مهم ترین دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو
دلایل بالا رفتن آمپر خودرو
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فنها در حالت تند صادر نمیشود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پرههای رادیاتور (سیخ زدن رادیاتور) سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که میتوان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.
علت بالا رفتن آمپر آب در سرعت بالا
دلایلی مانند تنظیم نبودن موتور، کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور، پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور، مسدود بودن خروجی اگزوز، کم بودن خلاصی سوپاپها و… می توانند علت بالا و پایین شدن آمپر آب خودرو باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
اشکال در ترموستات خودرو
قفل کردن ترموستات
روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.
در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید.
لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
اشکال در رادیاتور
وجود مواد زائد در رادیاتور یکی از دلایلی است که باعث جلوگیری از گردش آسان آب در سیستم خنک کننده خودرو می شود. برای رفع این مشکل ابتدا باید رادیاتور را از ماشین جدا کرده و سپس به تمیز کردن آن بپردازیم.
اشکال در رادیاتور می تواند یکی دیگر از علت بالا رفتن آمپر آب در سرعت بالا باشد. جهت رفع این مشکل باید به یک تعمیرگاه حرفه ای و متخصص مراجعه کنید که مشکل شما به درستی برطرف شود؛ بنابراین بهتر است این کار را به یک تعمیرگاه معتبر بسپارید.
بیشتر بدانید علت کم شدن آب رادیاتور
اشکال در واترپمپ
اگر رادیاتور خودروی شما سالم است و با تمیز کردن رادیاتور مشکل جوش آوردن خودرو شما هنوز برطرف نشده احتمال خرابی در واترپمپ است.
در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.
بیشتر بدانید علائم خرابی واتر پمپ
عملکرد نادرست فن رادیاتور
وظیفه فن رادیاتور انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور می باشد.
سراغ فن ها رفته و کارکرد آن ها را بررسی کنید.اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن کنید تا دور تند فن ها وارد مدار شود.اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را حل کنید.اگر فن رادیاتور کار نمیکند تسمه یا اتصالات برقی فن را تست کنید.خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
مشکل از واشر سرسیلندر است.
در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود.
بیشتر بدانید علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟
وجود هوا در سیستم خنک کننده
نفوذ هوا به سیستم خنک کننده می تواند یکی از جواب های این سوال باشد که چرا آمپر آب خودرو بالا می رود. وجود هوای بیش از اندازه در سیستم خنک کننده خودرو می تواند باعث مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود.
در چنین وضعیتی آب رادیاتور در مخزن باقی مانده و مایع خنک کننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. مجموعه اتوصافکار با بررسی دوره ای و هواگیری سیستم خنک کننده پیشرانه تا حد زیاد از ایجاد خرابی و هزینه های بالا جلوگیری می کند.