دلایل جوش آوردن خودرو

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

دلایل جوش آوردن خودرو

علت جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن خودرو یکی از مشکلاتی است که تقریبا همه افراد یک بار آن را تجربه کرده اند. این مشکل به خصوص در فصل تابستان یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است برای هر خودرویی پیشامد کند. گرچه در خودروهای لوکس و با کیفیت خارجی جوش آوردن خودرو کمتر اتفاق می افتد، اما در خودروهای داخلی و حتی برخی از خودروهای چینی مشکل جوش آوردن خودرو مشکل دور از انتظار و بعیدی نیست.

این مشکل بیشتر در ترافیک های سنگین، چون زمانی که در محدوده طرح ترافیک در حال تردد هستیم و در هوای داغ تابستان اتفاق می افتد. برای اینکه آمادگی لازم را برای مقابله با این مشکل داشته باشیم، باید بدانیم که اساسا علت جوش آوردن خودرو چیست؟ همچنین لازم است بدانیم در هنگام جوش آوردن خودرو چه عکس العملی باید داشته باشیم و نهایت برای بهبود وضعیت خودرو باید چه کاری انجام دهیم. در ادامه همراه ما باشید تا به این آگاهی ها برسید.

 

دلایل جوش آوردن خودرو

 

کم بودن آب و ضد یخ در رادیاتور خودرو

یکی از مهمترین دلایل جوش آوردن خودرو، کم بودن میزان مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور است. مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور وظیفه خنک کردن موتور و گرفتن گرمای آن و جلوگیری از جوش آوردن خودرو را بر عهده دارد. این مایع حرارت را از موتور گرفته و به رادیاتور انتقال می‌دهد. سطح مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور باید در سطح معین و قابل قبولی قرار داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد به همین دلیل باید مرتب چک گردد.

اگر قصد خرید خودرو داری ولی وقت کافی برای پیدا کردن خودرو مناسب اونم با گارانتی رو نداری کافیه اینجا کلیک کنید و یک تماس برای خرید سفارشی بگیرید

اگر سطح مایع پایین بود باید مخزن را با مخلوطی از ضدیخ و آب رادیاتور پر کرد. اگر بعداز آن، سطح مایع داخل رادیاتور در زمان کوتاهی مجدداً پایین آمد، نشتی رادیاتور، شیلنگ‌های رابط رادیاتور و موتور، پمپ آب و درپوش رادیاتور باید بررسی شده نقص‌های احتمالی برطرف گردد؛ پس از برطرف نمودن معایب، مخزن دوباره باید پر گردد.

خرابی ترموستات
خرابی ترموستات

خرابی ترموستات

مهم‌ترین وظیفه ترموستات، تنظیم دمای موتور و جلوگیری از جوش آوردن خودرو است. در شرایطی که ترموستات گیر کند و باز نشود مایع خنک‌کننده از سمت رادیاتور به سمت موتور خودرو نخواهد رفت و در نتیجه آمپر خودرو بالا رفته و موجب جوش آوردن خودرو خواهد شد.

برای تشخیص قفل شدن ترموستات کافی است خودرو را روشن کنید پس از گذشت مدت زمانی که موتور گرم می‌شود اگر رادیاتور خودرو سرد و آمپر بالا بود نشانه قفل شدن و خرابی ترموستات است که باید سریعاً آن را تعویض نمود.

اشکال در عملکرد فن رادیاتور
اشکال در عملکرد فن رادیاتور

اشکال در عملکرد فن رادیاتور

اگر فن رادیاتور نچرخد و یا در سرعت چرخش آن مشکل به وجود آید، رادیاتور را خنک نکرده درنتیجه باعث بالارفتن دمای موتور و جوش آوردن خودرو خواهد شد. در این موارد بهتر است به مکانیکی مجرب و ماهر مراجعه نمایید.

خرابی واشر سرسیلندر

تشخیص مشکل واشر سرسیلندر باید توسط متخصص آن (مکانیک) صورت گیرد. اما اگر شما به جای مخلوط آب مقطر و ضد یخ، آب معمولی و یا ضدیخ خالی درون رادیاتور می‌ریزید این کار قطعاً موجب آسیب‌دیدگی سرسیلندر و واشر سرسیلندر شده و در نهایت می‌تواند منجر به جوش آوردن خودرو گردد.

کثیف بودن پره‌های رادیاتور و بسته شدن مجرای عبور آب 

با گذشت زمان و بر اثر عبور هوا ممکن است شبکه رادیاتور با حشرات، گل و لای، کاغذ و برگ مسدود شده و باعث افت کارایی رادیاتور  و جوش آوردن خودرو شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است سالی یکبار پره‌ها را تمیز نمایید.

ممکن است استفاده از آب‌های با جرم بالا باعث پر شدن منافذ و مسدود شدن مجرای عبور آب در رادیاتور شوند که مانع حرکت راحت آب و خنک کردن سیستم خواهد شد. برای اطمینان از عدم بسته بودن مجرای آب در رادیاتور بهتر است به رادیاتورساز مراجعه و سیستم را بررسی کنید.

تمامی شیلنگ‌ها و اتصالات سیستم خنک‌کننده را چک نموده و در صورت پارگی یا مسدود بودن شلنگ و یا بادکردگی اقدام به تعویض آن نمایید.

پارگی تسمه دینام و تنظیم نبودن آن

اگر تسمه دینام پاره یا صدمه دیده و یا شل شده باشد، مایع خنک‌کننده با سرعت لازم در سیستم به گردش در نیامده و نهایتا موجب جوش آوردن خودرو خواهد شد.

بسته شدن مسیر اگزوز

اگر مسیر اگزوز به هر دلیلی اعم از شکستگی، فرورفتگی و یا هر نوع مانعی بسته شود، دود نمی‌تواند به راحتی از خودرو خارج شده و این امر فشار زیادی به موتور وارد خواهد آورد؛ که این فشار به صورت جوش آوردن خودرو خود را نشان می‌دهد.

با خودرو جوش ‌آورده خود چه کنیم؟

  1. در صورت روشن‌ بودن کولر ماشین، آن را خاموش کنید تا از فشار روی موتور کاسته شود.
  2. شیشه‌های خودرو را به سمت پایین بکشید.
  3. اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص کنید؛ سپس پدال گاز را کمی فشار دهید که منجر به بالا رفتن سرعت پمپ آب و فن رادیاتور می‌شود.
  4. به یک‌باره توقف نکنید؛ سرعت خود را کم کرده و سپس ماشین خود را متوقف کنید.
  5. زیاد ترمز نکنید که منجر به افزایش دمای موتور می‌شود.
  6. در اولین فرصت، اتومبیل خود را پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید.
  7. بعد از مدتی، بخاری خودرو را روشن کنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شده و موتور خنک شود.
  8. به هیچ وجه درب رادیاتور را باز نکنید؛ زیرا امکان دارد که آب جوش تحت فشار به سمت شما پاشیده شود.
  9. صبر کنید موتور خنک شود، سپس اتومبیل را روشن و در حالی که ماشین در وضعیت خلاص است، مقداری آب به منبع آب موتور اضافه کنید.

توصیه‌های ایمنی درباره جوش آوردن خودرو

حادثه یک بار رخ می‌دهد و گاهی به ناچار ممکن است دچار جنین مشکلی شویم پس حالا که ماشین جوش آورده است چه کنیم. هیچ وقت فراموش نکنید که در کنار حفظ خونسردی خودتان به چند نکته و توصیه ایمنی درباره جوش آوردن خودرو دقت کنید:

کولر را خاموش کرده و پنجره‌ها را باز کنید

علت جوش آوردن ماشین با کولر یک مشکل بسیار رایج در فصل تابستان است. اگر کولر خودرو روشن است خیلی سریع آن را خاموش کنید تا فشار از روی موتور تا حدودی کاهش پیدا کند( این کار کمک بسیار زیادی به خنک شدن موتور می‌کند. سپس پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در داخل خودرو رد و بدل شود و در نهایت بلافاصله کاپوت ماشین را بالا زده و اجازه دهید موتور با هوای آزاد تماس داشته تا کاملا خنک شود.

بخاری را روشن کنید

شاید به نظر شما عجیب به نظر برسد اما روشن کردن بخاری می‌تواند کمک بسیاری به خنک کردن موتور کند زیرا گرمای موتور از طریق بدنه موتور به داخل خودرو هدایت می‌شود و این کمک به خنک شدن موتور می‌کند.

از ترمز ماشین کمتر استفاده کنید

اگر در یک روز بسیار گرم در یک ترافیک خیلی سنگین گیر کردید و احتمال دادی حرارت موتور ماشین در حال بالا رفتن است بهتر است به جای توقف‌های لحظه‌ای و کامل بسیار آهسته به حرکت خود ادامه دهید و از تمز کمتر استفاده کنید زیرا هر چه شما در فواصل کوتاه بیشتر از ترمز استفاده کنید، میزان بار موتور افزایش پیدا کرده و در نتیجه دمای آن بالا می‌رود.

توقف کنار مسیر گزینه خوبی است

اگر در حال راندن خودرو احساس کردید دمای خودرو به شکل غیر طبیعی در حال افزایش است حتما در کنار خیابان یا جاده توقف کنید و در کاپوت را باز بگذارید و اجازه دهید برای چندین ساعت هم که شده خودرو در حالت توقف باقی بماند تا دمای آن کاهش یابد.

علت سیاه شدن پشت رادیاتور شوفاژ چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

آب رادیاتور را چک کنید

مهم‌ترین توصیه ایمنی هنگام جوش آوردن خودرو درباره چک کردن آب رادیاتور است. این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان بلافاصله در رادیاتور را باز نکنید زیرا هر لحظه ممکن است آب جوش درون رادیاتور با شدت بسیار زیادی به بیرون بریزد و شما دچار حادثه سوختگی شود. اگر هم میخواهید به موتور آب اضافه کنید اجازه دهید ابتدا موتور خنک شود سپس در حالی که خودرو روشن است و دنده در حالت خلاص قرار دارد به آن آب اضافه کنید.

سخن پایانی

علاوه بر تمام موارد و مشکلاتی که در بالا کفته شده است قطعا موارد مختلف دیگری مثل کثیف بودن رادیاتور، پارگی تسمه دینام، میزان نبودن باد لاستیک‌ها، دنده سنگین، سربالایی و …. نیز وجود دارد که همگی از دلایل جوش آوردن خودرو است اما می‌توان با روش‌های پیشگیری و یا تعمیر به موقع توسط تکنسین‌های ماهر در زمینه تعمیر خودرو با چنین مشکلاتی مواجه نشد.

 

دلایل جوش آوردن خودرو

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha