توان در اندازه‌های بزرگ‌تر به راحتی ساخت و به همین دلیل، در خودروهای سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است.

در ترمزهای دیسکی، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمزها دریافت می‌کند.

راندمان کاری  کاسه ای
راندمان کاری کاسه ای
تفاوت در نوع استفاده و کاربری

این روزها، همان طور که گفتیم، از آن جایی که ترمزهای کاسه‌ای را در هر اندازه‌ای به راحتی می‌توان ساخت، آن‌ها بیشتر در خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، ترمزهای دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک‌تری دارند، از این رو، معمولاً در خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند.

ما همه چیز در مورد تفاوت‌های سیستم‌های ترمز دیسکی و کاسه‌ای را توضیح دادیم، حال شمایید که باید قضاوت کنید کدام یک از این سیستم‌های ترمز، بهتر هستند. لطفاً نظر خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در هزینه ها

به طور کلی نگهداری ترمز کاسه ای ساده تر و تعمیر آن ارزان تر از ترمز دیسکی است. همچنین اگر شما با افراد کارشناس در این حوزه صحبت کنید، متوجه می شوید که تعویض ترمز دیسکی ، وقت گیر تر از تعویض ترمز کاسه ای است. نوع ساختار این دو نوع سیستم ترمز به گونه ای است که باعث به وجود آمدن این تفاوت ها می شود.

بنا بر آنچه گفتیم، مزیت های ترمزهای دیسکی، مقاومت در برابر گرما و قدرت بالای ترمزگیری شان است. بررسی و بازبینی راحت این ترمزها جزو دیگر مزیت هایشان است.

باز و بست راحت، هزینه پایین تعمیرات، قیمت ارزان و وزن پایین جزو مزیت های ترمزهای کاسه ای است.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا