عیب یابی موتور با استفاده از اندازه گیری کمپرس سیلندر
با این ابزار میتوان فشار تراکم یا کمپرس هر سیلندر را اندازه گیری کرد. پس از استفاده از کمپرس سنج و با نتایج به دست آمده نحوه عملکرد قطعات موتوری ذیل قابل بررسی خواهد بود.
نحوه عملکرد رینگ و پیستون، شکستگی فنر سوپاپ، تنظیم نبودن سوپاپ ها، گیر کردن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سیت سوپاپ ها، فرسایش بادامک میل سوپاپ، سایش استکانی تایپیت و نشتی کمپرس از اطراف واشر سر سیلندر. صفحه کمپرس سنج بر حسب پوند بر اینچ مربع و کیلوگرم بر سانتی متر مربع مدرج شده است و هر 14.7 پوند بر اینچ مربع معادل یک کیلوگرم بر سانتی مربع می باشد.
اقدامات قبل از اندازه گیری کمپرس موتور:
- موتور را روشن کنید تا دمای آن به حد نرمال برسد یعنی ترموستات باز شود و یا فن الکتریکی خنک کننده مایع خنک کننده موتور یکبار کار کند. زیرا که در دمای نرمال روغن موتور بین دیواره سیلندر و پیستون جاری شده که عمل آب بندی بین محفظه احتراق و کارتل بهتر انجام می شود و علاوه بر آن پس از گرم شدن موتور ، مکانیزم سوپاپ ها نیز در حد استاندارد منبسط می شود.
- در دمای نرمال موتور فیلرگیری سوپاپ ها انجام شود.
اندازه گیری کمپرس موتور دارای مراحلی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
- شمع های موتور را باز کنید.
- در موتورهای کاربراتوری مجموعه هوا کش برداشته شود.
- دریچه گاز کاملا باز شود
- اتصالات برق مربوط به جرقه زنی شمع ها قطع شود
- جریان پمپ شدن بنزین از سمت باک به موتور قطع شود.
- شیلنگ کمپرس سنج را به جای شمع موتور ببندید و یا در بعضی از کمپرس سنج ها لوله خم شده با کلاهک مخروطی با فشار به جای شمع نگه داشته شود.
- استارت بزنید و به عقربه کمپرس سنج نگاه کنید و مقدار عددی آن را ثبت کنید.
- سوپاپ کمپرس سنج را فشار دهید تا عقربه آن به صفر برگردد و به روش فوق کمپرس بقیه سیلندر ها را اندازه گیری کنید.
.
باید حداقل فشار تراکم به دست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندر ها مطابق اطلاعات فنی خودروساز مربوطه باشد. برای مثال فشار تراکم استاندارد برای پراید 13.7 بار و فشار تراکم حداقل 9.24 بار و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندر ها 1.93 بار می باشد.
تحلیل نتایج بر اساس میزان فشار کمپرس سیلندر ها:
- اگر اختلاف فشار کمپرس سیلندر ها کمتر از 2 کیلوگرم بر سانتی مربع باشد نشانه این است که موتور در وضعیت مناسبی قرار دارد.
- اگر میانگین فشار کمپرس سیلندر های موتور بنزینی بین 6 تا 12 کیلوگرم بر سانتی مربع و برای موتور های دیزلی 12 تا 25 کیلوگرم بر سانتی مربع باشد، وضعیت عمومی موتور تقریبا عادی بوده ولی نیاز به بررسی بیشتری دارد.
- چند قطره روغن از محل شمع به داخل سیلندر ریخته شود و مجددا فشار کمپرس سیلندرها اندازه گیری شود. در صورت افزایش فشار کمپرس سیلندر نشانه این است که رینگها و یا دیوار سیلندر دچار آسیب شده است و اگر فشار کمپرس با وجود روغن افزایش نیابد احتمال نشتی کمپرس موتور از ناحیه سوپاپ ها، سیت سوپاپ، واشر سر سیلندر و یا سر سیلندر وجود دارد.
- اگر فشار کمپرس دو سیلندر مجاور کم باشد نشانه این است که ترک مویی در سر سیلندر و یا سوختگی در واشر سر سیلندر بوجود آمده است.
0 دیدگاه