تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو
تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو و محاسبه کارکرد واقعی

کم کردن کیلومتر یکی از روشهای فروش خودرو به قیمتی گران‌تر است. تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اقدام به این کار خلاف می‌کنند و برای برخی از آن‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌شود.

در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌تر از ارزش واقعی خود می‌خرد بلکه هزینه‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود.

البته موضوع پایین آوردن کیلومتر خودرو فقط در ایران دیده نمی‌شود بلکه در کشورهای اروپایی نیز افراد بسیاری با دستکاری در کیلومتر خودرو، آنها را با قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رسانند.

چگونگی تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

اگر قصد خرید یک خودرو دست دوم یا کارکرده را داشته باشید، احتمالا اولین کاری که می‌کنید بررسی آن نزد یک فنی کار خودرو جهت شناسایی مشکلات آن است. خرید خودرو آنقدر بحث گسترده‌ای است که تنها به مشکلات فنی خودرو و ظاهر آن پایان نمی‌پذیرد. یکی از عوامل مهم در بررسی عملکرد خودرو میزان مسافت پیموده شده است که تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد و همین موضوع باعث شده تا افرادی زیادی به فکر پایین آوردن و کم کردن کیلومتر خودرو خود در هنگام فروش آن بی افتند

راه‌های تشخیص کیلومتر واقعی خودرو

یکی از بهترین روش‌های تشخیص دستکاری کیلومتر و تشخیص کیلومتر واقعی خودرو و شناسایی خودروهای دستکاری شده این است که کتابچه سرویس خودرو را پیدا کرده و بررسی کنید. در این کتابچه که پس از هر بار مراجعه به سرویس کار بروز می‌شود میزان کارکرد خودرو نوشته می‌شود. از طرفی دیگری برگه معاینه فنی هر خودرو نیز دارای اطلاعاتی درباره میزان مسافت پیموده شده توسط ماشین مورد نظر است و البته که از روی بدنه خودرو هم می‌توانید بررسی کنید که آیا مقادیر ارائه شده منطقی به نظر میرسد یا خیر.

خودروهایی که زیاد کارکرده باشند از روی بدنه قابل تشخیص است به طوری که روی بدنه آثار خراش توسط سنگ ریزه‌ها، تغییر رنگ بدنه به ویژه در قسمت سپر و در پوش موتور وجود خواهد داشت. همچنین صندلی‌های ماشین، اهرم یا پدال های گاز، کلاچ و… همگی از کارکرد خودرو اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. شاید به این فکر بی افتید که خوب عوض کردن در پوش موتور و بخش‌های جزئی که گفته شد کاری ندارد! ولی باید بگوییم که تعویض این موارد هزینه‌ای بیشتر از سود دریافتی حاصل از دستکاری کیلومتر خودرو خواهد بود.

تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو در کیلومتر شمارهای جدید

اما در بعضی از ماشین‌های امروزی کیلومتر کارکرد خودرو علاوه بر اینکه در کیلومتر شما ثبت می‌شود در سیستم کامپیوتر خودرو نیز ذخیره می‌شود. در این صورت تغییر کارکرد خودرو و حتی تشخیص دستکاری کیلومتر برای یک فرد عادی سخت‌تر می‌شود و این کار باید این کار توسط تعمیرکاران انجام بگیرد.

در خودروها کارکرد خودرو موجب اثرگذاشتن بر روی دنده، دور فرمان، پدالها و…. می‌شود که البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض است. اگر خود دستی بر آتش دارید خودتان، در غیر اینصورت با استفاده از کارشناسی خودرو دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی‌شود، چک کنید:

  • رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
  • دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین

فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و … اندکی افزایش می‌یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌های غیرمنطقی گردید باید به احتمال زیاد کیلومترشمار آن دستکاری شده است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.

چک کردن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌های تیزی خواهد بود ولیکن برای کیلومتراژ پایین نظیر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد. نکته حایز اهمیت آن است که قبل از لمس دیسک، از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

فهرستی از برندهای خودرو به همراه شیوه ذخیره کارکرد خودرو:

 Audi: در کیلومتر شما و کامپیوتر کانونی خودرو ذخیره می‌شود.
BMW: در کیلومتر شما و در دو بخش دیگر از خودرو ثبت می‌شود.
Citroën ، Fiat، Volkswagen و Volvo: در کیلومتر شما و سامانه کنترل موتور ذخیره می‌شود
Ford و Peugeot: در کیلومتر شما و کامپیوتر خودرو ذخیره می‌شود که البته با دستکاری کیلومتر شمار از روی کامپیوتر هم تغییر خواهد کرد.
Kia: تنها در کیلومتر شمار ذخیره می‌شود.
Benz: کیلومتر شمار و سوئیچ استارت (نمایندگی‌های مجاز می‌توانند با کامپیوتر خود ببینند که سامانه فیلتر ذره‌ها نیز چند بار به کار افتاده و از این راه کیلومتر واقعی را در مدل‌های دیزل دریافت کنند.)


Opel: کیلومتر شمار، سامانه کنترل کامپیوتری و سیستم  این در Opel بدان معناست که دستکاری کیلومتر شمار، موجب ناهم خوانی هر سه سیستم شده و کامپیوتر رانندگی همواره ایراد را نشان دهد.
Reno: در مدل مگان و سنیک، کیلومتر رانده شده هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه ABS ثبت می‌شود.
Toyota: در مدل‌های هیبریدی، کیلومتر رانده شده، هم در کیلومتر شمار و هم در سامانه کنترل کامپیوتری ثبت می‌شود. اما در مدل‌های دیگر تنها در کیلومتر شمار به جای می‌ماند.

تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha