متفرقه

مهم ترین دلایل خنک‌ نکردن کولر اتومبیل

مهم ترین دلایل خنک‌ نکردن کولر اتومبیل

 

احتمالا شما هم موافق این موضوع هستید که تحمل ترافیک‌های سنگین شهری در فصل‌های گرم سال، بدون کولر ماشین، واقعا نشدنی و امکان‌ناپذیره؛ البته اکثر راننده‌های محترم تاکسی از این قاعده مستثنی هستند! حتی اگه خدایی نکرده شما رو در حال هلاک شدن از گرما هم ببینند، باز به روی مبارک نمیارن و به راهشون ادامه می‌دن!

متاسفانه خیلی از رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند استفاده از کولر باعث فشار مضاعف به موتور اتومبیل می‌شه اما متاسفانه به این فکر نمی‌کنند که تحمل شرایط سخت بی‌کولری در این گرمای طاقت‌فرسا فشار بیشتری به روح و جسم‌شون وارد می‌کنه! بعضی وقت‌ها با عقب انداختن سرویس و رسیدگی به کولر ماشین، ممکنه که کولر ماشین خوب کار نکنه؛ در این مطلب دلایل متداول خنک نکردن کولر ماشین رو بررسی می‌کنیم.

عیب یابی کولر خودرو

روزهای گرم سال شروع شده و با توجه به میزان بارندگی می توان پیش بینی نمود یکی از گرم ترین تابستان ها را پیش رو داریم که استفاده از کولر خودرو را به نوعی اجباری می کند. اما گاها شاهد بوده ایم که کولر خودرو به اندازه کافی خنک نمی کند که دلایل گوناگونی هم می تواند داشته باشد. در ادامه به مهمترین عوامل خنک نکردن کولر خودرو اشاره می کنیم.

رانندگی با دور موتور بالا

منظور از رانندگی با دور موتور بالا همان رانندگی پرگاز است که می تواند دلیلی بر گرم شدن باد کولر خودرو باشد. در خیلی از خودروها مکانیزیمی تعبیه شده که در زمان فشردن پدال گاز تا انتها، کولر خودرو قطع می شود. اما می توان گفت منظور از رانندگی پرگاز رسیدن دور موتور به محدوده ردلاین نیست. به عنوان مثال برخی از راننده ها معمولا با دنده سبک رانندگی می کنند و به همین دلیل در برخی موارد مجبورند پای خود را تا انتها روی پدال گاز بفشارند و همین موضوع باعث خاموش شدن کولر در برخی خودرو ها می شود.

کثیف بودن رادیاتور کولر

یکی از قطعات سیستم خنک کاری خودرو رادیاتور یا کنداسور آن است. این قطعه در جلوی خودرو و کنار رادیاتور آب جای گرفته و همواره در معرض گرد و خاک، حشرات و سایر موارد است که می تواند منجر به گرفتگی و کثیفی شبکه های رادیاتور کولر شود. در حقیقت سرد نمودن کولر خودرو به میزان دفع گرمای رادیاتور کولر بستگی دارد که در زمان کثیفی ، دفع گرما به حداقل می رسد و همین موضوع باعث می شود تا سرمای کولر کاهش یابد. می توان بررسی کثیفی رادیاتور کولر را از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو در نظر گرفت. این کثیفی بخصوص در سرعت های پایین و ترافیک، می تواند اختلال زیادی را در خنک کاری کولر ایجاد نماید. پس بهتر است هرسال با شروع روزهای گرم، به بررسی میزان تمیزی این بخش پرداخت. راحت ترین روش برای تمیز کردن رادیاتور کولر استفاده از فشار باد است. در برخی موارد این کثیفی ها به دلیل مخلوط شدن با آب به گل تبدیل شده که تمیز کردن آن سخت تر بوده و نیاز به فشار بالای آب می باشد که می توان برای این کار از کارواش استفاده نمود.

کثیفی اواپراتور کابین

از دیگر دلایل خنک نکردن کولر خودرو می توان به کثیفی اواپراتور داخل اتاق خودرو اشاره نمود. معمولا روی این قطعه به دلیل عبور دائمی هوا، لایه ای از خاک قرار می گیرد و منجر به کثیفی این قطعه می شود. این لایه از کثیفی در کنار ایجاد بوی نامطبوع در خودرو منجر به کاهش سرمای کولر می شود. این کثیفی ها حتی می تواند در برخی از موارد سلامتی سرنشینان را به خطر بیاندازد. در بعضی از خودروها این این قطعه در پشت داشبورد قرار دارد که برداشتن آن ساده است و می توان به راحتی آن را تمیز نمود. اما مشکل اصلی برای خودروهایی است درآوردن این قطعه از آنها کار پیچیده ایست و برای ان کار باید به نمایندگی های مجاز و معتبر مراجعه کرد. پس یکی دیگر از بخش های عیب یابی کولر خودرو چک کردن وضعیت اواپراتور اتاق خودرو می باشد.

خرابی دریچه ها

یکی از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو بررسی وضعیت دریچه های کولر و بخاری ماشین است. در برخی از موارد خرابی یا نامنظم بودن آنها منجر به مخلوط شدن هوای گرم و سرد می شود و کاهش سرمای کولر و همچنین گرمای بخاری را به همراه خواهد داشت. در برخی از موارد که تغییراتی را در خودرو به وسیله افراد غیر متخصص انجام می دهیم مانند اتغییر سیستم رادیو پخش، در این دریچه ها اختلال ایجاد می شود. در حقیقت گرمای بخاری خودرو به وسیله دمای بالای آب تامین می شود که در زمان بروز اشکال در دریچه کولر، سرمای کولر هم پس از بالا رفتن آمپر کاهش می یابد. برای تکمیل عیب یابی کولر خودرو در این بخش باید به مکانیک ها و افراد متخصص مراجعه کرد.

 


✅مطالب زبر رو از دست ندید

خرابی فن کندانسور

تعدادی فن برای برای خنک کردن کندانسور در زمان روشن بودن آن تعبیه شده اند که در زمان روشن شدن کولر بکار می افتند. گفتنی است همین چرخش فن های باعث باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده شده داخل کنداسور می شود. این گاز که بسیار فشرده است با از دست دادن حرارت خود تبدیل به مایع می شود که پس از عبور از اکسپنشن سرما ایجاد می نماید. کار کردن فن کندانسور به همین دلیل برای خنک شدن کولر خودرو ضروری است. در خودروهایی هم که دارای بیش از یک فن کندانسور می باشند، کار نکردن یکی از آنها و یا آرام کار کردن آنها منجر به گرم شدن باد کولر می شود. در این خودروها کولر معمولا در ساعات خنک تر روز به خوبی کار می کنند اما در اواسط روز و ساعات گرم دچار اخلال می شوند. برای عیب یابی کولر خودرو در زمینه خرابی فن کندانسور، خرابی رله و مقاومت کنترل دور موتور فن توجه نمود. در برخی از خودرو ها هم ایجاد اشکال در یونیت ویژه کنترل دما یا ECU ، فن کندانسور را بکار می اندازد و به همین دلیل باید به این دو قطعه هم توجه داشت.

خراب شدن سنسور فشار گاز

قطعه ای به نام سنسور فشار گاز در کولر خودرو موجود است که بین تعمیرکاران به فشنگی گاز معروف می باشد و از مهمترین قطعات کولر خودرو محسوب می شود. این قطعه در واقع یک میکروسوئیچ فشارسنج چندحالته است و در راستای مسیر پرفشار کولر قرار می گیرد. در حقیقت فشار گاز داخل سیستم که کاهش پیدا کند، فشنگی اجازه روشن شدن را به کمپرسور کولر نمی دهد. خراب شدن فشنگی به طور قطع مشکلات متعددی را ایجاد می کند. در بعضی از موارد زمانی که فشار گاز از حد طبیعی بالاتر می رود فشنگی را قطع می کند و با کاهش فشار دوباره وصل می شود. این اتفال به طور معمول در زمان رانندگی با دور موتور بالا رخ می دهد. در مواقعی نیز سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمیکند، در اینصورت کولر در شرایط عادی به خوبی کار میکند اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع میشود. اما اگر سنسور فشار گاز به طور کلی خراب شود و کار نکند، کمپرسور هم از کار می افتد و کولر خودرو در هیچ شرایطی کار نخواهد کرد. پس بررسی وضعیت شلنگی از مهمترین بخش های عیب یابی کولر خودرو محسوب می شود.

از دیگر بخش های عیب یابی کولر خودرو می توان به ترموستات داخل اتاق اشاره نمود که تمامی خودروها آن را دارا می باشند. این قطعه دارای مکانیزیمی برای قطع کردن کمپرسور می باشند و درصورت اخلال در آن کولر خودرو از کار می افتد و یا باد ان گرم می شود.

فشنگی گاز کولر رو چک کنید

سنسور فشار گاز کولر که معمولا تعمیرکاران بهش فشنگی کولر می‌گن، یکی از قطعات مهم کولر ماشین هست. فشنگی کولر یک میکروسوئیچ فشار سنج چند حالته‌ست که در مسیر پر فشار کولر قرار داره. اگر فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر باشه، سنسور فشار گاز، اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر رو نمی‌ده و در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار هم کمپرسور رو قطع می‌کنه. یکی دیگه از وظایف فشنگی کولر، روشن کردن دور تند فن کندانسوره. خراب شدن سنسور فشار گاز باعث بروز مشکلات متعددی می‌شه. در بعضی مواقع به محض بالا رفتن فشار گاز تا حد طبیعی سنسور فشار، کمپرسور رو قطع می‌کنه و با پایین اومدن فشار، مجددا وصل می‌شه؛ این اتفاق معمولا در حین رانندگی با دور بالای موتور می‌افته و از علائم اون سرد و گرم شدن لحظه‌ای باد کولر ماشین هست.

ترموستات داخل اتاق رو فراموش نکنید

تقریبا ترموستات کولر تمام اتومبیل‌ها داخل اتاق هستند‌‌‌‌. اتومبیل‌‌‌هایی که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند، معمولا دو ترموستات در اتاق دارند که یکی بر روی اواپراتور و اون یکی پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده. ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه، کمپرسور رو قطع می‌کنه. این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور طراحی شده؛ چرا که در صورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه‌ها به‌شدت کم شده و دما بالا میره. خرابی ترموستات ممکنه باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور، قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشه. در صورت قطع شدن زود هنگام، باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمی‌شه و معمولا کمپرسور در مدت‌ زمان‌های کوتاه قطع و وصل می‌شه.

از فن کندانسور غافل نشید

برای خنک شدن کندانسور هنگام روشن بودن کولر، یک یا چند فن پیش بینی شده که‌ با روشن شدن کولر به‌کار می‌افتند. چرخش فن باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده داغ داخل کندانسور می‌شه؛ گاز داخل کندانسور بسیار فشرده‌ست و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع می‌شه و بعد از عبور از اکسپنشن و تبدیل مجدد به گاز ایجاد سرما می‌کنه. خرابی و کار نکردن فن کندانسور مشکلات متعددی به‌وجود میاره که باعث گرم شدن باد کولر می‌شن.

خنک نشدن گاز فشرده در کندانسور، باعث بالا رفتن فشار گاز در قسمت پر فشار و قطع شدن کولر می‌شه؛ چرا که در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجود داره که برای جلوگیری از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله‌‌های کولر، وقتی که فشار گاز بیش از حد کم یا زیاده، کمپرسور رو قطع می‌کنه. در اتومبیل‌‌‌هایی که دو تا یا بیشتر از دو تا فن دارند، از کار افتادن یکی از فن‌ها یا کار نکردن دور تند فن بعد از گرم شدن موتور اتومبیل، باعث گرم شدن باد کولر می‌شه. معمولا کولر اتومبیل‌ها در ساعات خنک‌تر روز خیلی خوب کار می‌کنند ولی موقع ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال می‌شن. یکی از علایم اشکال در فن اتومبیل، داغ کردن موتور موقع روشن بودن کولر ماشین در ترافیک و سربالاییه.

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا