دلایل لرزش فرمان خودرو

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

دلایل لرزش فرمان خودرو

دلایل لرزش فرمان خودرو

امروزه می‌توان در بسیاری از خودروهای نسل جدید با قرار دادن خودرو در حالت کروز و چشم دوختن به جلو، کنترل فرمان را به دست گرفت. اگر چه در حال حاضر حتی خودروهای پیشرفته‌تری که قابلیت کنترل فرمان بدون دخالت انسان را دارا هستند، وارد دنیای خودرو شده‌اند؛ اما هنوز هم بیشتر خودروهای مورد استفاده عموم افراد، دارای سیستم هدایت قدیمی است و به صورت دستی هدایت می‌شود. به همین منظور در این مقاله سعی شده توضیحاتی کلی درباره سیستم فرمان خودرو و نکات مربوط به لرزش فرمان و اهمیت رفع این مشکل آورده شود.

سیستم فرمان خودرو

چرخ‌های جلوی خودرو چند کار مهم را انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها هدایت خودرو است.

سیستم فرمان خودرو دارای اجزای اصلی زیر است:
  • غربیلک فرمان

نقطه تماس راننده با سیستم فرمان در غربیلک اتفاق می‌افتد. در واقع آنچه بیشتر مردم آن را فرمان می‌نامند، همین قطعه است. راننده در صورت بروز مشکل در سیستم فرمان می‌تواند با لرزش و یا سخت بودن چرخش غربیلک متوجه آن شود.

  • میل فرمان

مسئول انتقال چرخش به نزدیک چرخ‌ها است.

  • جعبه فرمان

درون جعبه فرمانی که در بیشتر خودروهای قدیمی نیز استفاده می‌شده است، چرخ دنده‌های عمود بر هم باعث می‌شوند. که چرخش میل فرمان تبدیل به چرخشی شود که بتواند توسط سگ‌دست، چرخ‌های جلو را هدایت کند.

  • پینیون و مارپیچ

در خودروهای جدید (مخصوصا با فرمان‌های هیدرولیک) پینیون که بر روی میل فرمان سوار است، می‌چرخد و مارپیچ را به سمت راست یا چپ هدایت می‌کند.

  • چرخ‌ها

هدف نهایی داشتن سیستم فرمان این است که بتوان چرخ‌ها را هدایت کرد. برای داشتن سیستم فرمان بدون نقص، چرخ‌ها نیز می‌بایست دارای میزان آج و فشار باد کافی باشند.

لرزش فرمان خودرو
لرزش فرمان خودرو
5-مشکلات سیستم تعلیق

 یکی از دلایل لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری می‌تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی‌آید.

لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

یکی دیگر از موارد شایع لرزش فرمان خودرو، لرزش در سرعت‌های بالا است که می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

1-بالانس نبودن چرخ‌ها

عدم تعادل در چرخ‌ها، باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی چرخ‌ها شده و با افزایش سرعت خودرو، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدیدتر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت.

خرابی بلبرینگ‌ها
خرابی بلبرینگ‌ها

2- خرابی بلبرینگ‌ها

 خرابی بلبرینگ‌های یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد. خرابی بلبرینگ‌ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید.

0

3-تنظیم نبودن فرمان

 تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها است. فارغ از لرزش فرمان، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید چرا که عدم میزان بودن فرمان می‌تواند خرابی‌های جدی‌تر را به وجود آورده و هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل کند.

خرابی میل تعادل
خرابی میل تعادل

مطلب اموزشی:

4- خرابی میل تعادل

 همانطور که از اسم این قطعه بر می‌آید وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقیسم نیرو بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ‌ها، علاوه بر فرسایش نامتعادل چرخ‌ها باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.

5-خرابی کمک‌فنرها

 کمک‌فنرها یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و به مانند خط مقدم در جهت گرفتن دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده عمل می‌کنند. خرابی یا فرسودگی کمک‌فنرها، باعث انتقال لرزش‌های جاده به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک فرمان می‌شود.

6- خرابی میل فرمان:

میل فرمان معیوب، منجر به سایش نامتعادل چرخ‌ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخ‌ها می‌شود. عدم تعادل در چرخ‌ها نیز، لرزش فرمان را در پی دارد. شایان ذکر است خرابی میل فرمان حتی می‌تواند باعث بریدن فرمان نیز بشود.

7-شل بودن اتصالات چرخ‌ها

 گاهی شل بودن پیچ‌های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می‌شود که یا یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است.

8-خرابی سیبک

 سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمانپذیری خودرو، تا حدود زیادی به عملکرد آن وابسته است؛ در واقع، چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چنانچه سیبک خراب شده و یا دارای لقی بیش از حد باشد؛ می‌تواند منجر به لرزش فرمان شود.

مطلب پیشنهادی:

———————————

خرابی شاسی خودرو
خرابی شاسی خودرو

9-خرابی شاسی خودرو

چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی (اغلب تصادف) دچار مشکل شده باشد این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده بلکه باعث معیوب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز می‌شوند. جلوبندی و از جمله سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است.

موارد فوق جزء شایع‌ترین عوامل ایجاد لرزش در فرمان اتومبیل بوده و همواره باید مراقب این موارد باشید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گه‌گاه فرمان خودرو فقط در یک محدوده سرعت خاص مثلا بین 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت دچار لرزش بوده و در سرعت‌های بالاتر یا پایین‌تر لرزشی وجود ندارد که این امر عمدتا ناشی از عدم تعادل چرخ‌ها بوده و در این سرعت‌ها، لرزش به فرمان منتقل می‌شود. این مورد آنچنان که باید جدی نیست و با ایجاد تعادل بین چرخ‌ها قابل رفع است ولیکن اگر لرزش فرمان شروع شده و متوقف نمی‌شود حتما باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.


علت لرزش فرمان در هنگام ترمز

لرزش به هنگام گرفتن ترمز یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می‌تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود. این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد:

مطلب پیشنهادی:

1-  لرزش فرمان بدلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک‌هایی می‌چسبد و در اثر اصطکلاک به وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به صورت گرما تلف می‌شود؛ این دیسک‌ها همان روتورهای ترمز هستند.

 لرزش فرمان بدلیل مشکل در روتورهای ترمز
لرزش فرمان بدلیل مشکل در روتورهای ترمز

در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف می‎‌شود که همین امر باعث می‌شود ضخامت آن‌ها کاهش یابد که این امر باعث کاهش کارآیی روتورها می‌شود در نتیجه زمانی که ترمز را می‌گیرید مخصوصا در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می‌شود.

 تاب داشتن دیسک ترمز
تاب داشتن دیسک ترمز

2-    تاب داشتن دیسک ترمز:

تاب داشتن دیسک ترمز باعث می‌شود که اتصال مناسبی بین لنت‌ها و دیسک وجود نداشته باشد در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان منتقل شود.  

خرابی کالیپر ترمز
خرابی کالیپر ترمز

3- خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت‌های ترمز به روتورها از طریق کالیپرها انجام می‌شود بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ها را به روتورها اعمال می‌کنند. در واقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند؛ حال چنانچه کالیپرها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت‌ها و روتورها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می‌شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می‌دهد.

سفت شدن ترمز
سفت شدن ترمز

4- سفت شدن ترمز

در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز، با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می‌کند حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده و یا به اصطلاح چوب شود می‌تواند موجب لرزش فرمان خودرو شود.

فیلم اموزشی:

سیستم فرمان خودرو و دلیل لرزش آن
برچسب:

جلوگیری از لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز، دلایل اصلی لرزش فرمان هنگام ترمز، دلایل رایج لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن، دلایل لرزش فرمان، دلایل لرزش فرمان خودرو، دلایل لرزش فرمان خودرو چیست؟، دلایل لرزش فرمان در سربالایی، دلایل لرزش فرمان در هنگام ترمز گیری، دلایل لرزش و کشیدن فرمان خودرو، روتور یا دیسک ترمز چیست؟، سیستم فرمان، علائم و دلایل خرابی جلوبندی خودرو‬، علت لرزش فرمان پراید، علت لرزش فرمان خودرو، علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین، علت لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز، علت لرزش فرمان در خودرو، علت لرزش فرمان ماشین در سرعت بالا، علل لرزش خودرو، عیب‌یابی خودرو به زبان ساده؛، لرزش فرمان، لرزش فرمان خودرو و دلایل آن چیست؟، لرزش فرمان خودرو و علت آن، لرزش فرمان خودرو و علتهای آن، مهمترین دلیل لرزش فرمان خودرو چیست؟

دلایل لرزش فرمان خودرو

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha