تکنولوژی

کروز کنترل چیست و چگونه کار می‌کند؟

کروز کنترل چیست و چگونه کار می‌کند؟

اجزا سیستم کروز کنترل

 

1.واحد فرمان (Command Module): این واحد متشکل از کلیدهایی است که بر روی خودرو تعبیه شده و به راننده این امکان را می‌دهند تا سرعت خودرو را تثبیت یا کم و زیاد نموده و یا سیستم کروز را روشن و خاموش نماید.

2.واحد کنترل الکتریکی(ECU): این قسمت در واقع همان مغز فعال سیستم است که وظیفه پردازش داده‌هاو اطلاعات را بر عهده دارد؛ ECU داده‌ها را از ورودی گرفته پس از پردازش، فرمان‌های لازم را تولید و به سمت خروجی ارسال می‌کند.

3.عملگر(Actuator): این واحد به سان پیاده‌نظام صف مقدم عمل نموده و با باز و بسته نمودن دریچه گاز بر اساس فرمان‌های دریافتی، سرعت تعیین‌شده را تنظیم می‌نماید.

انواع عملگرهای سیستم کروز کنترل

  1. عملگرهای خلاء (Vacuum)
  2. عملگرهای الکتریکی
  3. سیستم های کروز کنترل بدون عملگر

کروز کنترل چگونه عمل می‌کند؟

یک کامپیوتر کوچک ( میکرو کامپیوتر ) در زیر کاپوت اتومبیل قرار دارد. این قطعه مغز کروز کنترل است. زمانی که شما پای خود را بر روی گاز فشار می‌دهید، دریچه گاز پیشرانه خودرو باز می‌شود و سرعت افزایش می‌یابد.

در واقع هرچقدر بیشتر شما پای خود را فشار دهید، دریچه گاز بیشتر بازشده و سرعت خودرو هم بیشتر می‌شود. کروز کنترل همین عمل مکانیکی را به‌صورت اتوماتیک و از طریق عمل‌گرا انجام می‌دهد. Actuator با کنترل و محدود کردن میزان هوای ورودی به پیشرانه، سرعت اتومبیل شما را کنترل می‌کند.

 

میکرو کامپیوتری که در ابتدا اشاره کردیم وظیفه محاسبه همزمان سرعت ، مسافت و شتاب را بر عهده دارد. در واقع محاسبه این سه عامل باعث می‌شود که سرعت خودرو در جاده‌های پردست‌انداز کاهش پیدا نکند. محاسبه این اعداد مهم‌ترین کاری است که Cruise Control انجام می‌دهد.

 

چگونه می‌توانم کروز کنترل را در ماشینم فعال کنم؟

قبل از فعال‌سازی سیستم کروز کنترل باید به خاطر داشت که این سیستم کنترل سرعت برای هر جاده و سرعتی مناسبی نیست. برای فعال کردن سیستم کروز کنترل باید این کارها را انجام دهید:

مکان قرارگیری کروز کنترل معمولاً روی فرمان یا اهرم‌های کناری آن تعریف‌شده است. همانند دکمه‌هایی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

  1. پس از اینکه به‌ سرعت 55 تا 75 کیلومتر بر ساعت یا کمی بیشتر رسیدید، کروز کنترل خود را با فشار دادن دکمه On/Off یا Cruise فعال کنید. دقت کنید که کروز برای سرعت‌های متوسط و مسافت‌های طولانی طراحی‌شده است.  استفاده از آن در سرعت‌های بسیار زیاد خطرناک است و ممکن است آسیبی جدی را متوجه شما کند.
  2. پس از تنظیم سرعت با فشار دادن دکمه Set خودرو شما سرعت خود را حفظ می‌کند. حالا می‌توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید. معمولاً با کمک دکمه‌هایی که در کنار دکمه set تعریف‌شده است می‌توان از سرعت خودرو کاست یا به آن افزود.
  3. اگر قصد داشتید اتومبیل را از حالت کروز خارج کنید، فشار دادن پدال ترمز این کار را برای شما انجام می‌دهد. علاوه بر ترمز، دکمه‌هایی که بر روی اهرم خودرو وجود دارند که کروز کنترل را غیرفعال می‌کنند.
مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید

 

مزیت‌های استفاده از کروز کنترل

 

  1. کنترل دریچه گاز خودرو و صرفه جویی در مصرف سوخت
  2. ثابت نگه داشتن سرعت خودرو تنها با یک دکمه
  3. افزایش یا کاهش سرعت تنظیم‌شده تنها با استفاده از یک دکمه
  4. راحتی راننده در مسیرهای طولانی
  5. قابلیت نصب آسان بر روی خودروهای مختلف به غیر از برخی خودروهای خاص نظیر پراید!

سیستم کروز کنترل برای جاده‌ها و اتوبان‌های کم ترافیک و خلوت طراحی شده است، در زمانی که شما تمایل به رانندگی در مسیرهای طولانی  با سرعت بالا را دارید. به دلایل امنیتی این سیستم مناسب رانندگی در سطح شهر نخواهد بود. در سراشیبی‌ها و سرازیری‌هایی که شیب‌های آن بسیار تند باشد سیستم کروز به صورت خودکار از مدار خارج می‌شود و کنترل ماشین به دست راننده است که در این هنگام راننده باید با استفاده از پدال گاز و ترمز، کنترل خودرو را در دست بگیرد، در نتیجه راننده خودرو با وجود سیستم کروز هم باید در حین رانندگی در کنترل ماشین دقت کافی را داشته باشد.

هرچند که استفاده از سیستم کروزکنترل، رانندگی راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد ولیکن جهت افزایش ایمنی خود و عزیزانتان از این سیستم در جاده‌های لغزنده، پرترافیک، جاده‌های پر پیچ و خم و جاده‌هایی که شیب آن بسیار زیاد است، استفاده نکنید.

 

در چه مکان‌هایی نباید از کروز کنترل استفاده کنیم؟

سیستم کروز کنترل علی‌رغم تمام خوبی‌هایی که برای راننده به همراه دارد اما برای استفاده در تمام شرایط مناسب نیست. در واقع استفاده از این سیستم در مواقعی که در جاده‌های خطرناک رانندگی می‌کنیم، احتمال خطر تصادف را به شدت افزایش می‌دهد. در ادامه چند مورد از جاهایی که نباید در آن از این سیستم استفاده کنیم را می‌بینیم:

 

  1. زمانی که در جاده‌های شهری در حال رانندگی هستید، این سیستم نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند. استفاده از این سیستم در اتوبان‌های داخل شهر می‌تواند مفید باشد اما اگر بخواهید در ترافیک یا خیابان‌های داخل شهر از آن استفاده کنید، احتمال تصادف بسیار بالاست.
  2. زمانی که جاده لغزنده است مانند بارش باران، برف و شبنم از این سیستم استفاده نکنید. در این مواقع با هوشیاری رانندگی کنید. کروز کنترل در این شرایط می‌تواند بحران‌ساز باشد.
  3. کروز کنترل رانندگی را آسان می‌کند و در جاده‌های طولانی می‌تواند راننده را به خواب ببرد. زمانی که احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید و یا حال رانندگی ندارید. بهترین کار این است که در کنار جاده توقف کنید و پس از استراحت به راه خود ادامه دهید.

سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر؛ کروز در مسیر پیشرفت است

کنترل کروز تطبیقی یکی از پیشرفت‌های جدید سیستم کروز است. در این سیستم جدید شما می‌توانید یک سرعت اطمینان مثل 5 تا 10 کیلومتر بر ساعت تنظیم کنید. کروز تطبیقی با استفاده از رادارهای موجود در جلو و عقب خودرو سرعت و مسافت خود را با ماشین جلویی تنظیم می‌کند و اگر شرایط از کنترل خارج شد سرعت را به سرعتی که شما برای خودرو تعریف کرده‌اید کاهش می‌دهد. البته این سیستم بسیار باهوش است و اگر شرایط دیگر در کنترل نبود، ترمز کرده و ماشین را متوقف می‌کند.

از کجا بفهمم کروز کنترل خودرو من مشکلی ندارد؟

اگر احساس کردید که سیستم کروز کنترل شما ایراد دارد. به‌عنوان‌مثال پس از دستور فعال‌سازی، کار نمی‌کند یا نمی‌تواند سرعت را ثابت نگه دارد، از دست‌کاری آن خودداری کرده و به تعمیرکاران حرفه‌ای مراجعه کنید. این سیستم پیچیده است و حتماً باید توسط یک متخصص مورد بازبینی و تعمیر قرار بگیرد. اشکال در موارد زیر می‌تواند باعث خراب شدن کروز کنترل خودرو شما شود:

  • اشکال در ورود گاز به پیشرانه خودرو
  • اشکال در اتصال و عملکرد Actuator
  • اشکال در سیستم گاز خودرو به نحوی مثل کشیده شدن یا شل شدن بیش از اندازه

کروز کنترل در یک نگاه

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، خودروسازان همیشه در جهت رفاه رانندگان گام برداشته‌اند. اضافه شدن سیستم کروز کنترل جهت رفاه حال رانندگان از جمله تلاش خودروسازان است.در این مقاله ابتدا درباره کروز کنترل، تاریخچه شکل‌گیری، نحوه استفاده و مزایای آن صحبت کردیم. در انتها هم درباره تعمیرات و نگه‌داری از این سیستم حساس توصیه‌هایی داشتیم.

در پایان پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل به کسب اطلاعات و خرید خودرو با شماره تماس های درج شده در وب‌سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما در بخش فروش و پشتیبانی کارویترین آماده راهنمایی شما هستند.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا