😍اموزش😍😍برق اتومبيل😍😍نگهداری خودرو😍

انواع دريچه گاز و عملکرد آن


انواع دريچه گاز و عملکرد آن

انواع دريچه گاز ، در بسياري از شرايط کاري نيازي به استفاده از حداکثر توانايي موتور خودرو نيست؛ بنابراين بايد ميزان گشتاور و توان خروجي موتور تحت کنترل باشد. در موتورهاي احتراق داخلي اين وظيفه بر عهده دريچه گاز (Throttle body) است. اين وسيله با استفاده از يک شير پروانه‌اي (Butterfly Valve) و تغيير زاويه آن، ميزان جريان هواي (Air Flow) ورودي به موتور را تنظيم مي‌كند و بنابراين ميزان پاشش سوخت نيز متناسب با اين ميزان هوا کاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم مي‌شود. همچنين اين وسيله با استفاده از يک مسير جانبي به موتور اجازه مي‌دهد زماني که موتور تحت بار نيست و فرماني از راننده مبني بر فشار پدال گاز دريافت نشده است موتور به صورت بي‌بار (idle) همچنان روشن بماند.

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

دریچه گاز و سنسور موقعیت دریچه گاز

در دریچه گاز مکانیکی کابل گاز به صورت مستقیم به پدال گاز متصل است و باعث تنظیم زاویه دریچه می‌شود که مکانیزمی بسیار ساده و ارزان دارد. در دریچه گاز برقی تغییر زاویه شیر پروانه‌ای، ECU با توجه به عملکرد راننده و شرایط حرکتی خودرو دستور به تغییر زاویه می‌دهد و این نوع دریچه گاز به صورت مستقیم به پدال گاز متصل نیست.

دریچه گاز مکانیکی
دریچه گاز مکانیکی

در دریچه گاز برقی امکان کنترل دقیق‌تر بر میزان هوای ورودی به موتور نسبت به دریچه گاز مکانیکی وجود دارد و در نتیجه باعث افزایش راندمان و کارایی موتور خواهد شد.

تنظیم و کنترل تغییر دریچه گاز در نوع برقی با توجه به نیاز مشتری و دستورالعمل تعریف شده امکان‌پذیر است که سبب می‌شود امکان استفاده از یک نوع دریچه گاز برای موتورهای مختلف وجود داشته باشد.

با این شرایط دریچه گاز برقی باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی می‌شود زیرا بیشترین مصرف سوخت زمانی اتفاق می‌افتد که راننده به صورت ناگهانی پدال گاز را فشار می‌دهد که در دریچه گاز مکانیکی این عمل به صورت مستقیم به دریچه منتقل می‌شود و کامل اجرا می‌شود که باعث می‌شود نسبت سوخت و هوا از حالت بهینه خارج شود و افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی را به دنبال دارد، اما دو نوع برقی این تغییر ناگهانی توسط سامانه مدیریت موتور کاهش می‌یابد و به صورت ملایم‌تر به دریچه گاز منتقل می‌شود.

در موتورهای پیشرفته همچون موتورهای هیبریدی با سیستم پاشش سوخت مستقیم و کنترل سرعت کروز استفاده از دریچه گاز برقی کاملا ضروری می‌باشد. دریچه گاز برقی برای اجرای دستور ارسالی از طرف ECU در تغییر زاویه دریچه گاز از عملگر و سنسور موقعیت دریچه گاز استفاده می‌کند. این سنسور موقعیت لحظه‌ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت‌های دور آرام، شتاب گیری، کاهش سرعت خودرو، تمام بار و….. را به واحد ECU ارسال می‌کند.

دریچه گاز برقی

دریچه گاز ﺑﺮﻗﯽ
دریچه گاز ﺑﺮﻗﯽ

دريچه گاز برقي به دليل امکان كنترل دقيق‌تر ميزان هواي ورودي به موتور، نسبت به دريچه گاز مكانيكي برتري دارد. همچنين با استفاده از اين مكانيزم، امكان استفاده از قابليت‌هاي كنترل و فناوري‌هاي پيشرفته مديريت موتور و خودرو ممكن مي‌گردد و در نتيجه راندمان و كارايي موتور بيشتر خواهد بود. از ديگر مزاياي استفاده از اين نوع دريچه گاز، تنظيم و برنامه‌ريزي كنترل تغيير دريچه گاز بر اساس نياز مشتري و استراتژي تعريف‌شده براي موتور مي‌باشد؛ بنابراين مي‌توان از يک نوع دريچه گاز براي موتورهاي مختلف با استراتژي‌هاي گوناگون استفاده کرد.

مهم‌ترين برتري دريچه گازبرقي

اما مهم‌ترين برتري دريچه گازبرقي نسبت به نوع مکانيکي در انواع دريچه گاز، کاهش مصرف سوخت و آلودگي است. در طول چرخه کاري موتور يکي از مواردي که بيشترين مصرف سوخت و توليد آلاينده‌ها در خودرو صورت مي‌گيرد، زماني است که راننده به طور ناگهاني بر پدال گاز فشار مي‌آورد. در دريچه گاز مکانيکي دستور راننده به طور کامل اجرا و به دريچه گاز منتقل مي‌شود كه در اين شرايط نسبت سوخت و هوا مي‌تواند از حالت بهينه خارج شده و ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها افزايش يابد. اما در دريچه گاز برقي تغييرات ناگهاني دريچه گاز توسط سامانه مديريت موتور کاهش يافته و به تغيير ملايم‌تر دريچه گاز تبديل مي‌شود و بدين ترتيب ميزان مصرف سوخت و آلاينده‌ها کاهش مي‌يابد.

معرفی کامل دریچه گاز برقی

عیوبی که ممکن است که در صورت خرابی سنسور دریچه گاز در خودرو ایجاد شوند به شرح زیر است:

  •      بالا ماندن دور موتور حتی در حالتی که پدال گاز آزاد است و ماشین در حالت خلاص قرار دارد.
  •      تأخیر در گاز خوردن و شتاب گیری خودرو
  •      تأخیر در پایین آمدن دور موتور در حالت خلاصی
  •      پایین آمدن دور موتور در حالتی که موتور سرد می‌شود و بالا رفتن مجدد دور موتور هنگامی که موتور گرم می‌شود.

برای عیب‌یابی این سنسور می‌توان از دستگاه دیاگ استفاده کرد که اطلاعات این سنسور در دستگاه دیاگ معمولا به صورت درصدی نشان داده می‌شود که از صفر شروع می‌شود و با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور این درصد در دیاگ نیز باید بالا رود تا در نهایت به عدد ۱۰۰ برسد.

مطالب پیشنهادی ما

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن