😍مجموعه ديزل😍

راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد

راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد

با فرا رسیدن فصل سرما ، استارت و راه اندازی ماشین های دیزل بخصوص در ابتدای صبح با دردسر و مشقت فراوانی همراه است.

این پدیده ناخوشایند از عوامل مختلفی ناشی می شود که اهم آن به شرح ذیل می باشد:

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

ا- یخ زدگی سوخت

2- استفاده از روغن نامناسب

3- یخ زدگی باتری و رقیق بودن آب باتری

راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد
راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد

 سیستم های سوخت رسانی موتورهای دیزلی در سرما بعلت ساختمان شیمیایی سوخت و آلودگی های احتمالی آن، دچار اختلال شده و از روشن شدن ماشین ممانعت بعمل می آورد. این اختلال در نتیجه توقف سوخت رسانی و یا کاهش فشار مدار سوخت می باشد .

مشکل فوق به کیفیت پائین گازوئیل مصرفی بدلیل میزان بالای ذرات پارافینی موجود در آن که در اثر عدم پالایش مطلوب بجای مانده اند و نیز ورود آب به گازوئیل که سبب آن خاصیت آب دوستی گازوییل می باشد، بر می گردد.

در کشورهای سردسیر دنیا معمولا گازوئیل در دو نوع تابستانی و زمستانی توزیع می شود . لذا پدیده پارافینیک یا ( Waxing) در نمونه گازوئیل زمستانه، اثر کمتری دارد و این گازوئیل در دماهای پایین هم ، روان است.

پارافین یکی از اجزای طبیعی ترکیبات نفت خام در گازوئیل است ، این ذرات پارافینی در دمای عادی در گازوئیل کاملا محلول اند ولی در هوای سرد بصورت ذرات جامد  (Waxing)درآمده و به شکل یک لایه ژله ای به اطراف کاغذ و شبکه های فیلتر های سوخت می چسبند که در این حالت بعلت گرفتگی فیلتر ، جریان سوخت قطع شده و موتور قادر به کار نخواهد بود. با سرد شدن دمای محیط، آب موجود در گازوئیل نیز یخ زده و مسیر جریان سوخت را در لوله ها، فیلتر ها و سایر قطعات سیستم سوخت رسانی مسدود می کند.

راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد
راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد

.

پدیده مخلوط آب یخ زده و سوخت ژله ای شده را می توان در محفظه شیشه ای  (استکانی ( فیلتر آبگیر موتورهای دیزل بوضوح مشاهده نمود.

برخی از راههای مقابله موثر با موارد فوق، ریختن آب گرم روی فیلتر آبگیر و لوله ها ، استفاده از المنت های گرمکن سوخت ، نگهداری دستگاه در پارکینگ های مسقف و … می باشد.

استفاده از ضدیخ های استاندارد گازوئیل نیز با پراکنش ذرات پارافین از تجمع و تشکیل مواد واکسی جلوگیری می نماید ، در مواقع اضطراری و ناگزیر نیز می توان بطور موقت از نفت سفید  (Kerosene) در روزهای یخبندان، بمیزان % ١٠ الی % 30ظرفیت تانک سوخت بهره برد، نفت سفید به  حل شدن ذرات پارافینی کمک کرده و از ژله ای شدن سوخت ( اصطلاحا یخ زدگی سوخت ) جلوگیری می کند، ولی باید توجه نمود که در صورت تداوم استفاده از نفت ، بعلت رقیق شدن گازوئیل قدرت روانکاری سوخت کاهش یافته و در نتیجه به اجزای حساس سیستم سوخت رسانی نظیر پمپ و انژکتورها که روانکارای آنها توسط خود سوخت انجام می گیرد، آسیب جدی وارد خواهد شد.

راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد
راه اندازی موتور دیزل در فصول سرد

.

 انتخاب صحیح روغن موتور نیز در روشن شدن سریع موتور نقش اساسی و مهمی دارد . استفاده از روغن های باگرانروی بالا ( ویسکوزیته بالا ) در سرما موجب سفت شدن و ایجاد مقاومت در برابر چرخش قطعات متحرک موتور شده و بخشی از انرژی استارت را تلف خواهد نمود. استفاده از روغن های مولتی گرید ( چهار فصل ) استاندارد بواسطه حفظ خاصیت خود در دماهای مختلف از اتلاف قدرت استارت جلوگیری خواهد کرد.

پائین بودن شارژ باتری هم از دیگر عوامل کلیدی در روشن نشدن موتور دیزل در هوای سرد است.

 عدم توان کافی باتری برای بگردش در آوردن موتور ، در باتریهای سالم بخاطر کاهش شارژ اتفاق می افتد، این کاهش شارژ در اثر استارت زدن ممتد و متوالی، بوجود می آید اکثر سازندگان معتبر ماشین آلات راهسازی و معدنی توصیه می کنند که مدت استارت زدن بیش از 30 ثانیه طول نکشد و تا استارت مجدد نیز حداقل 2 دقیقه صبر گردد.

نادرست بودن درصد ترکیب اسید و آب باتری (الکترولیت باتری) از دیگر مشکلاتی است که بهنگام سرما، دردسر ساز می شود ، اگر میزان آب زیادتر از حد باشد ، موجب یخ زدن محلول آب باتری شده و نهایتا باعث ریزش صفحات سربی ، کاهش شارژ دهی و عدم کارایی باتری را بدنبال خواهد داشت. وزن مخصوص ایده ال آب باتری برای فصل سرد 1.29 می باشد. ( وزن مخصوص استاندارد آب باتری 1.28 است. )

تبلیغات
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
مکانیکو